hoi,
nu dan even de voordelen van een kantelkiel :lol:
_ een boot met kantelkiel heeft minder kielgewicht nodig omdat de hefboom groter is dus boot licht hoger op het water, minder nat opp. en minder weerstand van het water.
_ lichtweer eigenschappen worden veel beter, de boot gaat sneller met licht weer
_de boot wordt langer rechtop gevaren dus meer waterlengte en dus meer snelheid
_Als je een boot met kantelkiel hetzelfde gewicht geeft als zonder kantelkiel kan de boot veel meer zeil dragen en dit is de uiteindelijke moter van het schip.
nadelen zijn er natuurlijk ook:
_ik denk toch dat het lastig wordt om het goedwaterdicht te maken
_extra accu's nodig=extra gewicht
_je hebt steekzwaarden nodig anders verlijer je teveel
de vraag van een kantelkiel is hoeveel graden je hem laat kantelen
ik dacht dat 45° wel genoeg zou zijn
@skiff:bedankt voor de informatie
@wimg
Tuurlijk, zul je zeggen, maar een schip is op een bepaalde manier ontworpen, om optimaal door het water te gaan. Zo'n ontwerp is bv gemaakt bij een schip dat rechtop ligt. Als je d'r scheef gaat leggen, verandert de rompvorm (ten opzichte van de waterlijn), en daarmee is je optimale vorm verdwenen.
je hebt geljk maar bij de meeste zeiljachten moeten toch een kleinbeetje schuin gaan om optimaal te zeilen, ik denk niet dat ik voor kantelkiel en kantelmast ga , is een beetje teveel van het goede :wink:
dit is maar een schets met een idee als je iets anders zou doen zegt het dan, dan kunnen we het bespreken :lol:
oké let niet mijn tekenkunst maar dit is het idee ongeveer, het oranje zijn stukjes afdichtrubber,de kiel is twee keer vertraagt door de katrollen,
in de kiel lamineer ik een stukje massievemessingbuis,ik denk 4mm en dat wordt ingevet in een hol messing buisje geplaatst,nadeel is wel dat de kiel niet demontabel is dat is iets wat ik nog MOET oplossen.
voor kielgewicht dacht ik ongeveer 3kg op een boot van ongeveer 1.60
over de maten ben ik niet zeker aangezien de boot nog niet bestaat.
@wimg:ik ben het met Florian eens dat het wel moeilijk wordt om het allemaal daar in te bouwen,maar je hebt wel het voordeel dat het niet zo sterk hoeft te zijn.
weet iemand misschien de formule om de kracht te bereken van een kiel die 50cm diep steek met 3kg ballast en in de boot een hefboom van 10cm
allen bedankt Groet Robert :lol: