Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Probleem is dat ik dan de hele zaak los moet gaan halen en daar heb ik nu nog even niet zoveel zin in.
Ik weet wel dat het KV aantal er niet zoveel mee te maken heeft, maar dat had ik erbij gezegd vanwege het type...
Lekker laten zitten dus.
In het onwaarschijnlijke geval dat het niet zou kloppen zal je een afwijkende waarde van de toerental constateren via de telemetri meting.
Dan is het vroeg genoeg om een andere waarde dan 14 te proberen en hoeft er nog steeds niets los gehaald te worden.;)
 
Lekker laten zitten dus.
In het onwaarschijnlijke geval dat het niet zou kloppen zal je een afwijkende waarde van de toerental constateren via de telemetri meting.
Dan is het vroeg genoeg om een andere waarde dan 14 te proberen en hoeft er nog steeds niets los gehaald te worden.;)


Kijk, jij bent een man van mijn hart ✌️
 
Gefeliciteerd met je maiden, Justapoke! Filmpje kan ik nu helaas niet bekijken. Ben op vakantie, geen WiFi. En moet voorzichtig zijn met mijn databundel.

Vakantie is heerlijk, maar ik mis wel het vliegen...

Succes met de vluchten!
 
Ik heb inmiddels begrepen dat het aantal polen aaleen gebruikt wordt om elektronisch het toerental te tellen door de UniSense ...
Kan handig zijn bij troubleshooting, want stroom loopt kwadratisch op met toerental, (en met de derde macht van Kv).
Je kunt het toerental met een andere meter meten, en dan aantal magneetpolen zo instellen dat waarde van ESC daarmee overeenstemt.

... De motor Kv staat daar los van omdat dat onafhankelijk van het aantal polen bepaalt wordt door het aantal windingen per slot. ...
Kv is ruwweg omgekeerd evenredig met aantal magneetpolen. Zou je de 14polige rotor vervangen door een 10polige dan zou Kv met ongeveer factor 14/10 stijgen. En de draairichting zou omkeren.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft opstijgen en landen met staartwiel vliegtuigen: ik moet zeggen dat ik bij opstijgen en landen geen enkel probleem heb. Maar in 1 bepaalde situatie heb ik wél problemen met het staartwiel:

Het gaat om taxiën met veel wind. Ik heb vaker gevlogen met m'n Mustang bij flinke wind. Gaat perfect, ook het landen. Maar op het moment dat ik van tegen de wind in, een halve cirkel wil draaien richting 'met de wind mee', om terug te taxiën, gaat het mis. Hij wil dan met z'n neus de grond in. Ik kan het wel verklaren:

Bij langzaam taxiën geef ik altijd vol hoogteroer. Maar zodra z'n staart in de wind staat, heeft dat ook een negatief effect. De wind die van achter komt, wil de staart omhoog duwen. Hoe is dit op te lossen? Meer gas geven zodat er meer wind van voren komt? Of toch wat minder hoogteroer geven? Hoe taxiën jullie bij veel wind?
 
De wind die van achter komt, wil de staart omhoog duwen. Hoe is dit op te lossen? Meer gas geven zodat er meer wind van voren komt? Of toch wat minder hoogteroer geven? Hoe taxiën jullie bij veel wind?
Je zal een compromis moeten vinden afhankelijk van hoe sterk de staartwind is en hoeveel gas je moet geven om op gang te komen en te blijven rollen.
Op asfalt of op gras zal ook weer verschil maken.
Het is een samenspel van gas en hoogteroer.;)
 
Laatst bewerkt:
zowieso proberen te verkomen dat de staart in de wind komt.
gewoon stilzetten na de landing, en ophalen.

daarnaast, door korte stoten flink gas te geven kun je de bestuurbaarheid een stuk verbeteren, zonder meteen veel vaart op te pikken

of, als het echt heel heftig is.. elevator omlaag als je geen gas geeft (wind duwt de staart omlaag) en even de elevator omhoog als je wel gas geeft.
wel stevig gas geven.. anders komt het nog los.

wat ook nog kan, is dat je landingsgestel (te) dicht in de buurt van het zwaartepunt zit.
dan krijg je zo'n apparaat wat vliegklaar al bijna balanceert op de wielen, dus maar een tikkie gas nodig om meteen op de neus te gaan staan.


Ik heb er 1 probleemgeval tussen zitten, wil ook vlot op de neus.
langzaam taxieen moet ik daarmee gewoon niet doen als de omstandigheden wat kritisch worden. Rolweerstand is hoger bij langzaam taxieen, en het wiel "hapt" sneller in een hobbel.
dus die taxi ik een tikkie vlotter. stoten gas, vol elevator.
Bij wegrijden om te starten, doe ik alleen bij op gang komen een tik up om te voorkomen dat hij meteen op de neus staat.
beetje vaart, elevator los tot hij gang heeft.
landen, hetzelfde maar dan omgedraait.

bij dat toestel zit het landingsgestel bijna in het zwaartepunt. heel irritant, maar ook heel ingrijpend om aan te passen.
dan leer je vanzelf om er mee om te gaan ;-)

tweede probleemgeval is mijn gee bee.. maar die staat er om bekend..
 
Stand is nu 3-1. Voor hem.
Heb dus 25% kans op een goede landing bij de volgende vlucht

An sich is hij niet erger dan mn ultimate.
Alleen staan standaard de poten in het zwaartepunt.. Had daar al tijdens de bouw iets mee gedaan.
Ook kwam ik er na de laatste "landing" achter dat mn wiel af en toe klem loopt tegen het schoentje.
Werkt ook niet motiverend.
Daarnaast.. Vanwege die rot korte romp heb je veel minder tijd om te reageren..
Tel daarbij op dat ik start vanaf een wat minder net grasveld.

Maar het vliegt zo leuk..
 
Gefeliciteerd met je maiden, Justapoke! Filmpje kan ik nu helaas niet bekijken. Ben op vakantie, geen WiFi. En moet voorzichtig zijn met mijn databundel.

Vakantie is heerlijk, maar ik mis wel het vliegen...

Succes met de vluchten!

Ik hoor het wel wanneer je terug bent Pieter. Nog een fijne vakantie!

Ben overigens benieuwd wat jullie van de snelheid vinden.. kreeg al de opmerking van iemand op rcgroups dat de snelheid eerder lager leek dan de stock 300kv. Snelheid valt me inderdaad wat tegen, maar m'n lipo blijkt ook niet al te best te zijn.
Dacht dat iemand hier een 360kv besteld had? (ik heb een 380kv motor maar niet van FMS)

Afgelopen dinsdag nog een aantal vluchten gemaakt, hopelijk morgen weer een herhaling..

Filmpje nogmaals, hoop binnenkort wat niew beeldmateriaal te hebben.

 
Ik heb inderdaad de 360 kV besteld. Niet eens zozeer vanwege de snelheid, maar vooral ook omdat ik er vanuit ging dat bv een ruime looping niet zou lukken met de standaard motor.

Maar dat valt me eigenlijk wel mee, een looping lukt prima, ook zonder aanduiden. Ik heb de 360 kV dus nog niet ingezet.

Hij is inderdaad niet snel. Maar ik geniet wel heel erg van het vliegbeeld. Zeker in combi met de soundmodule! Maar met de 380 kV is ie dus nog steeds niet snel? Dan betwijfel ik of ik de 360 kV überhaupt wel ga inzetten.
 
Ik ben even de draad kwijt Pieter, loopingmogelijkheid en snelheid bepaal je toch met prop (mits er ruimte is voor meer stroom)? daarvoor hoef je geen andere motor te kopen. Voor het eerste grotere diameter, voor het tweede meer spoed. De Kv motorconstante zegt niets over het max.vermogen of max.stroom van een motor.
Wat waren hier de overwegingen?
 
Laatst bewerkt:
De FMS 360 motor moet een stuk sneller zijn dan de FMS 300. Wordt door veel gebruikers gedaan.
Ik heb een alternatieve motor gebruikt, van een ander merk. Het is dus appels met peren vergelijken.

Mocht je de 360 er niet in willen zetten neem ik 'm graag van je over ;)

De prop vervangen is niet zo gemakkelijk, in ieder geval niet als je het een beetje schaal wilt houden.
Het zijn 4 losse bladen, een andere maat is niet verkrijgbaar.
 
Hij is inderdaad niet snel. Maar ik geniet wel heel erg van het vliegbeeld. Zeker in combi met de soundmodule! Maar met de 380 kV is ie dus nog steeds niet snel? Dan betwijfel ik of ik de 360 kV überhaupt wel ga inzetten.
Met een 380 kv moet hij sneller zijn zo niet dan word de motor wat te zwaar belast of de accuspanning zakt meer in elkaar.
Ook hier geldt weer meten is weten.
Bij aanpassing van de setup altijd de gehele setup opnieuw onder de loep nemen.;)
 
Laatst bewerkt:
Ron, inderdaad zoals Justapoke aangeeft: er zijn geen andere schaalprops voor dit toestel. Alleen een prop mod. Maar gebruik van de 360 kV is erg gebruikelijk bij dit toestel. Deze levert ook meer vermogen dan de 300 kV.
 
Niet...... scheelt sowieso een heleboel moeilijkheden, Ik durf het gewoon nog niet ;-)

Haha! Nou, ik doe het nu dus ook maar niet als het iets harder waait. Bij weinig tot geen wind durf ik het wel aan. Gewoon vol hoogte en voorzichtig aan. Maar bij wat meer wind haal ik 'm gewoon op. Maar zoals iemand hierboven ook aangaf: het zwaartepunt heeft ook invloed. En dat kan best nog wel iets naar achteren bij mijn toestel.
 
Back
Top