Morane Saulnier MS230 1:20

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 23 mei 2021.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De CO2 motor leverde, na een aantal malen gebruikt, niet meer het vermogen die je zou mogen verwachten.
    Om een lang verhaal kort te maken, kwam ik er achter dat er een kleine lek was tussen de buisjes n de nippel van de tank.
    Nu kwam de volgende uitdaging.RVS solderen.
    Vorige week met Henk van Hoorn hierover gesproken en hij gaf mij een advies.
    Advies opgevolgd en het lek gedicht.
    Nu loopt de motor als nooit tevoren en heeft een ongelooflijk vermogen voor een dergelijk motortje.
    Nu afwachten op geschikt weer.
    Gezien de looptijd, over de 4 minuten, zijn deze motoren zeer geschikt om in modellen in te bouwen met RC.
    Ik word niet gesponsord door de fabrikant
     
    Bruno van Hoek, E.hof en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Een één cilinder omgebouwd naar een negen cilinder ster.
    Front van de dummy moet nog in vorm worden gemaakt.
    Daarna spuiten met een chroom coating. P_20210911_164336.jpg P_20210911_185010.jpg P_20210911_164356.jpg P_20210911_184934.jpg P_20210911_185202.jpg P_20210911_185150.jpg
     
    ramses, Bruno van Hoek, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De eerste 4 trimvluchten zijn gisterenavond gerealiseerd.
    Bewust niet met maximaal vermogen gevlogen om eerst te bezien of het model überhaupt wel lucht waardig zou zijn.
    tijdens de eerste testvlucht viel mij de auto stabiliteit van dit modelletje op.
    Hij vloog kaarskaarsrecht uit.
    nog een paar kleine veranderingen doorvoeren en dan kijken of ik ergens in de buurt in een hal verder kan testen.


    De dummy motor is gespoten.
    Zoals eerder vermeld heb ik de cilinder van het motortje nagemaakt en niet een P&W of iets dergelijks.
    P_20210921_095734.jpg P_20210921_095653.jpg P_20210921_095718.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
    E.hof, Bruno van Hoek, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.072
    Locatie:
    Amersfoort
    Prachtige eerste vlucht! Voor in de zaal vliegt hij -in ieder geval op het filmpje- te schuin in de bocht. Zou een iets vlakkere bocht mogen zijn. Een klein beetje wash-in op de linker vleugel, wellicht?
     
    E.hof vindt dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor het advies.
    Er zit in de linker en rechtervleugel een tipverdraaiing en wel gelijk.
    Door hier een wijziging in aan te brengen, zou het model vlakker door de bocht moeten gaan?
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.072
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik neem aan dat je wash-out bedoelt, dus de tippen iets omhoog. Dan zou je de tipverdraaiing in de linker vleugel iets minder moeten maken. Daarmee zal de neus ook een beetje hoger blijven, verwacht ik. Op het filmpje maakt het model ook de indruk dat het wat meer motorvermogen kan gebruiken, maar dat zal de bocht naar links scherper maken, door de motortorsie. De grootte van de cirkel kun je beïnvloeden met wat rechts zijtrek en zo nodig nog wat rechts richtingsroer. Misschien heb je ook iets rechts domping nodig. Ben benieuwd naar je ervaringen!
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Uiteraard wash-out, een tip die ik van Bernard heb opgevolgd.
    Hierbij heeft hij wel aangegeven dat ik rekening diende te houden met een verschil in beide zijde.
    Vermogen heb ik voldoende, kan deze nog verder opschroeven maar had bewust voor een lager toerental gekozen om het effect goed waar te kunnen nemen.
    Ik zal de zij-trek van de motor nog iets bijstellen.
    Het richtingsroer maar ook het hoogteroer kan ik instellen.
    Scharnieren zijn van aluminium strips gemaakt.
    Bij geschikt weer verder testen/instellen.
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina