Morane Saulnier MS230 1:20

Behalve de v-stelling. (Ik ga er vanuit dat er 3 graden per vleugel wordt bedoeld)
Is ook wash out erg belangrijk voor een stabiel vliegbeeld. De tippen verdraai je dan een graad of vier vijf negatief t.o.v. de wortelrib.
En dan vaak de linker/binnen vleugel wat minder dan de andere, om inspiralen tegen te gaan.
 
Behalve de v-stelling. (Ik ga er vanuit dat er 3 graden per vleugel wordt bedoeld)
Is ook wash out erg belangrijk voor een stabiel vliegbeeld. De tippen verdraai je dan een graad of vier vijf negatief t.o.v. de wortelrib.
En dan vaak de linker/binnen vleugel wat minder dan de andere, om inspiralen tegen te gaan.

Goed dat je het onder de aandacht brengt.
Zat hier zelf ook al aan te denken.
 
Alles voor de vleugel is gereed.
Dit weekend maar eens alles met elkaar verbinden
P_20210527_173725.jpg
.
 
Het middengedeelte van de vleugel is verbonden met de romp dmv.twee pylons.
Ik heb de achterste pylon met de middensectie van de vleugel demontabel gemaakt.
Hiermee kan ik de instelhoek eventueel aanpassen.
Er komt uiteraard een tipverdraaiing en een v-vorm in de vleugels
Al het toestelletje goed vliegt bouw ik hem opnieuw.
Dit exemplaar bouw ik als test object.
P_20210530_144635.jpg
P_20210530_144617.jpg
P_20210530_144632.jpg
P_20210530_144605.jpg
 
Moet de motor echt light zijn? Het model heeft een korte neus, dan heb je vaak redelijk wat ballast nodig om het CG op de goede plek te krijgen...
Daarmee kun je ook een 3D-print overwegen. Mits je er toegang toe hebt natuurlijk en een goed 3D model van de motor.
Alhoewel ik nu even niet precies weet hoe streng de jury zal zijn met geprinte onderdelen...
 
Moet de motor echt light zijn? Het model heeft een korte neus, dan heb je vaak redelijk wat ballast nodig om het CG op de goede plek te krijgen...
Daarmee kun je ook een 3D-print overwegen. Mits je er toegang toe hebt natuurlijk en een goed 3D model van de motor.
Alhoewel ik nu even niet precies weet hoe streng de jury zal zijn met geprinte onderdelen...

3d print wordt niet meegenomen in t jureren. Dus je kan m nog zo mooi maken hij telt niet mee voor de punten...
 
Er zijn mogelijkheden om deze onderstaande voorbeelden als bestand te downloaden of een 3D model hiervoor aan te schaffen/kopen.
Grabcad en Shapeways zijn de sites waarop onderstaande verkrijgbaar is.
Ik denk erover na om zelf een motor te gaan tekenen in SolidWorks en daarna te printen.
Kan ik de CO2 motor als uitgangspunt nemen.
original.jpg
IMG_1184-700x525.jpg
 
Daarmee kun je ook een 3D-print overwegen. Mits je er toegang toe hebt natuurlijk en een goed 3D model van de motor.
Er zijn mogelijkheden om deze bestanden te downloaden of een 3D model hiervoor aan te schaffen/kopen.
Grabvad en Shapeways zien de sites waarop onderstaande verkrijgbaar zijn.
Ik denk erover na om zelf een motor te gaan tekenen in SolidWorks en daarna te printen.
Kan ik de CO2 motor als uitgangspunt nemen.Bekijk bijlage 442832 Bekijk bijlage 442833

En het feit dat ze dus gewoon te downloaden zijn is precies de rede dat de jury de motor niet mee kan nemen in het jury oordeel. Neemt niet weg dat t leuk experimenteren is en als proefmodel, ach waarom niet toch.
 
Oké.
Zelf tekenen dus en het CO2 motortje als uitgangspunt gebruiken.
Even wat meer nuance dan wordt niet meegenomen, mijn fout, maar neem dit mee.

Judges must consult the competitor’s declaration to check for any components that are visible but have not been made by the competitor and any such items must be excluded from this assessment.

If the structural integrity of the model is dependent upon the visible use of commercially available prefabricated or engineered components, or major parts of the structure are commercially available mouldings, albeit masked by an excellent painted finish, the marks for craftsmanship must be significantly reduced.

Judges should also recognise that where components or moulds/plugs for components are produced using traditional methods, a greater level of craftsmanship is required than when CNC technology or 3D printing is used.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk.
Maar ik probeer de looks boven een eventuele punten waardering te stellen.
Voor mij is het vliegen al het ultieme genot.
 
Weer een stapje dichterbij.
Instelhoek op iets meer dan 1,5°
Tipverdraaiing >>3°
V-stelling >2,5° per vleugeltje
Alles nu mooi glad schuren en goed laten aansluiten.
Dan de rest van het landingsgestel maken en de metalen draadstangetjes voorzien van gestroomlijnde omlijsting
Daarna bespannen.

P_20210602_170456.jpg

P_20210602_170601.jpg
P_20210602_170431.jpg
P_20210602_170527.jpg
P_20210602_170422.jpg
 
Laatst bewerkt:
wow is wel een heel leuk model aan het worden.

En is ook nog eens makkelijk te bouwen.
Gebruik de tekening overigens als een leidraad en wijk redelijk af van het origineel.
Dit klinkt tegenstrijdig tov.de eerste zin maar als je enige bouw inzicht hebt, dan zijn er eenvoudig oplossingen te bedenken voor dit leuke basis modelletje.
 
En is ook nog eens makkelijk te bouwen.
Gebruik de tekening overigens als een leidraad en wijk redelijk af van het origineel.
Dit klinkt tegenstrijdig tov.de eerste zin maar als je enige bouw inzicht hebt, dan zijn er eenvoudig oplossingen te bedenken voor dit leuke basis modelletje.

Goed dat je hier over begint. Er zijn dus hele groepen mensen die gewoon de 3 view pakken en gaan bouwen. Bij alle klassen behalve kit scale mag je zelf tekeningen maken o.i.d. Let wel op dat de 3 view ooit in een officieel medium gepubliceerd moet zijn, tijdschrift ofzo. De 3 view is de lijdraad daar moet ie t meest op lijken.

Denk dat jullie daar de uitdaging wel in gaan zien..
 
P_20210605_100737.jpg
P_20210605_100747.jpg
P_20210605_100653.jpg
P_20210605_100727.jpg
P_20210605_100713.jpg
Zo langzamerhand begint het modelletje vorm te krijgen.
Het landingsgestel nu voorzien van de overige steunen.
Alles in driehoeken opgebouwd.
De verenstalen delen worden nog voorzien van balsa strips en daarna in de juiste vorm geschuurd.
De hoofdsteun geeft het modelletje iets meer uitstraling.
Deze staat niet op de tekening maar is wel aanwezig op de 1:1
 
Back
Top