Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

@Johan.
Heb je een Calmato al eens gewogen dan? En weet je wel hoe langzaam een Calmato werkelijk kan vliegen?

Een perfect afgestelde 38er met goede uitlaat en aanzuigbuis die alle brandstof binnenhoud en dus gebruikt draait zeer economisch hoor :wink: ik heb met mijn oude TC Cub met 38er vliegtijden gehaald van 50 minuten op 500cc, lekker rustig rondtuffen met regelmatig doorstartjes, no problemo, niet eens voor te hoeven vechten.

Een Calmato met een oude OS 46FS 4takkie en 1 liter brandstof gaat gegarandeerd dat oude langeduur record verpulveren.

Ik heb eens 85 minuten gehaald met Carl Goldberg piper waar een Saito 50er opstond, had 350cc brandstof bij maar heb wel alles uit de kast moeten halen op net aan in de lucht te blijven hangen, plus de motor zeer schraal gezet zodat volgas onmogelijk was, zat een 14x5 E prop van APC op.

Groet Ger.

Ik weet wat een calmato weegt Ger , de Herkules (vth) met veel meer oppervlakte niet eens de helft ervan. :D

En een 38er draait wel economisch maar haalt geen 2 uur volgas op 1 l benzine .

Mvg Johan

maar wat zijn eigenlijk de regels van die wedstrijd want ik neem aan dat je dan niet met een zwever mag vliegen? Anders word het met goeie thermiek wel makkelijk. Ik zou zeker voor de 4 cell ontvanger accu gaan want die weegt minder en je servo's hoeven niet op topsnelheid te draaien.

Wat een enthousiasme!
Ik neem aan dat er al spandoeken gemaakt worden en plaatselijke cheerleaders zijn uitgenodigd om me aan te moedigen :)

Die foto klopt inderdaad, dat is mijn Kanarie(pietje).
Alleen wat minder kleurrijk na 2 jaar, door al de brandstof en Glassex.
Mijn kist lijkt aardig op een Calmato en de huidige recordhouder vloog met een Calmato Sports, ughum

De reden dat ik de fles nu onderop heb geplaatst: staat minder stom :)
Maar, ik ben uiteraard bereid om hem bovenop te zetten.
Iemand tips voor het bevestigen?

Ik zie het al voor me; een 38'er Zenoah op mijn Canary, het is toch wat.
Donaties graag naar giro 555.
Ik heb eigenlijk alleen nog deze 2- takt ter beschikking, het zal toch wel lukken met 1,5 liter?

Enfin, dit forum is natuurlijk ideaal om ideeën te jatten, is zien hoeveel Canary's met een Chaudfontaine fles op het veld verschijnen, haha
Maar er is altijd maar één de enige echte!

Chocomel" ;)

Ook weer goed lezen
bijna 2 uur
1 uur en 50 minuten heb ik gehaald met de 38 zenoah
Ik zou graag de piper met de 38 uitlenen maar deez is plat aaaaaaaaaaaaaaaa
wel weer in de herbouw

Wereldrecord ?

clip_image042.jpg

Deze man (Maynard Hill) gebruikt een OS 4 takt omgebouwd tot diesel. Vliegt 38 uur op 2.5 liter met een snelheid van ongeveer 85km/h. De man is in bezit van ongeveer de helft van alle records op RC vliegen (langste non stop vlucht, hoogste vlucht, etc..). Google maar eens.

Hoogste vlucht:
Z_BINOCU.jpg

Atlantic crossing by TAM 5

Achter op de 4takt motor zit een brushless motor die als generator gebruikt wordt, en zorgt voor stroom voor de electronica (er is helemaal geen accu aan boord!). Alleen de rechter vleugel heeft een rolroer. Geen rudder. Geen gas-regeling op de motor, die draait vaste snelheid. Hill heeft heel veel onderzoek gedaan naar efficiente motoren, en de beste combinatie prop. De man is bijna blind, stierf 1 jaar geleden.

Maar dat is voor een vlucht van 5 uur niet nodig. Het is wel handig om alle servo's die je niet nodig hebt uit te zetten (2 rolroer servo's ? zet 1 rolroer vast (plakband) en spaar minimaal 200mA uit je accu), Zet rudder vast (plakband) ..... Trek uiteraard de stekkertjes uit de ontvanger, anders gebruik je juist meer stroom.

Succes (ik wou dat ik erbij kon zijn....dit vind ik heel leuk).

Laatst bewerkt:
ja, wat zijn de regels?
Mag ik bijv met electro lege packs afwerpen?

Alles mag dacht ik, alleen t model zelf moet 1 volledige lange vlucht maken.

Kamp daarvoor hadden we iets van 2,5 uur met een zwaar beladen easystar clown.
(2x groote accus in de romp en 2 onder de ''oksels'")

Bijtanken / bijladen in de lucht vanuit een ander model?
Linkervleugel +, rechtervleugel -?

@ Volhout, gelukkig zit er maar 1 rolroerservo in de vleugel!
Weet je zeker of het wel handig is om de richtingservo uit te zetten? Wat als je nou moet corrigeren bij het opstijgen?

Fijn dat je het een leuk idee vindt!
Iemand nog tips voor het bevestigen van de tank? Ik neem niet aan dat je dit gewoon met elastieken moet doen....

Hoi Luc,

Goed punt .... opstijgen moet ..... en zo'n zware kist zal best lastig los komen. Of je moet het toestel opgooien (mag dat ?, denk wel, anders kun je met een easystar ook niks). Maar accu gewicht besparen helpt zeker. Dus stroom besparen ook.

Fles bevestigen: kijk eens naar "huckepack", een constructie die je op de vleugel monteert om een zwever te dragen. Kan vast ook wel een fles op....

Ik heb trouwens respect voor de piloten die dit soort resultaten neerzetten. Ik heb meerdere vluchten van drie kwartier gemaakt (met electro) waarbij je alle moeite doet om met zo weinig mogelijk gas je kist in de lucht te houden, en ... dat is vermoeiend. Respect mannen !!

Tanks in serie schakelen:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, als een toestel moeilijk los komt helpt het wel is om met het richtingsroer of de ailerons eerst 1 wiel los te laten komen, zodat het kleefeffect grotendeels weg is en de kist toch omhoog gaat, het zal toch niet zoveel stroom trekken als het richtingsroer in de lucht niet gebruikt wordt?

Waar ik eerder mee zit is het snelle ontladen van mijn zender accu. Ik laadt hem op tot 11,5 volt, (heb trouwens geen Lipo maar een Nimh erin zitten) en dan ontlaadt hij redelijk snel.
Binnen een halfuur zit hij zeker al op de 10,5 volt en daarna gaat het ontladen wel langzamer.
Ben bang dat hij het echt geen 4 uur gaat uithouden :(

Die huckepack is een slim idee, ik heb alleen nog maar balsa liggen, zou ik daaruit wat kunnen maken of wordt dat te slap om een volle fles te houden?

Hoelang je zender accu mee gaat is makkelijk te testen .

Je zet hem aan en kijkt hoelang je de sticks kan bewegen voor hij begint te piepen.

En je huckepak maak je uit een stukje gammaply.

Rechthoekig plaatje nat maken en die onder de elastieken schuiven op je vleugel.
Deze neemt dan de vorm van de vleugel aan , goed laten drogen zo.

Dan 2 plaatjes hoogkant parallel er op lijmen 5 cm uit elkaar .
Onder kant van de plaatjes in de vorm van de vleugel , boven kant in de vorm van de contoeren van de fles .
Paar elastieken er over en klaar is de fleshouder .

Testen kan je met de flessen (altijd vol) met water.
Begin met een kleine fles.
Bij de start moet de fles altijd vol zijn , anders verandert je CG te veel tijdens de start .

Mvg Johan

@ Johan,

Ik heb net 2 uur of meer gespendeerd aan het proberen in elkaar te zetten van zo'n huckepak, maar het ging met mijn 2 linkerhanden uiteraard grandioos fout.

Want hoe zet je de huckepak dan vast aan de vleugel? Als ik er een paar elastieken eroverheen doe, zodat de fles in de huckepak geduwd wordt en die op zijn beurt stevig op de vleugel gaat zitten, wordt de druk al zo groot dat aan alle kanten van de dop de brandstof er zo'n beetje uit komt spuiten en de hele motor volzeikt.

Ik ga na mijn vakantie nog is kijken hoe ik het nou het beste kan doen, vandaag was om het zacht uit te drukken een totaal fiasco aan onkunde, gezien de hoeveelheid uren ik in zo'n stom houtje heb moeten stoppen.
Daarnaast heb ik totaal geen ervaring in het bewerken van hout....

De Huckepack zelf steek je middels het plankje wat je naar het vleugelprofiel buigt (zie beschrijving van Johan) onder de elastieken.
De fles moet je apart op die huckepack vastzetten.

Wat tank betreft: al eens aan de optie gedacht om je RC-bay leeg te maken (dus ontvanger en accu te plaatsen waar normaal de tank zou zitten, servo's achter de vleugel in de romp) en de vrijgekomen ruimte volledig op te vullen met een "bladdertank"? (ofwel, een infuuszak o.i.d. in de romp leggen, deze volpompen met brandstof, en vliegen maar.... Geen gedoe met tankdruk, geen gedoe met lucht aan zuigen (bladdertank heeft geen ontluchting) en alle brandstof min of meer in het zwaartepunt dus ook geen gedoe met zwaartepunt verschuiving door leegrakende tank.

Groet, Bert

maar wat zijn eigenlijk de regels van die wedstrijd want ik neem aan dat je dan niet met een zwever mag vliegen? Anders word het met goeie thermiek wel makkelijk. Ik zou zeker voor de 4 cell ontvanger accu gaan want die weegt minder en je servo's hoeven niet op topsnelheid te draaien.

Het mooie van deze wedstrijd (het is eigenlijk geen wedstrijd) is dat er GEEN regels zijn !

Er worden geen eisen gesteld aan het model, behalve dan dat het luchtwaardig en gekeurd moet zijn comform het BVM. Een record poging mag met elk soort model worden ondernomen.
Het gaat om Recreatief Modelvliegen (dus zonder wedstrijdregels !!!!)
BTW Luppie: geloof mij maar, het record breken met een (E)zwever is echt geen makkie zoals jij denkt !

John Gardeneers
Secr. Stichting Nationaal Modelvliegkamp

ja, wat zijn de regels?
Mag ik bijv met electro lege packs afwerpen?

Nee Niek, jij weet als geen ander dat we op modelvliegkampen vliegen volgens de regeling Modelvliegen en het Basis Veiligheids Reglement (BVM) en dat geld uiteraard ook voor het recreatief record vliegen. ! Zie artikel 2.e van de Regeling Modelvliegen

John Gardeneers
Secr. Stichting Nationaal Modelvliegkamp

... Je zet hem aan en kijkt hoelang je de sticks kan bewegen voor hij begint te piepen. ...
Het bewegen van de sticks heeft geen invloed op het stroomverbruik van de zender Johan. Wat wel invloed kan hebben is het al of niet in de hand houden van de zender. Ik weet niet of het verbruik dan toe- of af-neemt. Jan??? Gewoon op de tafel leggen en aan laten staan zou een vertekend beeld kunnen geven.

Zender accu: ik zou me geen zorgen maken over de levensduur van de zender accu zolang er een auto in de buurt van de pits kan komen.

De meeste zenders schakelen de laadfunctie uit als je de zender aan zet. Als je dit (voor het event) overbrugt, kun je standaard laad-kabel aanpassen dat hij in de sigaretten aansteker plug van de auto kan, en kun je 2 weken vol continu zenden (en daarna te voet naar huis).

Of je sluit je start accu erop aan ..... 12V 7A kan ook wel een paar uurtjes mee...

Het bewegen van de sticks heeft geen invloed op het stroomverbruik van de zender Johan. Wat wel invloed kan hebben is het al of niet in de hand houden van de zender. Ik weet niet of het verbruik dan toe- of af-neemt. Jan??? Gewoon op de tafel leggen en aan laten staan zou een vertekend beeld kunnen geven.

Heeft WEL invloed, 2.4 verzenden niets als er geen update nodig is..

Back