Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ik zou aan je gasdosering werken ipv de spoed te verkleinen zodat je nooit te hard vliegt.

Njah, ik heb nu grofweg 35 vluchten gemaakt met de Evo, maar helemaal optimaal is het nog steeds niet bij mij, dus vandaar de prop-switch:)

Njah, ik heb nu grofweg 35 vluchten gemaakt met de Evo, maar helemaal optimaal is het nog steeds niet bij mij, dus vandaar de prop-switch:)

een andere prop helpt mee, maar het draait toch om gas management! En daar moet je nog even flink op trainen. Komt natuurlijk ook door de switch naar electro, daar is gas management toch heel anders dan bij een OS160. Maar hier ligt nog voldoende ruimte voor verbetering. In Oss vloog je veel sneller omhoog dan naar beneden. En dat kost toch punten! Succes met trainen!

Henri,

gefeliciteerd met je nieuwe kist! Ziet er strak uit. Als je je duimen net zo laat spreken als je vingers het op het forum doen dan komt het goed :-)

een andere prop helpt mee, maar het draait toch om gas management!

Daar ben ik mij geheel van bewust hoor, alleen is het nu zo dat zeg maar de bovenste kwart van m'n gasknuppel ongebruikt is. Daarmee lever je dus regelbereik in.. moet je voorstellen dat je van al je sticks een kwart moest inleveren. Daar komt ook nog bij dat m'n gascurve niet bijster instelbaar is op m'n zender.. het eigenlijke bruikbare bereik is ongeveer een kwart stick, beginnende van heel ietsjes onder het midden tot een stukje er boven, waarbij er boven al snel te snel is. Ik zal zeker niet zeggen dat ik op throttle-management gebied niets te leren heb (natuurlijk wel!) maar zo slecht ben ik er nu ook weer niet in hoor ;)

Komt natuurlijk ook door de switch naar electro, daar is gas management toch heel anders dan bij een OS160.

Klopt, alleen vlieg ik inmiddels al sinds de laatste C wedstrijd buiten nog louter met electro.. alleen in de kleinere maten.

Maar hier ligt nog voldoende ruimte voor verbetering. In Oss vloog je veel sneller omhoog dan naar beneden.

Dat had alleen niets met throttle management te maken, maar alles met het feit dat die kist domweg niet remt.. een tweetakt OS140RX voorop met een relatief kleine prop, dun profiel, amper tot geen frontaal oppervlakte. Kwam nog bij dat die 140 niet z'n laagste stationairtoerental draaide, omdat ie dan de neiging had onbetrouwbaar te worden.

Huh? wacht even.. ik lees je zin opnieuw.. sneller omhoog dan naar beneden? Dat is voor het eerst dat ik die klacht hoor :P.. het werd eigenlijk altijd andersom gezegd :P

Wat mij van mijzelf tegenvalt, waar ik toch even aan moet wennen, is het geluid, of beter gezegd het ontbreken daaraan. Ik heb met brandstofkisten zo de ervaring dat het een keer uit _kan_ vallen, dat ik onder half gas soms schrik als ik helemaal niets meer hoor.

Maar goed, je punt blijft waar, ik moet veel trainen en het throttlemanagement is inderdaad even iets wat ik voor deze kist in de vingers moet krijgen en waar ik sowieso nog punten op kon verdienen. En ik vlieg fanatieker dan ik type op het forum ;)

Het spijt mij voor de brandstofmensen, maar ik blijf het maar zeggen.. wat is electro toch een verademing. Anderhalf uur nadat het laatste onderdeel bij mij bezorgd werd (accu) stond ik op het veld en binnen 1 minuut was de kist ook in de lucht. Sindsdien nu zo'n 22 vluchten gemaakt en niet met m'n motor bezig geweest. Oh nee, wacht, na een van de eerste vluchten heeft een clubgenoot er even zo'n temperatuurmetertje op gericht, poe poe, wat een arbeid. Had ik een brandstofmotor gekocht dan was ik nu heel misschien aan m'n 4e vlucht bezig, had ik eerst minimaal 2 tankjes op de grond moeten draaien, dan alles nalopen om alle schroefjes die losgetrild zijn weer vast te draaien, klooien met naalden, pluggen wisselen, afstellen, brandstoffen uitproberen welke het beste werkt, uitlaatlengte bepalen, enz, enz.

En dat schoonmaken.. echt d'r komt bij mij geen brandstofmotor meer in :)

Laatst bewerkt door een moderator:
en met brandstof bedoel je methanol ?

of brandstof in het algemeen ?

Njah, mijn schroefjes trillen nooit los, en de schroefjes van de electrokisten draai ik niet minder vast dan die van de brandstofkisten. Qua schoonmaken is methanol wel een ramp, benzine niet;) Als ik het laden erbij betrek, is benzine toch echt nog steeds superieur boven electro:D

In mijn geval: brandstof in het algemeen.

Zou ik ooit een, weet ik veel, 3m kist aanschaffen, dan zou daar zoals de zaken er nu voorstaan, nog wel een benzinemotor op komen. Methanol wordt qua kosten, bedrijfszekerheid en onderhoud 'hands down' verslagen door electro, maar benzinemotoren.. kostentechnisch winnen benzinemotoren het natuurlijk.

1 ding waar ik nu wel extra profijt van heb, wat de benzinemotor dan nog wel als nadeel heeft, is het praktisch ontbreken van trillingen. Daarom kom ik er mee weg dat ik bv. Futaba 9650's ('midi-servo', 30g) met nylon gears op de rolroeren heb staan. En Ja, dat zou ook voldoende zijn voor 3D op deze kist.

Gisteren iets van 6~7 vluchten gemaakt en daarna moest ik 350mAh bijladen in m'n ontvangeraccu. Ik zit nu dus rond de 55 mAh per vlucht van 7 minuten..

@Alexzzz: jij hebt het voordeel van meerdere kisten. Ga nu eens fanatiek vliegen, als je dat al niet deed, en doe dan al die vluchten met 1 kist. Dan kun je die kist na een jaar toch echt afschrijven of op z'n minst veel onderhoud aan verrichten. Benzinemotoren trillen net zo hard..

1 ding waar ik nu wel extra profijt van heb, wat de benzinemotor dan nog wel als nadeel heeft, is het praktisch ontbreken van trillingen.

Dat klopt, maar goede (Hitec) servo's zijn ook na 200 vluchten nog als nieuw, ook als ze op een benzinekist hebben gezeten:)

Ja klopt, omdat daar als ze nieuw zijn ook al teveel speling op zit.. (voor de F3A toepassing)

@Alexzzz: jij hebt het voordeel van meerdere kisten. Ga nu eens fanatiek vliegen, als je dat al niet deed, en doe dan al die vluchten met 1 kist. Dan kun je die kist na een jaar toch echt afschrijven of op z'n minst veel onderhoud aan verrichten. Benzinemotoren trillen net zo hard..

Keihard NEE:D Kennelijk heb je nog geen ervaring met benzinemotoren, anders deed je niet zo'n uitspraak. Dit jaar heb ik met de wedstrijd-Extra (DA150) een kleine 100 vluchten gemaakt, het enige onderhoud wat ik heb gedaan was de vliegjes verwijderen met glassex;) Je zou nog aan het begin van ieder seizoen de bougies kunnen verwisselen, maar zelfs dat is niet noodzakelijk.

ga er eens 400 vluchten mee maken, daar doelde ik op. Dat soort aantallen heb ik het over.. en dan kun jij die kist echt wel een onderhoudsbeurt gaan geven ;)

Komt ook bij dat wij over verschillende 'soorten' kisten praten. Ik praat vanuit de optiek 'F3A', wat toch vaak wat fijner gebouwde kisten zijn. Met fijner bedoel ik in dit geval 'kwetsbaarder'.

ga er eens 400 vluchten mee maken, daar doelde ik op. Dat soort aantallen heb ik het over.. en dan kun jij die kist echt wel een onderhoudsbeurt gaan geven ;)

Tjah, bij 400 vluchten zijn de lagertjes van de Axi ook heus wel op hoor:D Op een kist met een ZG62 had ik destijds 220 vluchten zitten, ook zonder onderhoud. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat bij 400 ook zo is (en dat is zo, ik ken mensen die ruim boven die 400 vluchten zitten met hun benzinekisten). Aan de motoren zelf zit gewoon simpelweg geen onderhoud en ze zijn praktisch onverslijtbaar. De rest van de kist heeft ook praktisch niks te lijden....

Wat een heerlijk brandstof-electro discussie weer:mrgreen:

Tsja, wat zal ik zeggen.. jij bent een uitzondering, jij hebt motorolie-vingers, kennelijk. Bij jou doen alle motoren het altijd, bij de rest van de wereld is dat toch anders. Ik kijk om mij heen op het veld en iedereen met een methanolmotor, maar dan ook echt iedereen, heeft er vroeger of later vliegtijd door in moeten leveren. Zelfs diegenen die heel hard beweerden dat hun motor het altijd goed deed. Qua benzinekisten zie ik toch schroefjes lostrillen en vet uit de uitlaat. Fors minder dan bij een tweetakt, maar het is er echt wel..

Maar goed, we zitten ook appels met peren te vergelijken, zoals ik al zei, op een 3m X bak zou ik nu ook zeker nog benzine zetten, alleen zou ik zo'n kist nooit kopen.

Zet die ZG62 (of nou ja, een variant ervan met de juiste inhoud) maar eens op een F3A glasbak en zie hoe die kist zienderogen aftakelt.

Hezik, de Hitecs hebben geen speling, ze zijn alleen heel erg onnauwkeurig.
Je hebt dus keuze uit nauwkeurige servo's die snel versleten zijn of meteen onnauwkeurige servo's die op zich veel langer meegaan. Dat is op dit moment dan ook de grootste rem op F3AX vliegen, een combinatie van JR electronica en Hitec tandwielen in servo's is het wachten op. (Of een elektro set up, natuurlijk.)

Bert, ik ben het niet helemaal met je eens, de Hitec Metal Gears hebben tov. de Futaba Nylon Gears die ik gebruik wel degelijk speling.

Maar goed, niet _zoveel_ natuurlijk, waar het nu even op stukliep is dat ik Alexzzz loop te pesten en hij mij.. zo serieus bedoelde ik die opmerking dus niet ;)

Overigens.. de uitspraak dat een kleiner dan 2m F3A trainkistje niet zou gaan; ik zou zeggen, probeer deze eens uit. Hij is natuurlijk niet zoveel kleiner meer, maar als trainkistje gewoon WEL geschikt, ook bij meer wind. Als je dat zou willen, of Derk, kan er best eens een vluchtje mee gemaakt worden na de volgende wedstrijd, of in de pauze ofzo.. het zal je meevallen.

Tsja, wat zal ik zeggen.. jij bent een uitzondering, jij hebt motorolie-vingers, kennelijk. Bij jou doen alle motoren het altijd, bij de rest van de wereld is dat toch anders.

Dat zeg ik niet, ik heb ook met methanol wel eens problemen gehad. Met de 2 160FX'en die ik heb gehad, had ik nooit wat, heel af en toe een kapotte plug, that's it. Wat de benzinemotoren betreft ben ik zeker geen uitzondering, feit is toch wel dat tijdens de F3A-X weekend afgelopen weekend, alle 20 motoren toch echt probleemloos waren;)

Qua benzinekisten zie ik toch schroefjes lostrillen en vet uit de uitlaat. Fors minder dan bij een tweetakt, maar het is er echt wel..

Schroefjes trillen alleen los als ze niet goed zijn vastgezet, als ze bij een benzinemotoren lostrillen na bijvoorbeeld 5 vluchten, werken ze zichzelf ook op een electrokist los, wellicht na pas bijvoorbeeld 20 vluchten, er is nog een zekere trilling, maar veel fijner, maar ook dan vliegen de boutjes je om de oren als ze niet goed zijn geborgd.

Vet uit de uitlaat bij een benzinemotor duidt er toch op dat die persoon een vette smering heeft. Met een nieuwe motor smeer ik wel eens 1:35, dan heb ik inderdaad na 20 vluchten ook 5 hele kleine druppeltjes onderaan de romp, big deal:p

Zet die ZG62 (of nou ja, een variant ervan met de juiste inhoud) maar eens op een F3A glasbak en zie hoe die kist zienderogen aftakelt.

Over appels met peren vergelijken gesproken:) Je kunt beter over een (bijvoorbeeld) MVVS 26 spreken. Dat gaat gewoon goed, zelfs met nylon tandwielen:) Door het lage oliepercentage van een benzinemotor zul je na een x-aantal vluchten ook geen doordrenkt hout meer hebben, daarbij spuugt een benzinemotor nauwelijks/niets meer aan brandstof naar buiten (zeker niet met kelk en filter). Al mijn motorschotten en rompen zijn van binnen nog als nieuw, brandstofbestendig maken is niet meer nodig.

Voordat ik mogelijk de verkeerde indruk wek; ik ben een voorstander van electro, maar zo rooskleurig als Henri wel eens de boel voorschotelt.....zo is het mijns inziens ook niet, maar goed, discussietje moet kunnen toch?:D

@Bert; we hebben nu de 7XXX serie van Hitec, daar zou al het goede van Hitec en JR in moeten zitten......

Nee hoor, de moderne Hitecs hebben de beste tandwiel kasten die er zijn. Het is alleen erg jammer dat ze zo onnauwkeurig zijn. De 7xxx hebben de dubbele nauwkeurigheid gekregen, scheelt nog steeds een faktor 4! met de laatste JR servo's.

Dat Alexzzz geen problemen met zijn benzine motoren heeft is natuurlijk niet zo, die ene keer dat ik in Rozenburg was heb ik hem zelf de hele dag zien lopen te klooien met een onwillige motor. Dat zie je wel vaker, je raakt er zo aan gewend dat je dat gewoon vergeet. Pas als je elektrisch vliegt ga je het verschil merken.
De Integral van Derk heeft nu meer dan 600 vluchten gemaakt, zonder problemen.

Dat Alexzzz geen problemen met zijn benzine motoren heeft is natuurlijk niet zo, die ene keer dat ik in Rozenburg was heb ik hem zelf de hele dag zien lopen te klooien met een onwillige motor.

Ik weet wel welke keer jij bedoelt; de sensor van de ontsteking zat destijds niet goed vast gedrukt, dat is een fout die bij mij lag, dat doet niets af aan benzinemotoren op zich:) Als je bij een electromotor de draden tussen de motor en regelaar los hebt zitten, verwacht ik ook de nodige problemen:D

Back