Hey Luc,
Leuk om te zien dat je zo actief bezig bent om het record te verbreken.
Zelf heb ik het record verbroken in 2010 met 1 uur 43 minuten en 30 seconden. Ron heeft dit record vorige jaar enorm verbeterd met 4 uur en 32 seconden. Dit is natuurlijk een geweldige prestatie. Waar Ron zonder meer trots op kan zijn.
Wat ik metname leuk vind aan beide record pogingen is dat met relatief eenvoudige en low budget oplossingen het record is verbroken. Ik heb een BMI arrow (easy star cloon) uitgerust met een 5000 3s lipo gebruikt. Ron heeft een calimato verbouwd tot een vliegend brandstoftank. Beide toestelen zijn beginnerstoestellen welke aangepast zijn tot recordkisten. Dit betekend dat iedereeen een aanval op het record kan doen!
Ik vind het hierom erg leuk dat je als een van de jongste deelnemers een aanval op het record doet. Het idee wat je hebt is in theorie uitstekend om het record te verbreken. Dit moet gaan werken!
Ik heb de volgende ervaringen/ tips bij recordpogingen:
Testen van alles
Vorig jaar kwam ik bij het opladen van een van de accu's er achter dat een de cellen een gevaarlijke onbalans had (4,8 volt). De accu was nieuw hierom had ik dit probleem niet verwacht. Daarnaast bleek ook een van servo's in de vleugel op de dag van de vlucht defect te zijn. Bij een eerder test werk alles prima. De kist kon dus niet vliegen.
Het weer
Dit is grote invloed.
Bij mooie rustig thermisch weer maken gewone electrozwever een goede kans om lange vluchten te maken. Het vliegveld van Oss zit naast een woonwijk en dus veel kans op termiek in de woonwijk los komt als de wind van de woonwijk naar het veld gaat. Mooie weer zal ook betekenen dat veel vlieger een poging wagen. Als gevolg ook meer concurrentie.
Bij slecht weer moeten de zwever de motor te veel gebruiken en kan een poging alleen lukken met een brandstof kist. Vorig jaar stond er de hele dag heel veel wind. Een van de electro zwever kon van wege de sterke wind niet tegen de wind terug vliegen en is zelfs verdwenen.
Ik had twee kisten meegenomen een voor mooi weer en een voor slecht weer. De kist voor slecht weer was defect. Hierom gevlogen met de mooi weer kist. Deze poging heb ik gestopt omdat de vleugels zo hard ging klapperen dat alle toeschouwer en piloot dachten dat de vleugel zouden breken. Veiligheid gaat voor daarom de landing ingezet.
De zon
Zorg dat je een goede zonnebril hebt. Een goede zonnebril zorgt er voor dat je een ogen ontspannen vooral als je uren naar je kist moet kijken is dit een hele nutige inverstering... ook voor als je niet voor het record vliegt.
Een goede stoel
Je gaat voor het record dus dat betekend dat je lang in je stoel zal zitten.
Zorg voor een goede stoel.
Er zijn mensen welke zeggen dat record vliegen heel saai tja.. dat is een mening. Wat ik leuk vind is dat een idee bedacht wordt en dat daarmee een record gebroken kan worden.
Ik wens je heel veel succes met je poging. Ik hoop dat je de langst vliegende
brandstofkist hebt

.
Evert