Afhankelijk hoe de regelaar ingesteld is. Geen idee hoe de FMS regelaar dit standaard doet.
Meestal heeft een ESC een "soft-cut" vertraging i.p.v. uitzetten. Je zou dan nog door moeten kunnen vliegen.
Maar moet zeggen dat ik nooit zo ver kom, maar dat is het mooie aan mijn Hitec Aurora.
Een timer gebruiken heb ik nooit gedaan, maar inderdaad afhankelijk van het vlieggedrag kan dit sterk afwijken.
Daar komt nog bij dat indien je lipo wat ouder wordt de tijd ook flink af zal nemen.
Op kleine parkflyers met dito recievers zonder telemetrie gebruik ik een kleine voltage alarm op de balanceer stekers.
Die Quanum optie lijkt me zo slecht nog niet. Probeer het eerst uit op een wat oudere kist.
Volgens de FMS handleiding heeft de esc zowel een hard cutoff als reduce power option. Dat laatste wordt aangeraden, maar er staat nergens wat de default instelling is. Waarschijnlijk die reduce power option, dat ken ik ook van mijn andere vliegtuigen. Maar ik moet zeggen dat ik niet altijd even snel door heb als de power minder begint te worden. Zeker niet als je veel met het gas speelt. En als ik het dan door heb, blijft er soms maar weinig tijd over om te landen. Ik krijg toch liever een signaal voordat ie met power reduction begint

.
De Quanum op een oudere kist testen is lastig, aangezien mijn oude 35mhz zender niet meer werkt, en ik nog geen 2.4 ghz ontvangers heb voor al die kisten. Maar direct testen op mijn Mustang lijkt me wel veilig:
- hij weegt haast niks
- hij werkt op een heel andere freq dan de zender/ontvanger
Het ergste dat kan gebeuren is dat ie geen alarm geeft. Maar ik weet van mijn vorige vlucht dat bij rustig vliegen zo'n 10 minuten vluchtduur mogelijk is. Na 5 minuten was de spanning onbelast 3.85V per cel. De Quanum kun je instellen op 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 per cel. Als ik nu begin met 3.7, zou hij denk ik na 5 minuten toch wel moeten piepen? 3.85V onbelast wil vast wel zeggen dat ie belast 3.7 of minder levert.
Ik begin gewoon op de gevoelisgte stand, daarna landen en door bijladen bepalen hoe vol de accu nog was. Dan kan ik stap voor stap het voltage verlagen, totdat hij piept bij een voor mij acceptabele rest capaciteit.