Volgens mij wordt de discussie over verschillende hoogtes voor vliegtuig/drone een lastige, want wat is een "drone" precies? Het is ook een beetje in het straatje van de conventionele rc-hobby terwijl in feite altijd al te hoog en te ver werd gevlogen met grote zwevers. Alleen is de hobby nu veel laagdrempeliger geworden waardoor zich veel meer mensen in het luchtruim begeven en de kans op ongelukken groter wordt.
Dat is natuurlijk een opmerking c.q. argument van "lik-me-vestje"....
Hoe is dit in het straatje van de conventionele rc hobby?
Het enige wat er gebeurt, is dat:
-vóórdat de multicopters en FPV kisten er waren, er weinig tot niks aan de hand was
-toen de multicopters opkwamen, er tot in den treure gewaarschuwd is (ja, door de convntionele modelvliegers...) dat dit fout zou gaan, dat dit problemen zou gaan opleveren voor de gehele hobby, inclusief de conventionele modlevliegerij....
-Er eveneens tot in den treure op gewezen is dat FPV vliegen vanwege het feiteliijke ontbreken van "line of sight" dus ook feitelijk niet toegestaan is zonder spotter en/of buiten gezichtsafstand
-deze waarschuwingen door nagenoeg ALLE multicopter vliegers en FPV vliegers (vaak gepaard met het uiten van minder vriendelijke opmerkingen) in de wind geslagen zijn.
-de overheid vastgesteld heeft, dat conventionele modelvliegers geen noemenswaardige gevaarlijke situaties veroorzaken
-Diezelfde overheid heft vastgesteld dat de boel nu uit de hand loopt door de massieve opkomst van multi's en FPV
-diezelfde overheid desondanks toch buiten de modelvliegvelden alle conventionele modellen EN drones (vul zelf de definitie maar in) over één kam scheert, waardoor de conventionele modelvliegers opens in de verdediging gedwongen worden.
-De conventionele modelvlieger dus de dupe is van waar men Jaren voor gewaarschuwd heeft
-de KNVvL desondanks toch probeert het tij te keren, voor zowel de conventionele, alsook de multicopter/FPV vliegers
En dan kom jij nu opeens met de opmerking (die bijna als een beschuldiging klinkt overigens) dat dit "in het straatje van de conventionele RC-hobby is"?????
Sorry, maar volgens mij ben jij het verband tussen oorzaak en gevolg een beetje kwijt....
@ Michel: wat is toch je probleem met de KNVvL en het feit dat sommige dingen wel gelden voor KNVvL clubs en niet voor overige clubs?
Loop je ook zo te zeuren over de ANWB/wegenwacht? Die geven namelijk ook gratis pech-hulp voor ANWB leden, en niet-leden moeten (dik) betalen, (of worden ter plekke voor de keus gesteld lid te worden van de ANWB)....
Moet de KNVB van jou evenveel opkomen voor een bedreigd trapveldje voor de jeugd in jouw woonplaats, als dat ze doen voor KNVB aangesloten voetbalverenigingen?
Wil je ook ziektekostenvergoeding hebben, zónder de premie ervoor te betalen?
Wil jij ook dat plaatstelijk belang de leefbaarheid in jouw woonplaats verbeterd, maar tegelijkertijd geen lid zijn van de vereniging?
Kom op nou!
En die vliegende BMW van jouw tandarts, die zit gewoon op 150 meter hoogte, waar hij volkomen legaal mag vliegen.... Wil je daar wat aan doen? Word lid van de KNVvL en ga in een commissie zitten!
Er zal wel weer heftig commentaar op komen, maar het zij zo....
Groet, Bert