Montageverslag 2 meter F3A E-Evolution, electro.

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 10 feb 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Na lang wikken en wegen (7 maanden) heb ik toch besloten om de cockpit een kleurtje te geven, zwart was geen optie ivm de hete zon (cockpit vervormt dan) en grijs metallic vind ik eigenlijk ook mooier. Een f3a model hoort eigenlijk ook geen open cockpit te hebben, er zit toch niks "moois" in om naar te kijken, en een gespoten cockpit staat wat professioneler:D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vandaag (eindelijk) een nieuwe digitale weegschaal gescoord, morgen ga ik alle onderdelen wegen en komt de totaalsom hier ook natuurlijk:)

    [​IMG]
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat heeft wel ff geduurd zeg...
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik weet het:D
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij deze dan;

    romp 2760
    cockpit 160
    vleugelbuis 54
    rechtervleugel 446
    linkervleugel 430
    linkerstabilo 94
    rechterstabilo 110
    ontvangeraccu 42
    aandrijfaccu 890
    -----------------------------
    totaal 4986

    Nog even een toelichting; het gebruikte pakket is nu 10s4000Mah, dat is ruim voldoende voor de stromen die hij trekt, met een 4900Mah pakket vloog ik 2x het B programma. De Rhino 4900's zijn wel een stuk zwaarder, dat wist ik van te voren, maar de reviews waren erg goed en de prijs ook:) (en ze waren op voorraad)

    Ik heb de kist bij het landingsgestel vrij zwaar uitgevoerd met een dikke plaat multiplex (10mm) met carbon gelamineerd, dit heb ik een paar weken geleden gedaan omdat de oorspronkelijke constructie die ik had gemaakt toch te zwak was. Daarbij heb ik de vleugelhelften op een aantal punten flink met secondenlijm verstevigd na een aantal tips op RC Universe. Wat ook nog meespeelt; de 20kg metal gear servo's zijn een absolute overkill, maar ik had ze nog liggen, echter kun je dan per servo ook al snel 20 gram besparen, dus 80 in totaal. De ontvangeraccu is 650mah, terwijl 350 ook genoeg zou zijn om 5 of 6 vluchten te maken. De cockpit heb ik ruim 50 gram verf in gespoten (dan was het grijs mooi dekkend) De wielkappen zijn niet de lichtste, en de poten van de Krill Spark ook niet.

    Echter..............hij zit er dus onder, ondanks al de zware aanpassingen/onderdelen van mij, en daar gaat het immers om. Mocht het een goede winter worden, dan zul je de Evolution gaan zien op de invliegdag F3A-A;)
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kreeg net van iemand de opmerking over het verschil in gewicht tussen de stabilohelften; bij de ene zit de carbon buis voor de steekverbinding erbij:)
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ben benieuwd welk 4000 10s pack 890 gram weegt.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    De "Win Force" 2x 5S4000 toch wel, en die zijn om precies te zijn 860 gram, plankje weegt 30 gram:)
     
  9. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    winforcelipo's: licht, maar zijn ze ook de aangegeven capaciteit groot?

    Alex,

    Hebben die Winforce pakketten werkelijk nominaal de capaciteit die er op het label staat?
    Mijn Winforce 4s1p 3000 mAh pakketten (ook lekker licht) hebben in werkelijkheid maar 2500 mAh aan boord. En ze zijn dan bij die ontlading ineens 'plat'. Dat zorgde de eerste keer dat ik er een langere vlucht mee maakte voor een 'hairy moment' (approach van boven een tarweveld naar de baan werd een landing in de tarwe bij een plots gebrek aan vermogen :) ).
    Verder werken ze prima, maar het zijn imho dus maar 2500 mAh pakketten. Ik ontlaad ze in mijn Element 30 met gemiddeld 30-40A stroom.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb net het pakket ontladen met 3000mah, toen zat er nog 20% in (direct na het laden) Waarschijnlijk komt hij na een paar uurtjes nog wat bij tot ongeveer 22%, dus het klopt wel redelijk in dit geval:)
     
  11. hezik

    hezik Guest

    16 gram gewichtsverschil tussen de vleugels is ook wel veel.. mss maar even compenseren?

    Laat ie niet een vleugel vallen als je 'm bv. wat harder uit een daallijn trekt?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nope, merk je helemaal niks van, komt door het verstevigen bij de bevestiging van de vleugelbuis:) (zit dus bijna bij de romp)

    10s5000mah vind je zeker nergens onder of rond de 1000 gram? of iets wat ruim boven de 4000mah zit? (gezien de verbazing van Hans zal het wel niet, maar ik vraag het toch even)
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik ging tot nu toe altijd uit van rond de 1200 voor 5000 en 1000 voor 4000, lichter dan dat was ik ze nog niet tegengekomen.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, mocht je nog iets lichts tegenkomen, geef maar een gil:) (ik weet nu in ieder geval dat de Evolution op basis van gewicht niet afvalt voor de A-klasse, en bijkomend voordeel is dat ik die kist al redelijk gewend ben na een vol seizoen wedstrijden)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou Hans, een "paar" maanden later, maar de 617FS wordt vervangen door een 6008HS:D

    [​IMG]

    Heb ook nog een 6014HS liggen, maar 14 kanalen is een beetje zinloos...

    Ben benieuwd of ik verschil merk, verwacht het niet eigenlijk, maar je weet maar nooit:)
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Kijk dat gaat de goede kant op.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ondertussen de 2x JR 8611 voor de staart eruit gedonderd en vervangen door 2x Robbe/Futaba S9350;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen nog even de 6008HS erin, en dan is ie weer helemaal gereed voor 2010:p
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En hij zit erin;

    [​IMG]

    Analoge servo's gaan raar trillen op een HS kanaal, dat heb ik even voor de gein getest, maar dat maakt niet uit aangezien er alleen maar digitaaltjes in de Evolution zitten. Eerstkomende keer dus eens kijken of alles in de lucht werkelijk zoveel sneller reageert:) (en zo niet, dan maakt het nog niet uit, ik had toch een extra ontvanger nodig) Sowieso is de resolutie verdubbeld ten opzichte van de 617FS. De regelaar (spin 99) werkt perfect op high speed.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Snelle JR 8715 / Graupner 8822 lopen er ook niet mooi egaal op. Er komt een soort van hakkeltje in. Heb trouwens ook al het nadeel van die snelle superservo's ondervonden, het relatief zware richtingsroer van de Gaudius (85 gr) kan ook niet goed aangestuurd worden, er ontstaat bij een bepaalde kuppelsnelhied een soort van resonantie. Had Ola Fremming ook al ondervonden (zie zijn blog)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hm ok, met de S9250 en S9350 gelukkig geen last van:)

    Dit had ik met de S9351 ook, op de hoogteroeren van de Krill Velox......
     

Deel Deze Pagina