Goed, we zijn verder, het vliegseizoen zit er qua F3A-wedstrijden op.
De WindS doet het nog steeds prima. Ik telde vandaag een totaal van 345 vluchten.
In die 345 vluchten heb ik 5 keer gehad dat de regelaar de motor uitzette. Dat is opgelost door de schroeven waarmee het koellichaam op de regelaar gemonteerd zit, strakker aan te draaien. Daarnaast ben ik, door eigen schuld, 2 canopies kwijtgeraakt.
De 1e doordat de accu loskwam uit het klittenband en ik de cockpitkap met 1 schroef had vastgezet ipv. 2, de tweede had ik met canopy-latches uitgevoerd wat toch niet bleek te werken.
Als laatste heb ik zelf de 2 wielkapjes kapotgemaakt door er op te gaan staan.
Bij het eerste 'canopy-incident' ben ik ook een van de eerste twee accupacks kwijtgeraakt, er stonden toen 107 vluchten op dat pack. Het tweede accupack van de oorspronkelijke packs staat nu op 170 vluchten en doet het nog prima. Rond de 120 vluchten meende ik dat het minder werd, maar sindsdien heb ik nog geen verandering meer kunnen constateren, mijn lader ook niet qua inwendige weerstand. Inmiddels heb ik er 2 nieuwe packs bij, beide 5000mAh 30C.
Recentelijk begin ik mij wel meer te storen aan het vliegtempo met de 18x10 prop, ik ben nog op zoek naar bv. een 18x8 Wide prop. Ook accelereert het toestel in downlines nog teveel, ongeacht welke reminstelling ik probeer. Die twee zaken wil ik er graag vóór het volgende seizoen nog uithebben.
Verder ziet het toestel er, als ik 'm netjes schoonmaak, nog als nieuw uit en zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te melden.
Om kort te gaan.. als iemand twijfelt over de aankoop van deze kist; niet doen. Het is gewoon een erg fijn toestel.
Dan de rekensom... met brandstof was ik elke vlucht 350cc coolpower kwijt. Voor 350 vluchten had ik dus 122 liter coolpower nodig gehad. Tegen een prijs van 27,50 per gallon zou dat 891 euro aan brandstof geweest zijn.
Wat ik uitgegeven heb:
4x8s 5000mAh zippy (2x25C, 2x30C): EUR 250
2xcanopy EUR 44
Totaal: 294 euro.
Door electro te vliegen ipv brandstof heb ik dus 597 euro bespaard. Daarnaast heb ik 300 euro uitgegeven aan een lader en allerlei snoertjes, en 110 euro aan een voeding. Zelfs als je dat meerekent heb ik nog 187 euro verdiend.
Dan.. op het oorspronkelijke pack verwacht ik nog zeker 50 cycles te vliegen. Op het 1e 30C pakket nog zeker 150 cycles. Op het laatste 30C pakket nog zo'n 175 cycles.
Ik kan nu dus nog, zonder verdere investeringen, 375 vluchten maken. Dat is dus nog eens grofweg 900 euro aan brandstof.
conclusie: tegen de tijd dat alle packs versleten zijn, heb ik het toestel, de regelaar, de motor en de servo's ook al terugverdiend tov. brandstof, en dan heb ik nog geld over
