zowieso proberen te verkomen dat de staart in de wind komt.
gewoon stilzetten na de landing, en ophalen.
daarnaast, door korte stoten flink gas te geven kun je de bestuurbaarheid een stuk verbeteren, zonder meteen veel vaart op te pikken
of, als het echt heel heftig is.. elevator omlaag als je geen gas geeft (wind duwt de staart omlaag) en even de elevator omhoog als je wel gas geeft.
wel stevig gas geven.. anders komt het nog los.
wat ook nog kan, is dat je landingsgestel (te) dicht in de buurt van het zwaartepunt zit.
dan krijg je zo'n apparaat wat vliegklaar al bijna balanceert op de wielen, dus maar een tikkie gas nodig om meteen op de neus te gaan staan.
Ik heb er 1 probleemgeval tussen zitten, wil ook vlot op de neus.
langzaam taxieen moet ik daarmee gewoon niet doen als de omstandigheden wat kritisch worden. Rolweerstand is hoger bij langzaam taxieen, en het wiel "hapt" sneller in een hobbel.
dus die taxi ik een tikkie vlotter. stoten gas, vol elevator.
Bij wegrijden om te starten, doe ik alleen bij op gang komen een tik up om te voorkomen dat hij meteen op de neus staat.
beetje vaart, elevator los tot hij gang heeft.
landen, hetzelfde maar dan omgedraait.
bij dat toestel zit het landingsgestel bijna in het zwaartepunt. heel irritant, maar ook heel ingrijpend om aan te passen.
dan leer je vanzelf om er mee om te gaan ;-)
tweede probleemgeval is mijn gee bee.. maar die staat er om bekend..