Modelzeilboot maken met sandwich Methode?

skiff zei:
Overigens heb ik een bootje liggen van ruim een meter lang, beide kanten 200 gram koolstof met epoxy, en een kern van 3mm Core-Cell. Hierop kan ik zonder enig probleem of zelfs doorbuiging staan.

eeeeuh... hallo? niet een beetje overdreven sterk?

maar dit verhaal(uitleg) is super!!!!!

hier heb je tenminste wat aan.

hartelijk bedankt skiff..

hee,

@Skiff hardstikke bedankt echt een super verhaal :lol: ,nu zit ik me af te vragen waar de "Core-Cell" schuimplaten kan halen, kan dit bij de gewone doe het zelf zaak, ik heb gekeken bij Polyester-Sevice zij verkopen Core-Cell maar alleen in de dikte van 7mm en dat is wat te dik.

@All:het isolatieschuim dat ze in de bouw gebruiken is dat ook bruikbaar of is daar geen goede hechting met polyester/epoxy.

ik denk dat ik voor methode 1 ga, want het is een beetje onnodig om een hele mal te maken als ik toch maar één rompje bouw.
Voor wat betreft de spantenmethode, hiervoor wordt een grote serie spanten opgesteld, en deze wordt voorzien van strippen schuim, verlijmd met polyesterpasta of pvc lijm. hierna glad schuren met een schuurlat. (is niet veel werk). Buitenlaminaat opzetten, laten uitharden, en afwerken.
Romp van bouwframe afnemen, spanten aan binnenzijde verwijderen, eventueel op bepaalde plaatsen het schuim uitnemen, zoals bij de roerkoning en kiel. versterkingslaminaat aanbrengen, en binnenlaminaat aanbrengen. Spanten plaatsen, machinerie plaatsen.
Het dek kan je op dezelfde manier maken, maar hiervoor kan je ook platen schuim ipv strips gebruiken.

als je het buitenlaminaat er op hebt zitten, hoe kan ik dat het best afwerken zodat ik een strakkeboot krijg.Om nou de hele boot in de epoxy plamuur zetten :? weegt een beetje veel?Als laatste laag een DD-laklaag maar als je dit met een kwast aanbrengt dan blijf je de kwaststrepen toch zien en als je dan gaat schuren wordt je boot dof? :?

groet en bedankt nogmaals voor alle info
robert
:lol:

Core-Cell gewoon even vragen bij Poly-Service, in principe kunnen ze alles leveren wat wij ook leveren. Maar als je het wilt afhalen, kan je ook terecht bij Brands in Stellendam. vraag dan wel even naar Dhr. Brouwer.

Momenteel leverbaar:

60 kg / m3 4,35 mm
90 kg / m3 5 mm en 7 mm

Gevoelsmatig zou ik voor de 5mm gaan...

Er is ook nog wat 3mm PVC schuim, ook geschikt, maar wel erg dun om strookjes van te maken en op een spant te zetten.

Epoxyplamuur en gelcoat verschillen niet heel veel in gewicht, trouwens. Ik zou de romp afwerken met glasweefsel en epoxy, daarna licht schuren, de ergste ellende wegplamuren met polyesterplamuur, die plaatsen schuren, en dan in de spuitplamuur zetten, en deze wegschuren met een schuurlat om de boel strokend te houden.

Hierna kan je de romp afwerken met ofwel DD lak, maar waarom spuit je de boot niet in de kleur met autolak? De bus lak even in handwarm water zetten voor betere vloeiing, en daarna met een afstand van 20-30cm spuiten,, eerst in dunne lagen de kleur opzetten, 2 minuten wachten, dan een dikkere laag welke vloeit. Daarna afblijven en wegwezen. Na minimaal een week droging kan je eventueel wat poetsen.

DD lak is enkel strak op te zetten met de spuit (met speciale spuitverdunning) en met de roller (superfijne schuimroller van de Gamma, met 2 afgeronde kanten). Oprollen, afblijven. Meer niet. hierna weer wegwezen. DD lak moet ook weer een week drogen. hierna eventueel in de regen zetten voor betere doorharding.

Het schuim wat ze in de bouw gebruiken, trouwens, is te zacht (en te grof). het is wel te verwerken met epoxy, niet met polyester. Ook de blauwe variant (roofmate) niet, alhoewel deze fijner van structuur is dan gewone PS schuimen.

hoi, Skiff

ik kom wel eens in slellendam heb je het adres misschien?

de Core-Cell platen moet je daar nog poly-pox injecteer op doen?

hartelijk dank

groet Robert

hoi,

ik zat nog eens te Brain stormen en dacht mocht de kantelkiel niet lukken dan kan ik misschien waterballast inbouwen het enige zou zijn dat je een heel snel pompje moet hebben en de tanks vergenoeg naar buiten moeten staan.

groet Robert

Robert,

DOORGAAN met brainstormen over je kantelkiel!
Doe ik ook!
Als je een idee hebt, kom ermee. Dan kunnen we het er over hebben.

Ik dacht zelf aan een systeem met een tandwiel met wormwiel. Zoiets kan niet terugdraaien door zichzelf. Je moet dan wel uitkijken met overstag gaan (en gijpen :wink: ) want dan kom je over de andere boeg te liggen, dus je kiel zit dan aan de verkeerde kant en de kans op omslaan is dan veel groter!
In een oud boekje zag ik een automatisch stabilisatie systeem voor duikboten. Dit kan hier waarschijnlijk ook wel worden gebruikt. Ik zal het morgen even meenemen en scannen. Dan kan ik het hier neerzetten.

Wim

Hoi,

Wat dacht je van een kantelmast? Ik heb zelfs gelezen dat dat beter is dan een kantelkiel, k snap dan ook niet waarom veel wedstrijdboten een kantelkiel hebben.

Florian

Florian,

We combineren ze!
Gebruik beide!

Je gebruikt de kantelkiel omdat je je schip rechtop in het water wilt houden.
Tuurlijk, zul je zeggen, maar een schip is op een bepaalde manier ontworpen, om optimaal door het water te gaan. Zo'n ontwerp is bv gemaakt bij een schip dat rechtop ligt. Als je d'r scheef gaat leggen, verandert de rompvorm (ten opzichte van de waterlijn), en daarmee is je optimale vorm verdwenen.
Door nu met behulp van een kantelkiel (of iets anders!) je romp rechtop te houden, blijf je zo lang mogelijk die ideale vorm houden.

Wim

Op Core-Cell kan je zonder meer lamineren. www.brandscomposiet.nl heeft de gegevens.

Over de kantelkiel:
Kan je niet met een zware servo (stuurservo big scale auto's?) de kiel bewegen. Kost je hooguit een extra accu. Wat zijn de kielgewichten en lengtes waarmee je zou gaan werken?

De bevestiging van de kiel, daar zie ik niet zo'n probleem in. De waterdichtheid, daar kan je een manchet voor gebruiken, dus dat hoeft het probleem ook niet te zijn.

Waterballast en kantelmasten worden meestal alleen toegepast op jachten welke lange afstanden varen. Waterballast acht ik niet nuttig op een modeljacht, een kantelmast is vrij simpel uit te voeren door een ongestaagde mast, of een mast met enkel een diamantverstaging in een scharnierpunt in het dek te laten draaien, en deze te verstellen met een liertje of worm. Maar je zal dan een kantelkiel nodig hebben om het extra kantelmoment op te vangen. en wellicht een aangepaste rompvorm omdat deze rechterop in het water zeilt, en dus waterlijnlengte te kort komt.

Heeft d'r iemand een linkje over de kantelmasten?
Kheb even ge-googled maar ik kom eigenlijk alleen maar antennemasten tegen (van en voor zend amatuers)
2 verwijzingen over zeil masten, maar geen verdere info.

Ben er eigenlijk wel benieuwd naar nu....

Wim

hoi,

Even de voordelen van een kantelmast:
-je kunt de boot onder helling varen waardoor het oprichtend moment van de kiel groter word terwijl door de kantelmast het zeil nog steeds recht overijnd staat en maximaal effect heeft.
-bij niet al te veel wind zet je het zeil naar loef zodat het ook lift omhoog geeft en de boot als het ware uit het water tild i.p.v. in het water drukken wat gebeurt als je normaal schuin vaart. Bij harde wind kun je het ook juist naar lij zetten zodat de wind erover heen blaast (voor als je niet kan reven) Dan druk je de boot overigens wel wee in het water.
-als je zeil naar loef staat is het gewicht van de mast en zeil ook aan loef waardoor het ook het oprichtend moment vergroot.
-makkelijkere konstructie dan een kantelkiel.

Toch wat nadelen:
-Boot licht zelf erg schuin (Bij het origineel deels gecompenseerd met extra waterbalast)
-Als je schuin vaart verlijer je sneller (minder eficient kieloppervlak)
op te lossen met zwaardjes net als bij zwenkkiel. Bij een zwenkkiel is dit effect trouwens nog erger
-Bij een model moeilijk te trimmen, ook door vaak varierende wind waardoor de maststand heel snel gewisseld zou moeten worden.

Een kantelmast en zwenkkiel lijkt me een beetje dubbelop en meer onnodig gewicht (de zwenkkiel dan). Bovendien heb je dan toch echt zwaarden nodig want dan hangt je kiel wel erg horizontaal. Als je met de kiel de boot al rechtop zet wordt de kantelmast ook minder nuttig. Persoonlijk vind ik de kantelmast dus toch het beste ide.

Hier nog een link: http://www.stadtdesign.com/products/vds616.htm
anders zoeken op syllogic (zo heel een leuk bootje met kantelmast)

Florian

P.S.

Je moet je romp wel zo bouwen dat hij schuin ook goed vaart en het liefst planeerd, dan heb je dat gezeur met langere waterlijn voor een grotere rompsnelheid ook niet meer zo erg.

Florian

Leuke link Florian!

Ik zal het eens bestuderen.
Samen met de roterende kiel is het een van de zaken die mogelijk zijn in een expirimentele uitvoering van de MM!

Wim

Hoi,

Is de MM niet een beetje klein om het in te bouwen en het effect ervan dus misschien ook niet zo groot en dus moeilijk vast te sellen?

Florian

het lijkt me ook dat de MM iets te klein ervoor is.
niet alleen dat je het verschil minimaal zal merken.
maar ook dat door de constructie met extra servo's enzo
best zwaar zal worden. dus dan ligt je boot dieper in het water
en zal hij slechter varen.

maar wel gaaf om zoiets te hebben.

hoi,

nu dan even de voordelen van een kantelkiel :lol:
_ een boot met kantelkiel heeft minder kielgewicht nodig omdat de hefboom groter is dus boot licht hoger op het water, minder nat opp. en minder weerstand van het water.
_ lichtweer eigenschappen worden veel beter, de boot gaat sneller met licht weer
_de boot wordt langer rechtop gevaren dus meer waterlengte en dus meer snelheid
_Als je een boot met kantelkiel hetzelfde gewicht geeft als zonder kantelkiel kan de boot veel meer zeil dragen en dit is de uiteindelijke moter van het schip.

nadelen zijn er natuurlijk ook: :(
_ik denk toch dat het lastig wordt om het goedwaterdicht te maken
_extra accu's nodig=extra gewicht
_je hebt steekzwaarden nodig anders verlijer je teveel

de vraag van een kantelkiel is hoeveel graden je hem laat kantelen
ik dacht dat 45° wel genoeg zou zijn

@skiff:bedankt voor de informatie

@wimg
Tuurlijk, zul je zeggen, maar een schip is op een bepaalde manier ontworpen, om optimaal door het water te gaan. Zo'n ontwerp is bv gemaakt bij een schip dat rechtop ligt. Als je d'r scheef gaat leggen, verandert de rompvorm (ten opzichte van de waterlijn), en daarmee is je optimale vorm verdwenen.

je hebt geljk maar bij de meeste zeiljachten moeten toch een kleinbeetje schuin gaan om optimaal te zeilen, ik denk niet dat ik voor kantelkiel en kantelmast ga , is een beetje teveel van het goede :wink:

dit is maar een schets met een idee als je iets anders zou doen zegt het dan, dan kunnen we het bespreken :lol:
afb5282.jpg

oké let niet mijn tekenkunst maar dit is het idee ongeveer, het oranje zijn stukjes afdichtrubber,de kiel is twee keer vertraagt door de katrollen,
in de kiel lamineer ik een stukje massievemessingbuis,ik denk 4mm en dat wordt ingevet in een hol messing buisje geplaatst,nadeel is wel dat de kiel niet demontabel is dat is iets wat ik nog MOET oplossen.
voor kielgewicht dacht ik ongeveer 3kg op een boot van ongeveer 1.60
over de maten ben ik niet zeker aangezien de boot nog niet bestaat.

@wimg:ik ben het met Florian eens dat het wel moeilijk wordt om het allemaal daar in te bouwen,maar je hebt wel het voordeel dat het niet zo sterk hoeft te zijn.

weet iemand misschien de formule om de kracht te bereken van een kiel die 50cm diep steek met 3kg ballast en in de boot een hefboom van 10cm

allen bedankt Groet Robert :lol:

@All
Zoals jullie wel weten ben ik bezig met een imitatie MM. Ik heb inmiddels een matrijs (moet deze nog polijsten ed.) Hieruit kan ik dan "in serie" rompjes halen.
Eerst zal ik er 1 bouwen (conventioneel) die ik eerst zelf ga varen. De volgende (1 of 2) zullen voor m'n zoons zijn. Misschien dat ik er 1 doorschuif, zodat ik er 1 bijmaak.
De 3e of 4e zal dan een experimenteel karakter krijgen:
alles wat je bedenken kunt kan: kantelkiel, roterende kiel, kantelmast, rigid (dus vast / hard profielzeil) (dus geen doek maar echt "massief" piepschuim of zo) stuurvleugeltjes achter dit rigid zeil, vast aanstuurdeel voor het zeil (soort vleugeltje voor het zeil, een fok zeg maar, ivm de spleetwerking over het zeil)
en alles wat ik hier zo nu nog niet geschreven heb, maar misschien wel mogelijk is :yes:
(of misschien niet mogelijk, maar dat zien we dan wel weer :wink: )
Daarna misschien iets nog veel extremers, maar daar ben ik nu met een collega (met kennis van aerodynamica en hydrodynamica) over aan het luchtfietsen 8)

@Robert
Dat idee van het verstellen van de kantelkiel zit wel wat in denk ik.
Je zou een soort zadel kunnen maken, waar je messing as in valt, daarover een klemzadel om het vast te zetten. Denk aan de manier waarop buizen aan de muur gezet kunnen worden.

Wim

hoi

@wimg:jij bent nogal wat vanplan 8O , ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat zeilen :lol:

over die spleetwerking van grootzeil en genua,op de grote boten word hier erg van geprofiteerd,zou dit tedoen zijn op een modelboot, aangezien je overstag moet kunnengaan.Misschien iets met een rails?
http://www.windjet.co.uk/water/images/sailrocket.jpg
dit zou natuurlijk ook mooi zijn,wat is het snelheidsrecord van modelzeilboten :lol: :lol:

groet Robert

Back