Molicel P45B eerste bevindingen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Witwas, 3 apr 2023.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind het ook interessant om te volgen.
    Zelf trok ik 100 A uit 12 s 5000 mah.
    Dat ging jaren goed tot ik gestopt ben met modelvliegen.
    Ik gebruikte ze om te sleepvliegen.
    Regelmatig trok ik ze in 1 sleep leeg dus continu volgas.
    Zijn de accu's de laatste 5 jaar misschien anders dan ervoor?
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Jammer dat je gestopt bent Bertus maar wel leuk dat je het nog steeds interessant vind , Lipo's zijn niet veel veranderd de laatste 5 jaar , althans dat is mijn beleving, ze staan wat dat betreft op het vernieuwings gebied zo goed als stil .
    50x lijkt weinig maar wie houdt het aantal vluchten bij , ik verwarm ze zelfs voor .
    Ook laad ik ze op de dag zelf van het vliegen
    Op het veld worden ze dan ook soms nog weer geladen .
    De Lipo's zijn na de 50 vluchten nog wel te gebruiken maar de puf is er echt uit,
    Met de EDF toestellen worden ze natuurlijk ook in 3min leeggetrokken, dus niet rustig in 10min dat scheelt zeker .
    Dus als dit werkt , en het scheelt ook nog zoveel geld ben ik tevreden .

    mvg Andre
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Nu een 5S pakketje gemaakt , voor deze pylonracer, 2 naast de esc en 3 erachter , het zit best wel vol maar met een aparte bec , amperesensor is dat ook vrij logisch.
    had er eerst tape om maar nu de kopse kanten met hittelijm afgedekt, scheelt ruimte en de warmte kan nu beter weg.
    Eerst max 4S 2600mah, nu dus 5S 4500mah.

    mvg Andre

    20230421_174351.jpg
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Vandaag het 2P 6S pakket getest 93A eruit tot ruim 6000Mah eruit gevlogen in een V1200 E-Fligt (wat kan ik nu lang vliegen):thumbsup: temperatuur 55gr (het was lekker warm vanmiddag)
    Het 4S pakket wat ik nu in de Mini-Hawk vlieg wordt steeds beter en haal er meer uit 3800Mah daarna maar gestopt
    want erg veel merkte ik er niet van dat het minder werd.
    Ook een 3S pakket gemaakt voor een 3D kistje waar normaal een 3S 2200mah in zat ,verschil in gewicht 40gr , ik ben op een gegeven moment maar gestopt met het vliegen
    duurde me te lang voordat ik die leeg had.:cool:
    Nu komende dagen ga ik het 2P 6S 9000mah testen in de F-16 kijken wat die met 120A gaat doen .
    De Avionik wacht nog op een ander setje props dus die test komt later .

    Wat doen degene die ermee vliegen met het ontladen (wegleggen) en tot hoever ontlaad je ze dan ???

    mvg Andre
     
  5. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Leuk om te horen dat ze zo goed bevallen bij je.
    Ik ontlaad ze meestal tot 3000mah dan heb ik al wel zat van. Maar je kan wel lager. Kwa mah weet ik niet maar 3.4 of 3.45 volt is prima voor deze cellen. Dit is wel zonder last meting.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Vanmiddag getest 2P 6S 9000mah in de F-16, de standaard esc kan ik niet helemaal naar wens instellen, hij gaat maar tot 3,4volt,
    Met het vliegen merkte ik geen verschil wat power betreft, wel is de 9000mah 70gr zwaarder geworden dan de 6000mah maar zover mogelijk naar achteren en 25gr lood op de staart en het was weer in orde, na 7000mah stopt de esc omdat hij op 3,4volt zit maar tot dan wel maximaal vermogen rond de 115A ook temperatuur gemeten en die was rond de 60gr dus prima.
    Nu wat vluchten maken en kijken of het nog beter wordt.
    Maar tot zover weer tevreden, nu kijken hoevaak ik ze kan laden voordat het minder wordt.

    mvg Andre
     
  7. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik heb mijn 2P 6S pakket afgelopen weekend getest op mijn Pitts, is een zware kist (+-12kg). Vloog ervoor op 2x 6s 5800 mah lipo's met een gemiddelde vliegtijd van om en bij de 4,5 minuut.

    Gezien ik al lood had zitten in de neus kwam het goed uit dat de 2P 6S wat zwaarder was (lood kon eruit). Cellen deden het uitstekend, alleen kan ik ze niet zo laag ontladen als in mijn extra die wat lichter is, logisch de romp creƫert een enorme weerstand in vergelijking met een acro kist. Na +- 4000mah verbruikt te hebben is de fut eruit. Maar dan zit ik al aan een 7 minuten en gezien het geringe ontlaadpercentage zijn ze op 15 minuten terug vol (op 2c).
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik snap het niet.... 4000 uit 2P of per cel? 4000 per cel kan weer niet met 15 minuten laden.... maar 4000 totaal in 7 minuten klopt niet met 4.5 max met de lipo's.
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Met 2 x 5800mah vlieg je 4,5min met de 9000mah dus 7min of bedoel je wat anders
    die 4000mah is denk ik een typefout, bij mij ging de begrenzing aan op 7000mah namelijk.

    mvg Andre
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Maar hoe laad je dan in 15 min weer op? Dat is wel heeel snel. Het klopt totaal niet :)
     
  11. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Ik moet het even checken op mijn telemetrie in mijn zender maar ben er vrij zeker van dat ik +- 4000 mah leegtrek uit 9000mah (2p) cellen op een 7 minuten. Dan laad ik elke 6s2p cel aan 20A en na een 15 tal minuten zat ie aan 99% (balanceren niet mee gerekend).
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dus met 5800 Lipo zou je langer dan 7 minuten kunnen vliegen (hogere spanning en je kan prima 5000mAh verbruiken, dus zeker 25% meer energie beschikbaar). Als dat niet lukt vlieg je met VEEL meer vermogen OF zijn je lipos compleet afgeschreven. Daarom vond ik het vergelijk zo vreemd. Zou je 8000 uit het 2p pakket verbruiken zou 7 vs 4.5 minuten logisch zijn maar dan klopt het laden weer niet.
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    @Witwas . Weet je ook zo hoeveel amp je setup trekt. Wat je omschrijft als die na 4000mah totaal verbruik in zakt trek je setup best wel veel stroom. Zo heb ik het on niet ervaren met de nieuwe cellen. En ik zelf vlieg ze tot 6000mah leeg dan zit er nog steeds prima vermogen in.
    Denk dat het in zakken van het vermogen komt door je coper nikkel strips die te dun. Als de accu iets lager is ga je dat merken als daar ook nog eens een voltage verlies is.
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Update lions even de tijd opgenomen hoe lang ik kan vliegen met de Avionik icm de 4500mah 5S Lions, ik stop zo rond de 3200mah , temperatuur van lions rond de 60gr motorlooptijd is dan 4.20 min dus bizar lang voor een pylonracer met deze snelheden, (vliegtijd nog langer dus) zou nog langer kunnen tot zeker maar de concentratie is dan wel aan het op raken.
    De piekstroom is rond de 98A daarna zakt hij indien hij op toeren is tussen de 55 en 63A
    Daarna laden met 2C dus 9A en binnen een half uurtje kunnen we weer omdat ze niet geheel leeg zijn.

    mvg Andre
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    60 graden klinkt wat hoog en ik ben benieuwd hoe lang ze dat volhouden dan. Met lipo's zit ik maximaal 15 graden boven de lucht temperatuur. Toch is 50% meer capaciteit wel aantrekkelijk. Ik moet toch maar eens een pack maken denk ik. Waar zouden jullie deze kopen nu?
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Valt meer hoor 60gr , amper of geen koeling in zo'n klein rompje ,en het was al zeker 25gr of meer , gewone lipo's worden dat ook bij hogere belasting of zelfs hogere temperaturen, de lions mogen 82gr worden voordat ze uitschakelen, ik heb ze zelf in Duitsland een keer gekocht maar bij Nkon in Nederland zijn ze het goedkoopst , wel geduld hebben ze zijn vaak in backorder maar gewoon bestellen en afwachten
    Of ze het lang volhouden is afwachten ik hou van de Mini-Hawk een log bij hoe vaak ik ze laad op dit moment is dat 36x .en nog perfect.

    mvg Andre
     
  17. Teunissen

    Teunissen

    Lid geworden:
    6 jul 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoe staat het nu met deze liion
    In m'n zwever van 3s2400 lipo naar 3s 4500 liion gegaan komt nu helemaal niet meer naar bene
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Best vervelend zoiets ja :rofl: ik herken het , maar nu getest in de viperjet met 120A ongeveer met een lipo en de lions rond de 105A en moet zeggen daar mis ik wel wat power
    waarom in die wel en de andere toestellen niet is nog even de vraag .
    De 4 en de 5S pakketten gaan nog steeds prima , op de lange vliegtijden na dan :cool:

    mvg Andre
     
  19. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Het vliegseizoen zit er bijna weer op, dus een volledige periode met de 45p cellen gevolgen (een vluchtje of 50). Cellen doen het nog steeds uitstekend, het probleem van voldoende vermogen de eerste twee minuten en daarna invallen blijft wel bestaan.

    Ik heb ondertussen nieuwe besteld en ga deze proberen solderen ipv puntlassen, hopelijk kan ik dan meer uit de cellen halen dan 4000mah.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb net 2 sets besteld voor een ontvanger accu. Daar lijken ze me ook ideaal. Hebben meer dat al gedaan?
     

Deel Deze Pagina