Mooie foto's, niet modelbouw

Dan ook nog maar eens een foto van mij.
Oh nee, het is een foto van Ben Saunders.
Of nee, het is een foto die door mij is gemaakt en Ben Saunders (de winnaar van The Voice of Holland, vorig jaar) staat er op ;)
Foto genomen tijdens de Circus Request tour die afgelopen dinsdag Metropool in Hengelo aan deed.

CircusRequest-12 by Wim1961, on Flickr

Vindt dit persoonlijk wel een van mijn betere platen.

Foto is een heel klein beetje gecropped aan de rechter kant. Er stond een klein stukje gitaar op die ik er af heb geknipt.

ISO1600, 1/50, 1.8 met m'n 35 mm lens op manual in RAW. (Jawel, ik ben om! Concerten doe ik nu geheel in RAW en bewerk ik in LR3.)

Wim

ik vind'm nog wat plattekes qua belichting Wim.
compositie en 'the moment' zijn perfect. Mag ik eens lightroom over knallen? stuur eens je orig raw file dan :).
PRETTIG KERSTFEEST aan allen :-)

15nkv1h.jpg

11alge1.jpg

Die 2e vindt ik inderdaad wel mooi. Helderder. Die eerste vindt ik persoonlijk te groen.
Wat waren je settings bij de 2e?
Ik zal die van mij even ophalen. (Moet ik even de andere computer aan slingeren. LR staat op de desktop, normaal werken we op de laptop.)

Wim

Die van mij zijn beiden paarser, die van Cooper groener.
Misschien een persoonlijke keuze?

Maar... is de herkansing helderder?

Wim

Gisteravond naar Epica geweest. Camera mee natuurlijk. De set kunnen jullie vast wel vinden, hier 3 plaatjes:

Epica-0755 by Wim1961, on Flickr

Epica-0934 by Wim1961, on Flickr

Epica-0965 by Wim1961, on Flickr

Doel van mijn bezoekje was deels de muziek maar vooral de test om met m'n camera op Hi-1 (3200 ISO) te werken. LR heeft wat geholpen met ruisreductie en het algehele resultaat (qua ruis) is me helemaal niet tegen gevallen. Het geeft mij in ieder geval vertrouwen Hi-1 in te zetten bij concerten.

D'r stond een (in mijn ogen) ongelofelijke bak licht op het podium. Zoveel zelfs dat ik met m'n kitlens kon werken die ik bijna de gehele tijd (de foto's van het publiek uitgezonderd) op diafragma 5.6 had staan. Sluitertijden soms tot boven de 250e! Uitzonderlijk snel (in mijn ogen).
Jeroen, hoe is jou ervaring met licht op het podium?

Wim

Wim

je hebt het over korte sluitertijden, waarom niet de ISO wat omlaag gezet en wat langer belicht, persoonlijk vind ik dat altijd mooiere foto's geven

Goed lezen Fabian ;)

Een van de doelen was juist het testen van Hi-1 (3200 ISO)
Door dan de ISO terug te schroeven kan ik juist dat niet testen.

Licht varieerde overigens behoorlijk: van 1/50e tot boven 1/400e (bij ISO 3200 en diafragma 5.6)
Door met een vast diafragma te werken kreeg ik geen verschillen in sluitertijd bij verschillende lens lengtes. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen om steeds de grootste opening te gebruiken, maar dan had ik er een variabele bij. Nu hoefde ik alleen maar op de sluitertijd te letten. Werkte wel prettig, moet ik zeggen.

Vanavond wederom een gig. In dezelfde zaal, maar nu een totaal ander optreden: meer singer/songwriter, dus het zal wel "sfeerlicht" worden. Tijd dus om terug te grijpen op de 1.8 35mm. Ja, ik durf het aan op 3200 ISO en dan bij 1/50e. Misschien wel 1/100e. Helaas waarschijnlijk te weinig licht om de kitlens te gebruiken.
Uiteraard het podium op zonder flits, naar het publiek toe gebruik ik de flits wel; het licht in de zaal is nog veel beroerder.

Wim

Als er echt een massa licht is zou'k nog gaan tot iso 1000 of 800, soms ook diafragma verkleinen (f5.6) om meer scherpte(diepte) te verkrijgen, snelle sluitertijden kan je alleen maar toejuichen, als het sneller gaat dan 1/300 best toch iso of diagfragma ff bijregelen, kan je daar 'genot' van hebben.

op onze gezamelijke bewerkte foto:
op de mijne is de huidskleur iets natuurlijker, ik weet niet wat het licht toen écht had van kleur maar ik gok toch groen. ;-).

Hangt er een beetje van af. De benadering voor bijvoorbeeld Tim Knol is anders dan die van Epica. In het ene geval is je sluitertijd minder van belang, bij de laatste weer wel (wapperende haren)
In ieder geval sfeer proberen te pakken door te kijken naar mooi licht. Ik doe alles op M. Diafragma voorkeuze ben ik van afgestapt. Je camera kan die snelle licht wisselingen toch meestal niet aan. Beetje spelen vooraf (misschien kun je er al bij zijn wanneer de lichtman bezig is) en een basis setting zoeken. Af hankelijk van de hoeveelheid licht speel ik dan (persoonlijk) met de sluitertijd.
Als je het hebt: IS (of VR bij Nikon) aanzetten. Licht lijkt veel maar valt meestal tegen.

Succes! En natuurlijk: wij willen foto's zien!

Wim

(Ben gisteravond nog naar een afstudeer concert geweest van iemand van het conservatorium. Zal vanavond de foto's bewerken en plaatsen.)

Laatst bewerkt:
Als er echt een massa licht is zou'k nog gaan tot iso 1000 of 800, soms ook diafragma verkleinen (f5.6) om meer scherpte(diepte) te verkrijgen, snelle sluitertijden kan je alleen maar toejuichen, als het sneller gaat dan 1/300 best toch iso of diagfragma ff bijregelen, kan je daar 'genot' van hebben.

op onze gezamelijke bewerkte foto:
op de mijne is de huidskleur iets natuurlijker, ik weet niet wat het licht toen écht had van kleur maar ik gok toch groen. ;-).

Ik weet ook niet meer precies wat de kleur licht was. Groen kan, iets anders ook.
Wat mij opvalt bij mijn 2 aparte bewerkingen: ik kom ongeveer gelijk uit. Misschien mijn persoonlijke voorkeur. Zo iets kan natuurlijk ook mee spelen.

Wim

Het was ook al geen top bestand om mee te beginnen, nogal vlak belicht en wat onderbelicht. Ik zou'm wegdoen ipv een 'redden wat er te redden valt lightrooom kwartier' eraan te besteden :)
Ik vind dat in mijn bewerking er meer contrast zit tussen voorgrond en achtergrond, zonder naar de kleur te kijken.

aestiva, lees eens in dit topic mijn tips aan Wim, ze hebben goed geholpen want hij is er héél sterk op vooruit gegaan op korte termijn.

(Ben gisteravond nog naar een afstudeer concert geweest van iemand van het conservatorium. Zal vanavond de foto's bewerken en plaatsen.)
Zoals toegezegd: een paar foto's van dinsdagavond. Was niet een spectaculair optreden (tja, als je naar Epica geweest bent valt ongeveer alles in het niets ;) )

Hier even speciaal verplaatst om de spot midden achter zijn hoofd te krijgen:
(Ik had hier misschien iets van de bovenkant kunnen croppen)

Gert Zomer-1023 by Wim1961, on Flickr

Gert Zomer-1061 by Wim1961, on Flickr

Inmiddels een beetje "standaard" aan het worden in onze sets: publieksbeleving 2.0
(Bij het bewerken zoomde ik in op het hoofd van de zanger en dat zag er helemaal niet zo gek uit. Ondanks hoge ISO's)

Gert Zomer-1068 by Wim1961, on Flickr

Een crop:

Gert Zomer-1106 by Wim1961, on Flickr

(en het origineel)

DSC_1106-originele-afmeting by Wim1961, on Flickr

Gert is overigens met een 8,5 geslaagd.

Wim

(aestiva: heb je al foto's?)

Nou, viel niet echt mee. Het licht was echt donker.
Mijn iso had ik op 3200 staan en mijn lens op 2.8. Ik kwam nog steeds ruim een stop te kort. Sommige foto's heb ik op iso 6400 gemaakt.

Niet echt mijn ding dit. Laat mij maar in de studio of bruiloften fotograferen.

Ik zal er later wat online gooien.

Sorry aestiva, ik had je mijn basis instelling kunnen vertellen:
mijn basis is (met m' n 35 mm lens) 1/50e bij 1.8 op 1600 ISO.
Sinds Epica durf ik ook naar de 3200 ISO te gaan, dus dat scheelt mij een stop.

Zie je foto's graag tegemoet.

Wim

Back