Beste heren van het goede leven,
Na een mail gekregen te hebben van John Gardeneers en Paul Beks, betreffende belangrijke mededelingen van het kamp 2012, ben ik na het lezen van het record non- stop vliegen toch benieuwd geworden hoe dit eigenlijk bereikt is.
Ik heb ergens in een ander draadje gelezen dat dit met een brandstofmotor was, hetgeen ik ook op mijn Phoenix Canary trainer heb zitten.
De betreffende motor is al een oudje, de O.S. 46 SF 2- takt motor.
( Nee, geen FS
)
Ben vanmiddag met het vliegtuig naar buiten gelopen, heb de motor even wakker gemaakt, wat trouwens verbazingwekkend makkelijk met de hand gaat na een hele lijdensweg startmotor bij de vorige eigenaar en heb met een volle tank is geklokt wat deze motor aan de rijke kant op een kwartgas nou eigenlijk verbruikt.
Ik heb 50 minuten kwartgas weten te bereiken met een Graupner 11x6 prop, met een standaard tank van een trainertje.
Deze gasstand is, als er redelijk weinig wind staat, meer dan zat om dit model te vliegen.
Nou zat ik eraan te denken, is het niet wat om nog 2 tanks van ongeveer dezelfde grote, aan beide zijden van de neus te bevestigen, of ergens onder de vleugels en deze dan met elkaar te verbinden, zodat er 3 tanks op een carb uitkomen?
Zou het dan ook nodig zijn om hetzelfde te doen met de uitlaatdruk? Of is in de overige 2 tanks 1 slang met de carb leiding met klunk eraan voldoende en geen uitlaatnippel?
Mocht dit allemaal lukken en de kist niet te zwaar maken, of onmogelijk om te vliegen, zou dit mij dus in totaal ongeveer 150 minuten vliegtijd geven bij een stabiele en lage motorloop, hetgeen uiteraard niet voldoende is om de 4 uur en 32 seconden te halen, het vorige record.
Even opgesomd:
2 tanks bevestigen aan de buitenkant. ( er zit er natuurlijk al een aan de binnenkant )
Is het mogelijk om:
Deze met elkaar in verbinding te zetten?
Hoe zit het dan met de uitlaatdruk?
Gaat het zwaartepunt niet veel te ver naar voren liggen?
Als ik de tanks in het midden aan beide kanten van de romp plaats, worden de slangen dan te lang?
Is het mogelijk om:
Een 2-takt motor zonder uitvallen zo lang achter elkaar te laten vliegen?
Had het vorige toestel misschien wel een omgebouwde methanol motor naar benzine, aangezien het een Calmato sports was lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hier een 14 cc Saito benzine in heeft gehangen ( bijvoorbeeld )
Is het mogelijk om:
De tankruimte in de neus te vergroten door het uit te slijpen, zodat er een grotere tank in kan, of gaat dat weer ten koste van de structurele sterkte van de neus?
Met vriendelijke groeten,
Luc
Na een mail gekregen te hebben van John Gardeneers en Paul Beks, betreffende belangrijke mededelingen van het kamp 2012, ben ik na het lezen van het record non- stop vliegen toch benieuwd geworden hoe dit eigenlijk bereikt is.
Ik heb ergens in een ander draadje gelezen dat dit met een brandstofmotor was, hetgeen ik ook op mijn Phoenix Canary trainer heb zitten.
De betreffende motor is al een oudje, de O.S. 46 SF 2- takt motor.
( Nee, geen FS

Ben vanmiddag met het vliegtuig naar buiten gelopen, heb de motor even wakker gemaakt, wat trouwens verbazingwekkend makkelijk met de hand gaat na een hele lijdensweg startmotor bij de vorige eigenaar en heb met een volle tank is geklokt wat deze motor aan de rijke kant op een kwartgas nou eigenlijk verbruikt.
Ik heb 50 minuten kwartgas weten te bereiken met een Graupner 11x6 prop, met een standaard tank van een trainertje.
Deze gasstand is, als er redelijk weinig wind staat, meer dan zat om dit model te vliegen.
Nou zat ik eraan te denken, is het niet wat om nog 2 tanks van ongeveer dezelfde grote, aan beide zijden van de neus te bevestigen, of ergens onder de vleugels en deze dan met elkaar te verbinden, zodat er 3 tanks op een carb uitkomen?
Zou het dan ook nodig zijn om hetzelfde te doen met de uitlaatdruk? Of is in de overige 2 tanks 1 slang met de carb leiding met klunk eraan voldoende en geen uitlaatnippel?
Mocht dit allemaal lukken en de kist niet te zwaar maken, of onmogelijk om te vliegen, zou dit mij dus in totaal ongeveer 150 minuten vliegtijd geven bij een stabiele en lage motorloop, hetgeen uiteraard niet voldoende is om de 4 uur en 32 seconden te halen, het vorige record.
Even opgesomd:
2 tanks bevestigen aan de buitenkant. ( er zit er natuurlijk al een aan de binnenkant )
Is het mogelijk om:
Deze met elkaar in verbinding te zetten?
Hoe zit het dan met de uitlaatdruk?
Gaat het zwaartepunt niet veel te ver naar voren liggen?
Als ik de tanks in het midden aan beide kanten van de romp plaats, worden de slangen dan te lang?
Is het mogelijk om:
Een 2-takt motor zonder uitvallen zo lang achter elkaar te laten vliegen?
Had het vorige toestel misschien wel een omgebouwde methanol motor naar benzine, aangezien het een Calmato sports was lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hier een 14 cc Saito benzine in heeft gehangen ( bijvoorbeeld )
Is het mogelijk om:
De tankruimte in de neus te vergroten door het uit te slijpen, zodat er een grotere tank in kan, of gaat dat weer ten koste van de structurele sterkte van de neus?
Met vriendelijke groeten,
Luc
Laatst bewerkt: