Montageverslag 2 meter F3A E-Evolution, electro.

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 10 feb 2009.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ja ik heb er een met M8 en 30 mm doorsnee bestelt .
    Je hebt ook nog andere maten .

    Hij bedekt dus alleen de propellor "schijf " zoals op deze foto
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
  2. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Al eens naar de speciale 'cooling' carbon spinner van Mejzlik gekeken, Alexzzz? [​IMG] (de middelste spinner)

    Wat is zelf ga doen bij de Tojeiro, is in de GFK motorkap achter de koelgaten dunne depronplaatjes maken die in zo'n hoek staan, dat de luchtstroom op de motor word gericht. Dit voor maximale koeling. Wat verder onderin de romp kan de lucht er weer uit.
    Ik ben benieuwd of dit in combinatie met de cooling spinner voldoende is.
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat is precies wat hij volgens mij hier bedoelt,

    En idd, zoals plotterwelt, die dingen die niet breder zijn dan de ring zijn al veel mooier dan niks, en kost geen koeling.
    Heb het op m'n Quicky ook, daar is een spinner niet toegestaan volgens het reglement...
     
  4. hezik

    hezik Guest

    De koeling door dat gat in de spinner, is groter dan je denkt, maar mij lijkt dat zo'n gat niet perse nodig is. Er zitten best wat koelopeningen in de neus en met een beetje geleiding (als dat al nodig is) en voldoende afvoer, zou een spinner toch te gebruiken moeten zijn? Je stroomverbruik is netjes, dus zo warm zou het allemaal al sowieso niet moeten worden..
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja ok, dat was met de 19*12 APC, het zou kunnen dat de Mejzlik zwaarder gaat vallen:)

    Vanaf maandag weer stevig trainen. Ik heb de oude (paar jaar oud) 2s540 lipo's vervangen door nieuwe Graupner 2s650Mah pakketjes die maar 5 gram zwaarder waren......
     
  6. hezik

    hezik Guest

    oh, lag het daar aan.....

    ;)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat?:)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vandaag uit nieuwsgierigheid toch nog even gemeten hoeveel stroom de Mejzlik trekt, dat valt reuze mee; 67 Ampere:) De snelheid door het hele programma is nu ook wat constanter (maar misschien let ik zelf ook wat meer op) en ik vind de kist veel beter vliegen met een 20 inch prop. Ik ben dus dik tevreden. Ik heb ook wat gedaan aan de gascurve, deze is mooier lineair geworden, ook dat scheelt enorm in het vlieggedrag. Ik hoop van de week ook nog wat vluchtjes weg te tikken.....
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    N.a.v. een vraag van Ruben om detailfoto's van het landingsgestel (dus niet de originele) zal ik deze alsnog plaatsen. Ruben heeft ook een Evolution aangeschaft, echter weet ik dat er nog meer mensen zijn die dit toestel sterk overwegen, dus op de langere termijn is het misschien nuttiger om alle info hier in het topic te houden....

    De plaat zelf is van 8mm multiplex, de bouten zijn stalen M4 inbusbouten met aan de onderkant (dus eerst inlijmen!!!) inslagmoeren. Aan de zijkanten van het plaatje heb je het minste lijmoppervlak, in zo'n geval gebruik ik eerst wat dunne secondelijm een aantal keer, vervolgens middel, en mocht het nodig zijn om de boel wat op te vullen nog wat dikke secondelijm, het plaatje zit moervast en heeft al aardig wat landingen overleefd;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Evolanding

    Goed idee om hier wat info over de E Evolution te verzamelen. Ik heb idd een dergelijke kist aangeschaft en hoop dit weekend de maiden te maken. Bedankt voor de foto's Alexander. Ik heb de pootjes soortelijk bevestigd. Aan de onderkant heb ik e.e.a echter wel een stuk sterker gemaakt, aangezien ik niet altijd een boterzachte landing maak :cool:.

    Wat ik verder nog heb aangepast is de opening voor de rolroerservo's. De jongens die ik gebruik (futaba s9150) zijn een stuk breder dan het voorgesneden voormaat. En mijn hoogteroerservo's zijn weer een stuk smaller (futaba s9650) dan het voorgesneden voormaat. Erg handig allemaal. Ook wel jammer dat er geen motorsteun voor een buitenloper bij zit. Mocht je een Hacker C50 bezitten, dan is het een eitje (die steun zit er wel bij).

    Binnenkort zal ik wat foto's posten.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Perfect! En houd hem heel, dan staat er in Utrecht 2 Evo's naast elkaar:D:cool:
     
  12. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    De schuldige van de crash van mijn Element 170 heb ik gevonden in de lipo regelaar van Dualsky (de zwarte doos is gelukkig terug gevonden :D), die er voor heeft gezorgd dat de stroomtoevoer werd afgesneden. Tja, misschien was het leven van een F3A kist toevertrouwen aan een 15 euro kostende regelaar het lot tarten.....:confused: Wie zal het zeggen. Nu ga ik de digitale regelaar van Powerboxsystems installeren. Een veel gebruikte regelaar in F3A land.

    @ Alexander: hoeveel weegt jouw kist (inclusief lipo pack)?
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goede vraag, ik heb nog steeds geen goede weegschaal:) Met de Rhino 4900 heb ik wel een hele zware keuze gemaakt, zeker als je weet dat ik 2x het B programma kan vliegen ermee. 4000Mah zou dus ruim voldoende zijn, en ik heb al op HC gekeken dat ik dan nog zo 400 gram kan kwijtraken:eek:
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En..........succesvolle maiden?:)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Voor zover ik weet is er geen maiden geweest. De kist zal wel klaar zijn nu, gok ik.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    De maiden is inmiddels wel geweest, maar nog niet 100% succesvol. Geen rare fratsen ofzo, geen schade, gewone vluchten, maar hij vliegt nog niet zoals je zou verwachten.

    Op dit ogenblik is de domp nog een verdachte en eventueel de instelhoeken ook.

    Waar heb jij het zwaartepunt nu liggen Alexzzz? En heb je de instelhoeken wel eens gemeten? (zo ja: wat zijn die bij jou?:p)
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het verbaast me eigenlijk een beetje:) CG gewoon exact zoals opgegeven, instelhoeken heb ik nooit gecontroleerd omdat ie direct neutraal vloog, alle roeren in het midden en ik hoefde totaal niets te trimmen.......
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Volgens eigenaar is er nergens een CG opgegeven..

    Overigens ook boven de 5k, en geen 20 gram ofzo..
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan hoop ik niet dat hij de cd (waar de handleiding op staat) heeft weggegooid met de verpakking:)

    [​IMG]

    En het hangt van het gewicht van de accu's af of je hem onder de 5kg houdt....
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Nope.. hij heeft 4000mAh pakketten die licht zijn.. met 5000 pakketten wordt het alleen maar erger.

    Wel is het zo dat hij z'n landingsgestel verstevigd heeft.. hij had 'm, met die 4000 pakketten, nét onder de 5kg kunnen houden misschien.

    Maar wat ik op RCUniverse lees, 4300 gram met 10s 5000 pakket, is gewoon uit de duim gezogen, dat KAN domweg niet.
     

Deel Deze Pagina