Montageverslag 2 meter F3A E-Evolution, electro.

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 10 feb 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, dat is ook dikke onzin:)

    Maar laat ie het maar met het aanbevelen CG proberen, daar heb ik nooit meer iets aan veranderd, is in alle vlieghoudingen neutraal. Aan de instelhoeken kun je ook weinig fout doen; de vleugels vallen met die flapjes (die je moet vastschroeven) in de romp, en de staart zit per stabilohelft keurig geschroefd. Ik hoefde niets te trimmen, werkelijk waar niet, des te vreemder vind ik het dat het bij Ruben niet direct goed is.....
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nouwja, de domping en/of zeiwaardsstelling kan makkelijk anders zijn, als er een zelfgemaakte motor montage is, zoals bij alexzzz.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    In principe niet, ik heb de stukken bezemsteel alle 4 gelijk gehouden, dus heb ik automatisch de domping en zijwaartstelling overgenomen van het motorschot.....
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Het is bij hem ook de instelhoek, er zit een verschil tussen vleugel en stabilo. Ook sluiten de vleugels niet echt mooi op de romp aan, maar dat is nu wel opgelost.

    Het zwaartepunt heeft hij nu nog op 18cm liggen vanaf de neuslijst en de indruk was dat dat al wat achterlijk was met deze domp / instelhoek.

    We gaan vrijdag het geheel fixxen, zowel vleugel als stabilo echt op 0 zetten, zorgen dat vleugel en stabilo ook recht zitten (standaard zaten ze dat dus niet) en dan het zwaartepunt goedleggen, dan verwacht ik ook dat het goed zal vliegen.

    Hij heeft iets te gehaast e.e.a. in elkaar gezet en de passing bij deze kist is duidelijk toch iets minder dan bij mijn Wind bijvoorbeeld, het heeft allemaal wat meer aandacht nodig. Is ook niet erg, dat hoef je maar 1 keer te doen en goed is goed.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat heb je zelf in de hand wanneer je de gaten moet boren voor de vleugelboutjes, als je dan de vleugel niet goed aandrukt, dan heb je dus een permanente kier:)

    Bij die van mij sluit eigenlijk alles naadloos, alleen het voorste randje van de cockpit niet, maar dat geeft niks, want daar heb ik precies de motorkap overheen laten vallen, dus dat zie je niet:)

    29 augustus toch de kisten maar eens naast elkaar zetten, heb toch sterke vermoedens dat er verschil tussen zit, als ik dit allemaal zo lees......
     
  6. RuJon

    RuJon

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    76
    Foto's

    Hier wat foto's. Het goed afstellen van een dergelijk kistje kost toch iets meer tijd en inspanning dan gedacht (tenzij je naam Alexander is :sleepy: ). Maar als het eenmaal goed zit, zit het goed. Een gelezen testverslag van de Evolution vermeldde een totaal testgewicht van 4940 gram met een Hacker c50 en 10s Lemon 5300 lipo's. Hierbij werd gebruikt gemaakt van de lichte bijgeleverde motorsteun. Ook mijn Bolly onderstel is niet de lichtste die verkrijgbaar is (95 gram). Maar aangezien de pootjes inmiddels twee crashes hebben overleefd (Henri ;) en ondergetekende), toch weer geinstalleerd. En ach, hoe belangrijk is dat beetje extra gewicht in de C-klasse.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, ik kan het ook niet helpen, je mag in Utrecht wel een detail-inspectie doen als je wilt, ding was gewoon gelijk perfect uit de doos. Misschien komt de jouwe uit een iets mindere serie, de Chineesjes hadden misschien haast deze keer:)

    Hoe zwaar ben je uiteindelijk gekomen dan?
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Dat bolly landingsgestel is dus wel licht.. en stevig ;)

    De sluiting van vleugel op romp had niet zoveel met aandrukken te maken, de laatste spant van de vleugel is voor beide vleugelhelften gewoon niet helemaal recht.. maar met een beetje klussen ziet het er nu goed uit.
     
  9. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Mooi ding Ruben,

    ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de kwaliteit en het afstellen van de kist. Tot ziens in Utrecht.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Na het aanpassen van de instelhoek, welke bij een goede controle met 2 instelhoekenmeters, op -2 bleek te staan, vliegt het toestel al een stuk beter.

    Enige wat nu nog niet klopt is dat hij meskant best stevig naar z'n belly wegtrekt, terwijl het zwaartepunt nog vóór het opgegeven punt ligt.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kan me voorstellen dat ie dan beter vliegt ja:) Toch raar allemaal....

    In meskant hoef ik bijna niets te sturen (behalve rudder, duh) en ik zit exact op wat ze opgeven, dus neus iets naar beneden gericht met balanceren.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik denk zelf dat de instelhoek nog niet helemaal goed zal zijn, maar was er niet bij toen ze 'm controleerden.

    Hoe dan ook, voor de toekomstige bouwers is het wel handig om te weten dat je er niet klakkeloos vanuit kunt gaan dat alles klopt bij deze kist, je moet het allemaal goed zelf controleren.

    Voor de rest een prima ding, ook die van Ruben zal prima gaan vliegen als hij helemaal goed uitgetrimd is.

    Wel moet ik zeggen dat er toch wel duidelijk een kwaliteitsverschil zichtbaar is tov. bv. de WindS, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Dat is ook helemaal niet erg, deze kist is WEL 2m en is ondanks dat toch goedkoper. Ook dat je er vleugelzakken en een romphoes bijkrijgt, is toch erg netjes te noemen, gezien de prijs.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, ik kan er nog niet helemaal over uit dat die van mij wel perfect was zonder aanpassingen, kennelijk zit er toch verschil in een batch ofzo.

    Aan de andere kant; toen de eerste EF 88inch Yaks van de band rolden, had je per stabilo ook 2 graden verschil hoorde ik, dus it ain't all about the money:D

    Maar ben benieuwd naar Ruben zijn Evo, we zullen het wel zien in Utrecht dan:p
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Ik zeg altijd maar: het geluk is met de dommen :p
     
  15. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zat erover te denken om ook een Evolution aan te schaffen, maar uiteindelijk is het toch een Wind S 110 geworden. Geen spijt gehad van mijn keuze :)
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ik heb met beide gevlogen en de Wind vliegt wel beter, maar vond de E-evolution ook niet slecht. Als Ruben 'm helemaal goed heeft, zal ik ze nog eens vergelijken..
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het is dat je niet mode 1 vliegt, anders had je met de mijne mogen sturen, die is mijns inziens perfect afgesteld, maar goed, die van Ruben zou net zo goed moeten kunnen worden:)
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is de Evolution van Ruben ondertussen een beetje afgesteld?

    Een dezer dagen ook zelf maar weer eens wat trainen:)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ruben is kort na de laatste afstelsessie, op vakantie gegaan. Als ie weer terug is, kunnen we weer verder..
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse

Deel Deze Pagina