Morane Saulnier Parasol L 1:4

moet eerlijk zeggen dat ik niet een mega fan van deze kist was....tot nu toe

prachtig toestel in de lucht! echt heel erg boven verwachting!
gefeliciteerd.
 
idd mooi vliegbeeld, maar geen makkelijke vlieger, ik vlieg de 1/6 versie en dit is ook zoals jasper nu ook gezien heeft niet simpel... je bent continue aan het sturen, wat natuurlijk een hele belevenis is!

nu nog de boordschutter! en indien je het bommenrek wil namaken, wij hebben hem op 1/1 liggen momenteel:p
 
Werd er voorheen niet een semi schalmodel met als naam de Duke verkocht van dit toestel verkocht
een maat van me had er 1
de vlieg eigenschappen lijken veel op die van de swallow II van yke die ik vloog

een bocht ensturen en dan tegenstuuren om te voorkomen dat I om sloeg

later vond ik uit dat het model beter door een bocht kwam al je hem vlak hield
dus insturen met rudden en met rolroeren horisontaal houden

dit komt ook weer aardig overeen met de algemene gedachte uit die periode hoe je een vliegtuig diende te vliegen


Het resultaat van jouw model is schiterend
ik hoop dat je er veel plecier van hebd
 
Bedankt voor de vele lovende reacties!
Kan natuurlijk niet op tegen de perfect afgewerkte schaalmodellen hier, maar het is een begin :)

Ik zie er al naar uit om deze zomer zeer korte en lage bochten te maken over de vliegvelden van enkele shows. Hmmm en mss eens een spin proberen :p
 
Hallo iedereen,
we hebben nu de morane 1/1 1/4 en 1/6
toch zouden jasser en ik graag nog een grotere rc versie maken... het is een mooi model, makkelijk te bouwen, en we kunnen het wanneer het niet gebruikt wordt ophangen in de school.
nu was ons eerste gedacht schaal 1/2. praktisch haalbaar, maar niet handelbaar + gewicht en welke motor??? zal direct te veel zijn vrees ik met 5.6m wingspan en 3.3meter lengte

ik heb even de maten naast elkaar gezet.

schaal 1/3 is zeker haalbaar + moeten enkel de wielen,stabilo en rudder van de romp om hem in de auto te krijgen. een 62 zenoah met reductie draait dan ook een schaalprop met juiste grootte rond.

Maaaar schaal 1/2.5 is ook nog NET haalbaar in de auto zonder de romp te hoeven delen. echter moet hier wel de toren op de romp ook van de romp gehaald worden.

we hebben er natuurlijk geen idee van gewicht en welke motor hier op zou moeten komen...
Knipsel.JPG
 
.
Hoi Chris,

Gaaf zo`n grote Morane-Saulnier L!
Neem eens contact op met jacques.1 of Énke Blériot
Zij hebben ervaring met kisten in deze grote schaal (1/2.5) en uit die periode (WWI).
Zij kunnen je vast verder helpen met gewicht-/motorisering-/etc. vragen.
Succes met dit mooie project!

Groeten, Ramses
.
 
het zou samen te bouwen zijn met jasser, en de andere collega waarmee we de 1:1 gemaakt hebben heeft ook zin om te helpen. voordeel is dat we de vleugelribben normaal kunnen frezen, maar alle liggers uit grenenhout gewoon zelf op de juiste lengte kunnen schaven...
de 1.2.5 is natuurlijk wel al een serieus stuk.
de 1/3 heeft dan wel meer voordelen qua het vinden van schaaldetails(dummy motor, geweren,wielen,piloot,)
rudder, stabilo,en toren op de romp kunnen gewoon afneembaar gemaakt worden zoals de echte...
de bouw zou niet voor het eerste half jaar zijn denk ik, maar zoiets kan plots snel gaan(het is ook geen moeilijk model, alles rechtaan rechttoe...
 
Afgelopen september hebben we de kans gehad om met de 1:1 Morane Replica en de 1:4 Morane naar Septmonts te gaan, de plaast waar George Guynemer zijn eerste overwinning heeft behaald.

Enkele andere WO1 schaalmodellen waren ook aanwezig:
rwnl1l.jpg


2wqsewx.jpg


30m3l1v.jpg


Persoonlijk vind ik mijn Morane er toch wat echter uit zien :)

a4xtty.jpg


Een beloofde overvlucht van patrouille de France en twee WO1 toestellen zorgde voor veel volk:
Helaas werden door slecht zicht beide vluchten geschrapt.

eaiq6q.jpg


En de inhuldiging van een monument:

imjmmt.jpg


De volgende dag was het prachtig weer, daarom heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een historische vlucht te doen met mijn Morane!

De 1:1 Morane met de miniatuur ernaast. De gevel aan de achterkant was gebouwd tegen een rotsmuur om de steengroeve te vermommen tegen de vliegtuigen in WO1.

w6pjb7.jpg


Achter deze gevel lag het veld waar George Guynemer geland was nadat hij zijn eerste overwinning heeft behaald. Nadien is Guynemer naar de boederij gegaan.

346rn7d.jpg


Hier een video van de vlucht die ik op dit veld heb gedaan, was moeilijk omdat het maar de 5de vlucht was, en ik had alle staalkabels wat aangespannen waardoor het vleugelprofiel wat anders was.
In de landing heb ik hem gestald, met wat schade aan het landingsgestel, wingtip en staalkabels als gevolg. Maar mooi op zo'n veld landen ging toch niet lukken, daarvoor lag het land veel te ruw.


30l060j.jpg


24zx2zr.jpg
 
Back
Top