Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

Nico, vliegtijd is afhankelijk van de hoeveelheid energie in de accu. Voorbeeldje: een 2s 3000mAh pakket en een 3s 2000mAh geven eenzelfde vliegtijd, beide pakketen bevatten evenveel energie (E= spanning x capaciteit). Beide pakketten zijn ook even zwaar (de gewichtsverschillen t.g.v. 'verpakking', bedrading en connectors buiten beschouwing gelaten).

Om te mogen vergelijken moeten we wel uitgaan de van zelfde vliegsnelheid en motorentoerental. Kv van eerste motor moet factor 1,5 hoger zijn.
 
Watten blijven idd het zelfde, maar we spreken tovh over een ontvangerpakket?
Dan moet toch de spanning naar beneden tot 5/6 volt, dmv een Ubec.
Maakt het daarbij niet uit of je 2 of 3S gebruikt?
n Ubec heeft natuurlijk geen vermogensverlies, vandaar geen verschil,ok
 
Na geprobeerd te hebben te solderen heb ik niet alleen mijn T- connectortje gesloopt maar zijn de plus en min van mijn LiPo accu 2x tegen elkaar aangekomen en begint de accy vlak bij het begin van de polen nu een beetje op te bollen.
Ik neem aan dat ik deze gelijk weer kan weggooien?

Zo frustrerend deze hobby.....
Soms heb ik van die momenten, waarom doe ik dit eigenlijk, ik kan helemaal niet solderen, ik heb al zo veel dingen gesloopt en dan uit frustratie toch proberen. Nou dat kost je dus precies €31,-

G*D net een nieuwe accu gelijk bol
 
Laatst bewerkt:
Oeiiiii. Da's niet best.
Normaal kan een lipo best tegen een paar vonken maar als de polen langere tijd tegen elkaar aan hebben gezeten (soms lassen ze zich vast) dan heeft de accu een aardige optater gehad.
Ik neem aan dat je met T-connectoren die rode Dean stekkers bedoelt? Ik heb een verloopstekkertje naar 4mm aansluiting dus je zou één van mijn accu's kunnen gebruiken.

Gesproken over inhoud zit er inderdaad geen verschil tussen een 2s3000 en 3s2000, echter lijkt mij dat een UBEC efficiënter is als het spanningsverschil kleiner is. Aan de andere kant heb je met een 3s ook minder verlies in de kabels door de hogere spanning. In dat geval kan je dunnere kabels gebruiken.
 
Ja, het is zo'n rode Dean connector.
Heel erg aardig aangeboden, maar het is natuurlijk niet zo dat ik €31 euro besteed aan zo'n leuke record poging voor een LiPo en een stekkertje en dat het door zoiets in rook op gaat.

Die Batterij wordt geleverd zonder connector eraan, dus moet je zelf solderen en dat is iets dat ik gewoon niet kan.
Weet iemand of Dennis van Hobby In de gelegenheid heeft om in zijn winkel een connectortje te solderen? zou mij een hoop moeite, frustratie, geld en ellende schelen

Ik heb nog gemeten, de accu staat op 55% en heeft een redelijk gelijke celspanning.

Dit is het resultaat:

full


full


Of is het allemaal niet zo'n drama?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, gewoon meenemen dan prutst vast wel iemand op kamp er wel een stekkertje aan. Lipo ziet er nog OK uit hoor, je moet mijn oude lipo's eens zien ;)

Grt
 
Ok, dat stelt een beetje gerust.
Ik heb snel last van een paniek en frustratie aanval in zo'n situatie.

Ik heb alleen zo het gevoel, als modelbouwer niet kunnen solderen is wel een schande, niet ?:)
 
Wat Luc in elk geval wel kan is een record verbreken!
En om het spannend to houden is het slechts iets meer dan een minuut scherper gezet.
Veel stuurwerk en vooral heel erg saai en lang.
Goed gedaan Luc!
 
Heren,

Ik zou natuurlijk nooit dit record hebben behaald zonder jullie goede steun en hulp.
In het speciaal wil ik natuurlijk graag Ron bedanken, die zo aardig was om mij van goede hulp en steun te voorzien, ondanks dat hij daarmee wel net zijn eigen record kwijt raakte.
En ook Jan Hermkens, voor zijn berekening die toch aardig handig was.

Ik heb wel al gehoord dat een nieuwe poging van hem al gepland staat en dat het de bedoeling is om het dan rond de 6 uur vol te houden.

Niet alleen had ik er niet echt veel zin meer in, maar stopte de motor er ook echt mee.
Ik vlieg al langer met dat ding en als ie begint te hikken is het ook gewoon echt over. En ja hoor, de kist stond net op de grond of hij kapte er mee.

Alle 'peut' dat over was, bestond uit verbrandingsresten en andere stoffen die de motor toch niet zo lekker had gevonden en daarbij kon de motor de brandstof niet meer goed aanzuigen, omdat de hoeveelheid in de tank zo gering was dat de naald rijker gezet moest worden om nog een redelijk betrouwbare motorloop te krijgen.

De Robbe Roxxy 2200 3s die in de neus lag, heeft in 4uur tijd iets meer dan 10% van de capaciteit gebruikt, iets wat in mijn ogen bijna onmogelijk is.

Al met al is het veel werk geweest, maar is er denk ik ook veel geleerd.
Ook al is het record nu maar een minuut en nog wat opgeschoven, iets wat, eigenlijk niks voorstelt, is het toch een mooie ervaring rijker.
 
BEC

EDIT ---- OOPS TE LAAT ---- LUC GEFILICITEERD --- EDIT

Of je 2S of 3S lipo als ontvangeraccu gebruikt hangt af van je BEC.

Er zijn 2 verschillende soorten BEC. Ik ga even "eenvoudig" uitleggen wat het verschil is.

1/ De lineare BEC (dit is de goedkoopste, en meestal verkrijgbaar tot zo'n 3Ampere). Deze BEC regelt de accu spanning naar 5V (of 6V), maar laat de stroom gelijk.

2/ De schakelende BEC (SW) (iets duurder, en kan, met name voor 35MHz systemen, storing veroorzaken). Deze BEC laat het opgenomen vermogen gelijk (behalve de eigen verliezen maar die zijn redelijk laag).

Stel dat je ontvanger met twee werkende servo's 200mA gemiddeld gebruiken, dan zie je onderstaand een heel eenvoudige berekening hoeveel het uitmaakt.

ACCU CELLEN BEC TIJD
2200 3S lin 11 uur
2200 2S lin 11 uur
3300 2S lin 16,5 uur
2200 3S sw 24 uur
2200 2S sw 16 uur
3300 3S sw 24 uur

Als jouw servo's dubbel zoveel stroom gebruiken (of je veel met de knuppels beweegt) zullen de tijden korter zijn.

Succes .....

Volhout
 
Gefeliciteerd Luc!

In het speciaal wil ik natuurlijk graag Ron bedanken, die zo aardig was om mij van goede hulp en steun te voorzien

Graag gedaan :D

Het is voor mij nu ook een motivatie om het opnieuw te gaan proberen.
De weerscondities waren gunstuger dan vorige keer dus waarschijnlijk had ik de 4 uur ook wel weer gehaald met het oude model. Ik weet toch dat deze zo lang boven kan blijven dus dan is de spanning er af. Volgend jaar een nieuwe!

Ik heb wel al gehoord dat een nieuwe poging van hem al gepland staat en dat het de bedoeling is om het dan rond de 6 uur vol te houden.

6 uur moet goed mogelijk zijn. Ik probeer het te combineren met een schoolproject om wat meer High-Tech te gaan. In ieder geval gaat het budget van vorig jaar (<€10) niet voldoen deze keer.


Ik was zeer verbaast toen ik je accu oplaadde. De spanning was tegen de 12,0v en er ging maar 256 (!) mAh bij. Dat betekend dat ik 5x zo veel heb verbruikt tijdens vergelijkbare tijd.
Dit vind ik best een uitdagend raadsel.

We hadden dezelfde accu, en beide een Switching BEC.
Jij hebt 4 standaard servo's en een Futaba ontvanger.
Ik heb 3 mini servo's en 1 Hitec 645MG (had niks anders) op een Spektrum AR7000

Dus vanwaar dat hoge stroomverbruik?
 
Voordat er moeilijke vragen gaan komen over 2.4 ontvangers, zenders en het stroomverbruik zal ik het simpel houden.
De setup is compleet standaard zoals je die in een onaangepaste ARF Calmato trainer ook kan vinden, op een LiPo en BEC na.
De BEC was trouwens van HiModel en ook nog is de goedkoopste die je zo'n beetje kan vinden.

Ik heb verder niks geprogrammeerd, accu aansluiten, ontvanger binden en gaan :)

@ Ron, kan het er niet aan liggen dat mijn accu nog nooit gebruikt was voordat ik er mee ging vliegen?
 
Back
Top