Montageverslag SebArt Angel S50

Discussie in 'F3A' gestart door nando, 3 apr 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Gisteravond was hij weer vliegklaar :banana:

    Folie gewoon terug geplakt, 2 kleine stukjes vervangen. Een behoorlijk stuk opnieuw folieen is als het goed, zorgvuldig gedaan word mooier, geen zin in.
    Hij is iig een stuk mooier dan voor de crash van buiten, van binnen is het nog goed zichtbaar.

    De spacers achter de motor weggehaald, niet nodig met de nieuwe prop meenemer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Weer een update, dat betekend dus slecht nieuws.
    Gelukkig valt het mee, maar wel een deadstick landing.

    Ik had 3 4mm goudcontacten tussen de motor en de regelaar, vast tegen elkaar en het motorschot met een tywrap.
    [​IMG]

    Regelaar doet niks meer.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lijkt op roest?
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Roet...

    Hardstikke uitgebrand, is ook niet meer uit elkaar te trekken.
     
  5. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    lijkt mij meer op kortsluiting
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De vraag is in welke volgorde zaken gebeurd zijn.
    Eerst de regelaar het begeven waardoor er een soort kortsluiting is ontstaan en de hoge stromen de stekers hebben doen smelten.
    Of de stekers hebben door de klemming tegen elkaar toch ergens ekaar geraakt.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah joh, scheelt maar 1 letter:)
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Jep, is net een stukje los gegaan en met die tywrap betekent dat kortsluiting.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hmm, ik heb 3x 3.5mm, verder niet geborgd ofzo, maar is vrij sporadisch dat zoiets losgaat toch?
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja, ik denk dat ik er in het vervolg een krimpkousje overheen doe, 1 per stekker.
     
  11. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zou wat anders gebruiken dan een tywrapje, dat kan door de krimpkous heenschuren. Het zou me niet verbazen als dat gebeurd is.
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tot zoon 3 weken terug zag hij er zo uit als de laatste foto. maar het weer was lekker en ik wou vliegen, dus een regelaar besteld en een tijdelijke regelaar gemonteerd.
    Beetje groot, kan een meer dan 2x zo hoge spanning en bijna 2x zoveel stroom. Maar das niet zo erg.

    [​IMG]

    Werkte erg goed, en heb er toch 3 keer (6 vluchten) lekker mee gevlogen.
    Nu gaat hij naar de 88" extra.


    De Hobyking SS 60/70A (supersimpel/suppo) regelaar die erop zat deed het prima, alleen was er een erg rare procedure elke vlucht om de volle stickresolutie te krijgen. Ik dacht dat het met de regelaar programmeren wel op te lossen, maar nooit de tijd voor genomen.
    Nu heb ik een nieuwe, en wou het gelijk goed hebben, dus de manual gedownload en geprogrammeerd, maar het is met normaal programmeren niet mogelijk om hem goed werkend te krijgen.
    Als ik hem op autocalibrate zet dan is de 1e paar graden dat ik me stick beweeg niks, en de laatste paar ook niks. ik denk dat ik zoon 80% oid overhoud, dat vind ik niet goed genoeg.
    Dus vast gezet, geen auto meer, in de manual staat dit "1.1ms to 1.8 ms from Recvr"
    Dus via de endpoints in de zender onderaan omhoog tot de motor loopt, en dan heel iets terug, en bovenaan volgas en terug regelen tot hij minder hard loopt, en dan weer iets terug. Toen was het 'perfect'. Uit en weer aan gedaan, om te kijken of het zo goed bleef, en toen wou hij niet aan. Gas dicht endpoint iets verlegd en hij ging aan, maar dan mis ik de onderste 10% van mijn knuppel weer...
    Opgelost door een throttlecut aan te maken, net zo als brandstof gasten gebruiken. Nu bij het aandoen gaat hij niet aan, even de throttlecut erop en ik hoor de 2 piepjes en dan doet hij het.

    En om te voorkomen dat ze weer los gaan heb ik een stukje krimpkous over de verbinding gedaan, over de male en female.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Met de DES servo's hebben wij inmiddels slechte ervaringen. Het zijn prima dingen voor op een ragbakje, maar ongeschikt voor F3A. Reden: slechte middenstelling en ontzettend lage resolutie.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Toch doet ie het prima... doet niks onder voor de overige hitec's. En ik weet ook wat de f3a vliegers daar van vinden.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De hitecs hebben nog wel een goede middenpuntsstelling. De DES-jes die ik gezien heb, niet.

    Hoe dan ook; ze zijn wel sterk en snel dus mss dat ze bij jouw vliegstijl beter passen, maar wil je een mooi rustig en vloeiend vliegbeeld zonder allerlei wobbels, zou ik ze je afraden.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Snel wil ik hem niet noemen. Maar deze is ook gekocht met haast, de ideale servo was niet op voorraad. Hij is wel behoorlijk sterk voor een midi servo.

    Op de grond komt hij prima terug in z'n positie. Ik heb heel wat servo's het een stuk minder zien doen.

    Ik heb ff een plastic buisje van 30cm aan het rudder gedaan, heen en weer bewogen met een camera erboven, zodat je het kunt zien.

    Met 300mm afstand, en met een totale weg van dik 2x 45° blijft het allemaal binnen een mm.
    Een JR of Futaba servo zou het vast beter doen, maar ik vind dit prima. Hier kun je prima kunstvlucht mee vliegen.

    NvYwNLQilag[/media] - test 006


    Wat?
    Volgens mij heb je een behoorlijk verkeerd beeld bij hoe ik vlieg. Tuurlijk zijn er momenten waar ik helemaal niks van middenstelling merkt, gewoon omdat de knuppels minuten lang niet in het midden komen, maar het blijft een f3a kist, en zo word hij OOK gevlogen. En mijn AM die ik er ook mee vlieg zou ik voor het overgrote deel kunstvlucht willen noemen, en maar een beetje 3D.

    Die 1ne keer dat jij me (volgens mij) met de angel hebt zien vliegen (op het programma na) was na een wedstrijd, en dan heb ik genoeg precies gestuurd, dan rag ik er wat op los idd.:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Je filmpje demonstreert niet veel. Jij hebt een FF9/FF10 toch? Laat 'm dan eens op dezelfde manier door het servo-test programma gaan.

    Wat je nu demonstreert is wat ik al zei dat de servo goed deed. Snel maximale uitslagen halen.

    Laat 'm nu nog eens heel soepel en langzaam, door de zender gestuurd, dezelfde bewegingen maken. Dan verwacht ik een blokkerige beweging te zien, ipv mooi vloeiend.

    En laat eens bv. zien hoe je vanuit het midden wegtrimt met de kleinste trimstapjes op je zender. Dus zet 'm in het midden en begin te trimmen zodat wij de piepjes horen.

    Om het middenstand-probleem goed te demonstreren, hang er een klein beetje belasting aan. Onbelast komen ze mogelijk wel terug, maar belast gewoon niet.

    Overigens zie ik in het filmpje 'm al niet altijd 100% in de middenstand komen.

    Wat betreft je vliegstijl; wat ik bedoelde; jij hebt zelf meer de voorkeur voor 3D. Ik heb je na een wedstrijd zien 'freestylen' met je Angel, en dat had met F3A niets te maken. Dáárvoor zijn die servo's prima geschikt.

    Het programma zoals je 'm vloog in Utrecht, kwam wat onrustig over. Nu zal dat ook niet alleen door de servo komen, zo overdreven wil ik het ook weer niet stellen, maar het zou mij niets verbazen als dat er wel een factor in was.

    Het gaat maar om kleine dingen. Ik zeg zeker niet dat de DESjes waardeloos zijn, maar ik zou ze niet op een F3A kist willen.
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik weet niet waarom we nu hierover zo in discussie gaan eigenlijk, ding zit er al 3/4 jaar op en voldoet gewoon. En volgens mij zijn we het in grote lijnen nog met elkaar eens ook.:rolleyes: Heb je dit soort discussies de laatste tijd te weinig gehad ofzo. ;)

    Filmpje is zoals hij onder normale omstandigheden word gebruik, op belasting na. Je kunt volgens mij niet zeggen dat hij 'geen' middenstelling heeft, binnen een mm op 30cm blijft ie wel. (wat idd niet perfect is)

    Trimmen op de laagste stand is leuk, maar op enkele na doen ze dat allemaal niet zoals het zou moeten. Heb het net geprobeerd, het leek op een D47, die is ook niet perfect. En daar vlieg ik kunstvlucht mee op een toestel met meer uitslag en directere response op de roeren, en dat toestel is 1e en 3e geworden. Dat de trim niet op elk tikje reacheerd, en soms wel 2 keer achter elkaar, en terug soms een tikje langer of korter duur dan heen is niks geks.
    De servo test is niet schokkerig oid, soms komt lijkt het meer een resonerent iets rond de uiteinde soms, waar de pull-pull kabels ook een beetje loser hangen. De hevel is gewoon recht, met gekruiste kabels, dus niet zo goed als het kan zijn. Volgens mij kun je niet direct zeggen dat het daarom een slechte servo is, met de vinger er tegenaan is het weg.


    Als ik nu de kist vanaf 0 zou opbouwen weet ik niet wat ik erin zou doen. Mss de TGY/MKS proberen...:)
    Ga ik me ook niet druk om maken. Er zijn zeker weten betere servo's, maar deze voldoet gewoon onder normale omstandigheden.
    Ik vind hem zeker niet slechter dan de hitec's die ik heb, 5245, 85 en kleiner.


    Wat ik na die wedstrijd deed was een stuk meer in rag mode dan normaal, tja dan sta je al een hele dag op het veld met je toestel en maar 3 (super geconcentreerde) vluchtjes gedaan. Afreageren mag dan wel vind ik.
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo, voor het eerst enkele 'serieuze' F3A vluchten gedaan, was nog niet echt wat, maar dat had ook met de vliegplek te maken. Er staat een boom op een zeer irritante plek voor het progamma. Volgende keer eens kijken of het 200m verderop beter is.

    Nu ook met een dual rare die door het hoogteroer geactiveerd word voor de snap, dit bevalt prima.:D
    Ben nog wel met de uitslagen bezig.

    De power die ik vorige keer een klein beetje miste (kon nog steeds hard verticaal, maar bij momenten wou ik een tikkie meer) mis ik niet meer, zal met de andere manier van vliegen te maken hebben, er was ook minder wind, en mss wen ik er ook aan. Of ik heb iets meer vermogen om de een of andere reden (timing regelaar ofzo).

    Daarnaast kon ik heel erg lang vliegen, de timer niet gebruikt. de vorige keer dat ik met timer vloog ging er maar 2300 terug in, nu bij elke accu 4300.
    Ik vloog met elke accu 2 keer het programma, 1e keer met iets trimmen ervoor en wat figuren erna, 2e keer met wat 3d erna.

    Programma ging goed, op de sim gaat de loop met 4punts rol wat lastig, die viel me in het echt een beetje mee. Zal met zicht te maken hebben.
    Op 1 lijn houden blijft lastig, ook vanwege de boom.

    Ik heb er extra kritisch naar gekeken, op rudder wil hij wel graag 'slingeren' als ik niet rustig stuur maar een correctie te geven even een puls stuur (mijn (foute) 1e reactie) dan gaat hij nog even heen en weer. Volgens mij is dit meer een model/zwaartepunt ding dan de servo. De uitslag op rudder verkleint (en expo gelijk gehouden) dit hielp ook.

    Ik kan met herinneren dat ik wel eens Meskant loopings heb gevlogen met de vorige servo, maar nooit zo klein als ik vandaag heb gedaan. Volgas naar beneden met vol rudder, :cool:.
    Maar de kracht werd niet aan getwijfeld.
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De ringkade 5 te utrecht schijnt een geschikte plaats te zijn om F3A te trainen ;)

    Tsja, qua vliegen van lastige figuren hoef ik jou niets te vertellen; je bent op dat vlak vééééél verder dan ik.. maar toch.. als je die lus het 1e stuk de canopy naar je toe rolt, is ie veel makkelijker/logischer te sturen qua rudder. Voor mij wel iig.

    Dat kan, maar de kans is groot dat dat dus de slechte middenafstelling van de servo is (onder belasting).

    Maar als je idd 'bruut' corrigeert kan dat ook door andere dingen komen.


    De kracht is zonder meer prima, de snelheid is ook wel volgens specs.

    Kan natuurlijk ook zijn dat ze het niet allemaal zo doen.
     

Deel Deze Pagina