Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Dat had ik ook gedaan.. kennelijk had iemand hoger ingezet dan die 15 euro..

Goed, we zijn verder, het vliegseizoen zit er qua F3A-wedstrijden op.

De WindS doet het nog steeds prima. Ik telde vandaag een totaal van 345 vluchten.

In die 345 vluchten heb ik 5 keer gehad dat de regelaar de motor uitzette. Dat is opgelost door de schroeven waarmee het koellichaam op de regelaar gemonteerd zit, strakker aan te draaien. Daarnaast ben ik, door eigen schuld, 2 canopies kwijtgeraakt.

De 1e doordat de accu loskwam uit het klittenband en ik de cockpitkap met 1 schroef had vastgezet ipv. 2, de tweede had ik met canopy-latches uitgevoerd wat toch niet bleek te werken.

Als laatste heb ik zelf de 2 wielkapjes kapotgemaakt door er op te gaan staan.

Bij het eerste 'canopy-incident' ben ik ook een van de eerste twee accupacks kwijtgeraakt, er stonden toen 107 vluchten op dat pack. Het tweede accupack van de oorspronkelijke packs staat nu op 170 vluchten en doet het nog prima. Rond de 120 vluchten meende ik dat het minder werd, maar sindsdien heb ik nog geen verandering meer kunnen constateren, mijn lader ook niet qua inwendige weerstand. Inmiddels heb ik er 2 nieuwe packs bij, beide 5000mAh 30C.

Recentelijk begin ik mij wel meer te storen aan het vliegtempo met de 18x10 prop, ik ben nog op zoek naar bv. een 18x8 Wide prop. Ook accelereert het toestel in downlines nog teveel, ongeacht welke reminstelling ik probeer. Die twee zaken wil ik er graag vóór het volgende seizoen nog uithebben.

Verder ziet het toestel er, als ik 'm netjes schoonmaak, nog als nieuw uit en zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te melden.

Om kort te gaan.. als iemand twijfelt over de aankoop van deze kist; niet doen. Het is gewoon een erg fijn toestel.

Dan de rekensom... met brandstof was ik elke vlucht 350cc coolpower kwijt. Voor 350 vluchten had ik dus 122 liter coolpower nodig gehad. Tegen een prijs van 27,50 per gallon zou dat 891 euro aan brandstof geweest zijn.

Wat ik uitgegeven heb:
4x8s 5000mAh zippy (2x25C, 2x30C): EUR 250
2xcanopy EUR 44
Totaal: 294 euro.

Door electro te vliegen ipv brandstof heb ik dus 597 euro bespaard. Daarnaast heb ik 300 euro uitgegeven aan een lader en allerlei snoertjes, en 110 euro aan een voeding. Zelfs als je dat meerekent heb ik nog 187 euro verdiend.

Dan.. op het oorspronkelijke pack verwacht ik nog zeker 50 cycles te vliegen. Op het 1e 30C pakket nog zeker 150 cycles. Op het laatste 30C pakket nog zo'n 175 cycles.

Ik kan nu dus nog, zonder verdere investeringen, 375 vluchten maken. Dat is dus nog eens grofweg 900 euro aan brandstof.

conclusie: tegen de tijd dat alle packs versleten zijn, heb ik het toestel, de regelaar, de motor en de servo's ook al terugverdiend tov. brandstof, en dan heb ik nog geld over :)

Laatst bewerkt door een moderator:
mooie rekensom en ik denk een juiste.

slijtage en onderhoud nog niet eens meegerekend, brandstof doet je kist sneller slijten.

de gloeipluggen die je verslijt, enz ...

Maar ik vermoed dat je de methanolverslaafde F3A-ers nog altijd niet kunt overhalen

Electriciteit komt bij mijn weten niet gratiz uit de muur?

klopt inderdaad! Dit heb ik wel eens aan Bert en Dick gevraagd, aangezien de Fam. vd Vecht op electro gebied grootverbruiker zijn :-) met een snelle berekening van Bert bleek dat over het gehele jaar gezien en met alle ladingen die zij doen per jaar het ongeveer 45 euro kost.

En dan maar geen rekening houden met hoeveel de verwarming omlaag kan, als alle voedingen&balancers lekker warmte af staan aan de ruimte waar ze staan... :-)

Ok.. even kijken.. zeg 400 keer 3000mAh laden (is wat ik gemiddeld verbruik).

400 * 3000 = 900Ah. Dat alles bij 33.6 volt, dus grofweg 30kWh. 1kWh kost ongeveer 25 cent, dus ben ik het godsvermogen kwijt van maar liefst 30 * 0.25 = EUR 7,50.

Ik vermoed dat de stroomrekening van het clubgebouw zo gestegen is omdat er dit jaar 1 vriezer, een frituurpan (!!) en een tosti-ijzer zijn bijgekomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarvan, zeg, op z'n hoogst een keer 4 euro door mij veroorzaakt is..

ik heb net op het werk 4 accu's van 120 amps kunnen bemachtigen (verplichte 3 jaarlijkse vervanging van dieselpomp)

deze gaan in mijn aanhangwagen met ter zijner tijd een zonnepaneel.

voila, energierekening = 0

Met dank aan Job Verkerke voor het hebben en gebruiken van zo'n ding op de wedstrijd, en Fred de Wit voor het mijn vriendin influisteren waar ze zoiets voor mijn verjaardag kon krijgen, hierbij foto's van mijn WindS in sexy lingerie:

foto1ig.jpg

fotowa.jpg

Back