Monterey van Astro Flight

Natuurlijk zoals je zelf zegt, aandacht voor de kwalitijd van het hout.

Mgv,
Aurectar

Ik was benieuwd hoe jij dat met het 2,5mm dikke (harde?) balsa doet.
Zelf heb ik al veel geëxperimenteerd met de vleugelindekking.
Mijn ervaring is dat de hardheid van de balsa ribben en indekking op elkaar moeten zijn afgestemd. Zeker als je de indekking zonder voorbehandeling over de ribben buigt.
Balsa vochtig maken is niet mijn ding. Daar heb ik slechte ervaringen me.
Je weet nooit van tevoren wat er gaat gebeuren. Het vochtige balsa buigen gaat uiteraard uitstekend maar nadat het droog is moet je maar accepteren wat het is geworden. Hier gaat het bij mij dus fout omdat ik alle oneffenheden zie en van schrik.
Als iemand anders ernaar kijkt vind die het geweldig, want diegene kijkt meestal allen naar de totale kromming.

Maar goed, veel mogelijkheden heb je niet bij deze constructie.
Hoe dan ook dit project slaagt, daar twijfel ik niet aan.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Profili

Langzaam maar zeker vorderen de werken.
Ik heb profili gedownload om even mijn ribben op juistheid te checken.
Dit valt redelijk goed mee.
Trouwens de middelste ribben maak ik met profili.
Van 1 tot 7.
Bij tapse vleugels is het niet altijd evident om je ribben te alligneren.
Daarom extra aandacht aan dit aspect.
Ik jaag me niet op en geniet van het bouwen.
Bij mooi weer in de tuin en een regenbui betekend verder bouwen.

Mgv,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Houtlijm

Als ik het goed zie gebruik jij waterbestendige witte houtlijm van Pattex.
Ben je tevreden met deze lijm?

Zelf heb ik veel met Pattex express houtlijm gewerkt. Daar ben ik weer van afgestapt vanwege de korte verwerkingstijd en schuurbaarheid.
Wel zijn de lijmverbindingen mits correct gewerkt uitstekend.

Johannes
 
Pattex

Als ik het goed zie gebruik jij waterbestendige witte houtlijm van Pattex.
Ben je tevreden met deze lijm?


Johannes

Ja, zeker en vast.
Een goedkoop kwaliteitsprodukt.
Voordeel is ook dat je tijd hebt om de boel te corrigeren wanneer nodig wat bij die secondelijmen (Zapka) niet het geval is.

Aurectar
 
certitude

Nou, dan zal de bouw wel lekker vlotten!:rolleyes:


Hangt van verschillende factoren af.
Willen morgen opa's zijn kleinkinderen langstkomen dan wordt de bouw even gestaakt.
Want liefst geen kleine Bob de bouwers rond mijn werktafel, begrijp je.
Dan ga ik liever met hen naar het speelplein.
Nu, die monterey geraakt zonder ongelukken klaar maar ik ga er geen tijd op plakken.
Een certitude, het produkt moet in orde zijn.

Aurectar.
 
Messingbuizen

De wortelrib wordt gepositioneerd.
Een secuur werkje, zeker bij een tapse vleugel.
Ik opteer voor een stalen of dural staaf van binnendiam. 1/4duim en dito messingbuis zoals op het plan.
Voor de tweede staaf neem ik een pianokoorde van 3mm en dito messingbuis.
De dikste buis wordt aan de rib 1 2 en 3 bevestigd en de kleine aan rib 1 en 2 .
Ik volg een beetje de wenken van de onwerpers Roland en Bob Boucher.
Het zijn allebei vliegtuigingenieurs en daarop moet je toch kunnen vertrouwen.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
slappe armpjes

full



Ja het slechte weer zijn bepalend voor mijn vorderingen.
De buizen zijn met epoxy gelijmd.
Ik heb eens alle onderdelen voorlopig bij elkaar gebracht.
Ziet er leuk uit.
Zijn ledematen hangen er nu nog slapjes bij maar daar komt verandering in, zeker weten.
Let wel, er komt op de romp een afneembaar tussenstuk.
De volgende stap wordt nu de beplanking van de bovenkant.
De ervaring die ik nu opgedaan heb met profily 2 hebben me doen besluiten van mijn ribben van de Fafnir (nog een ander project) langst deze weg te maken.
Ribbetjes afdrukken op papier en met pritt op balsa lijmen.
Nadien uitsnijden en op maat schuren.

Nu ik met epoxy bezig was heb ik tussenin even een experiment gedaan om een epoxy romp van een ASH 31 (of iets dergelijks) te herstellen.
Het resultaat vind ik bevredigend.
Dit even in de marge.

Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
integratie ligger

Meestal ga je de ligger in de inkepingen van de liggers lijmen en komt nadien de beplanking bovenop.
Niet zo bij de Monterey.
De ligger wordt tegen de beplanking gelijmd en nadien geheel op de ribben aangebracht.
Het is iets wat ik voordien nog nooit geprobeerd heb.
Kijken wat het wordt.
Bij de Monterey MK 1 was er gewoon geen ligger.
Bij de MK 2 kwam de webbing tussen ligger en beplanking.
Ik kies voor een aparte benadering.
Ik los het op zoals bij de MK 1 maar met ligger geintegreerd in de beplanking.
De webbing wordt hier dan aangebracht zoals bij de MK1.
Ik kon evengoed op die wijze een ligger geintegreerd hebben in de onderste beplanking.
Dit heb ik overwogen maar feitelijk niet nodig.
Ik herinner me heel goed dat 1 ligger ruimschoots volstond om een sterke cionstructie te bekomen.
Onderschat die beplanking van 2.5 niet.

Nu laat ik de boel enkele uren drogen.
Deze avond gaat de beplanking erop.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was benieuwd hoe jij dat met het 2,5mm dikke (harde?) balsa doet.
Zelf heb ik al veel geëxperimenteerd met de vleugelindekking.
Mijn ervaring is dat de hardheid van de balsa ribben en indekking op elkaar moeten zijn afgestemd. Zeker als je de indekking zonder voorbehandeling over de ribben buigt.
Balsa vochtig maken is niet mijn ding.
Johannes


full



Hallo Johannes

Op die wijze moet het wel lukken.
Ik doe het hier zonder vochtige voorbehandeling.
Alles mooi opspannen met gummy's.
Waakzaamheid is hier wel geboden.
Regelmatig kijken of alles goed aansluit.
Alvorens het broodje uit de oven te halen een tijdje laten drogen.
Liefst toch een uur of 10.
Straks meer over het resultaat.

Mgv,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat wou ik zien!

Door de jaren heen heb ik al veel geëxperimenteerd met het verlijmen van vleugelindekking. Vaak met succes maar soms ook met een teleurstellend resultaat.

Wat ik belangrijk vind, is dat de lijm voor de indekking op alle contactvlakken voldoende wordt aangedrukt want dan pas krijg je een sterke en vormnauwkeurige vleugel.

Johannes
 
full


Mgv,
Aurectar

Deze methode is goed, alleen moet je veel meer latjes gebruiken voor het aandrukken (op dit vlak zeker een stuk of 5-7 en de elastiekjes ook kruiselings spannen ) Je krijgt dan een veel gelijkmatigere en hogere druk over het gehele vlak. Kwaliteit van de ribben is natuurlijk ook belangrijk maar wanneer jij de druk bij het aanbrengen van de indekking beter verdeelt wordt dat een wat minder kritische factor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer latjes

Deze methode is goed, alleen moet je veel meer latjes gebruiken voor het aandrukken (op dit vlak zeker een stuk of 5-7 en de elastiekjes ook kruiselings spannen ) Je krijgt dan een veel gelijkmatigere en hogere druk over het gehele vlak. Kwaliteit van de ribben is natuurlijk ook belangrijk maar wanneer jij de druk bij het aanbrengen van de indekking beter verdeelt wordt dat een wat minder kritische factor.

Arno

Meer latjes kan natuurlijk geen kwaad.
Zeker wanneer het indekkingen betreft van 2mm of minder.
In dit geval had het ook gemogen maar ik zat met weinig plaats op de vleugeltippen.
Je weet hoe dat gaat.
Het is iets dat je niet elke dag doet en je ziet zo zaken over het hoofd.
Tijdens het aanbrengen had ik plots gezien dat er aan de wortelzijde in het midden geen perfecte aansluiting was.
Heb ik vlug nog een lat bovengespannen.
Bij nader toezien is het resultaat bevredigend.
De ronding sluit mooi aan en is zeer gaaf.
Natuurlijk blijft hout een levende materie en moet je altijd met afwijking rekening houden.




Johannes

Dat is ook het voordeel van Pattex.
Wanneer iets dreigt fout te lopen heb je alle tijd om bij te sturen zonder schade.
Bij bepaalde lijmen is dit minder het geval.





Mgv,
Aurectar



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aurectar, meer latjes wordt al vele jaren toegepast.
Het is altijd zoeken naar de balans tussen kwaliteit en hoeveelheid werk.

36k16.jpg


Johannes
 
linkerhelft

Aurectar, meer latjes wordt al vele jaren toegepast.
Het is altijd zoeken naar de balans tussen kwaliteit en hoeveelheid werk.



Johannes

Inderdaad

Nu, voor mijn linkervleugelhelft zal ik er toch nog een paar latjes bij posteren.
Op de tippen zal dit moeilijk blijven.
Op een amerikaans forum heb ik een foto gezien waar men een lat of vier aanbrent bij de indekking maar het betrof wel een minder taps geval.
Op de tippen heb ik maar 23mm plaats, begrijp je.
Ik heb hier net mijn rechterhelft nogmaals gecheckt en het ziet er echt prima uit.
Toch alle risico's uitsluiten voor de volgende helft.

Mgv,
Aurectar
 
Beenhard

Ik heb net mijn linkerhelft ook ingedekt
De rechterhelft is nu reeds volledig ingedekt.
Zelfs zonder de neuslijst voel je al dat het een beenharde constructie is.
Van slappe armpjes geen sprake meer.
Wat een verschil met die zwabberconstructies van graupner.
Ik bedoel daarmee (Cirrus, Mosquito, en Hi fly) toestanden.
Je moet natuurlijk ook zien waarvoor het moet dienen.
Ik zie hem in Pottes al hangen achter een Wilga.

Aurectar
 
Stootje

Ik heb de webbing aangebracht.
Een werkje die extra aandacht vereist.
Daarvoor heb ik de hardste balsa genuttigd.
De boel is reeds uitgedroogd en resulteert in een constructie die echt tegen een stootje kan.
Niet onbelangrijk bij heavy landingen die bepaalde hellingen genereren.
In theorie is mijn vleugel nog sterker dan wat hieronder staat gezien mijn profiel dikker is.
Een Aquila is 10% tegenover mijn Clark van 12%.

Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stand van zaken.

Alles even bij elkaar brengen (onderste foto).
Het slechte weer boodt de gelegenheid om er nog eens een lap op te geven .
Nu nog de neuslijsten aanbrengen en het centraal rompgedeelte toedekken.
En dan begint de finale afwerking.
Dit kan ik nu zonder mij op te jagen voor mekaar krijgen.
Hier onder ter een foto van 35 jaar geleden ter vergelijking om een idee te geven hoe de zaken staan.
Het toestel boven heeft geen rolroeren in tegenstelling met het onderste.


Het ventje is ondertussen ook wat grijzer geworden.
Dit kun je niet herbouwen.
Maar best ook :).

Mgv,
Aurectar.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Middenstuk

Voor ik het middenstuk toedek nog even een foto van gemaakt.
Normaal wordt dit middenstuk op de romp gelijmd.
Ik heb geopteerd voor een demonteerbare module.
Er is hier een opening voorzien voor de bedrading door te laten.
Nadien (volgende winter)maak ik een identiek onderdeel maar met brushlesspyloon geintegreerd.
Er is ruimschootrs plaats om in de romp onder het middenstuk een lipo op te bergen.
Zo verkrijg ik een toestel die zowel Electro,sleep, hy-start, en helling kan vliegen.
Een all-Rouder, wat de bedoeling is.

Waar de opening is heb ik eerst een glasmatje-epoxy aangebracht voor de stevigheid.

De verbindingspennen zijn van 6.5 en 4mm.
Moet volstaan om een stootje te kunnen opvangen.
Het geheel wordt bevestigd met een houten pen van 5 of 6 vooraan en een bout van M6 aan de achterkant.
De houten pen gaat door de spant en houdt tevens de Canopy op zijn plaats.

Mgv,
Aurectar



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top