Morane Saulnier Parasol L 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jasser222, 12 aug 2011.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Mooi stuk werk verricht met deze niet alledaagse kist.
    Dat er nog veel mooie vluchten mogen volgen.

    Ton
     
  2. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Gefeliciteerd! :thumbsup:

    Wing warping was bedoeld voor stabilisatie. Het werd niet gebruikt zoals je rolroeren gebruikt.
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig! Erg mooi vliegbeeld, super!
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    moet eerlijk zeggen dat ik niet een mega fan van deze kist was....tot nu toe

    prachtig toestel in de lucht! echt heel erg boven verwachting!
    gefeliciteerd.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd mooi vliegbeeld, maar geen makkelijke vlieger, ik vlieg de 1/6 versie en dit is ook zoals jasper nu ook gezien heeft niet simpel... je bent continue aan het sturen, wat natuurlijk een hele belevenis is!

    nu nog de boordschutter! en indien je het bommenrek wil namaken, wij hebben hem op 1/1 liggen momenteel:p
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Werd er voorheen niet een semi schalmodel met als naam de Duke verkocht van dit toestel verkocht
    een maat van me had er 1
    de vlieg eigenschappen lijken veel op die van de swallow II van yke die ik vloog

    een bocht ensturen en dan tegenstuuren om te voorkomen dat I om sloeg

    later vond ik uit dat het model beter door een bocht kwam al je hem vlak hield
    dus insturen met rudden en met rolroeren horisontaal houden

    dit komt ook weer aardig overeen met de algemene gedachte uit die periode hoe je een vliegtuig diende te vliegen


    Het resultaat van jouw model is schiterend
    ik hoop dat je er veel plecier van hebd
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Bedankt voor de vele lovende reacties!
    Kan natuurlijk niet op tegen de perfect afgewerkte schaalmodellen hier, maar het is een begin :)

    Ik zie er al naar uit om deze zomer zeer korte en lage bochten te maken over de vliegvelden van enkele shows. Hmmm en mss eens een spin proberen :p
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo iedereen,
    we hebben nu de morane 1/1 1/4 en 1/6
    toch zouden jasser en ik graag nog een grotere rc versie maken... het is een mooi model, makkelijk te bouwen, en we kunnen het wanneer het niet gebruikt wordt ophangen in de school.
    nu was ons eerste gedacht schaal 1/2. praktisch haalbaar, maar niet handelbaar + gewicht en welke motor??? zal direct te veel zijn vrees ik met 5.6m wingspan en 3.3meter lengte

    ik heb even de maten naast elkaar gezet.

    schaal 1/3 is zeker haalbaar + moeten enkel de wielen,stabilo en rudder van de romp om hem in de auto te krijgen. een 62 zenoah met reductie draait dan ook een schaalprop met juiste grootte rond.

    Maaaar schaal 1/2.5 is ook nog NET haalbaar in de auto zonder de romp te hoeven delen. echter moet hier wel de toren op de romp ook van de romp gehaald worden.

    we hebben er natuurlijk geen idee van gewicht en welke motor hier op zou moeten komen...
    [​IMG]
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Chris,

    Gaaf zo`n grote Morane-Saulnier L!
    Neem eens contact op met jacques.1 of Énke Blériot
    Zij hebben ervaring met kisten in deze grote schaal (1/2.5) en uit die periode (WWI).
    Zij kunnen je vast verder helpen met gewicht-/motorisering-/etc. vragen.
    Succes met dit mooie project!

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het zou samen te bouwen zijn met jasser, en de andere collega waarmee we de 1:1 gemaakt hebben heeft ook zin om te helpen. voordeel is dat we de vleugelribben normaal kunnen frezen, maar alle liggers uit grenenhout gewoon zelf op de juiste lengte kunnen schaven...
    de 1.2.5 is natuurlijk wel al een serieus stuk.
    de 1/3 heeft dan wel meer voordelen qua het vinden van schaaldetails(dummy motor, geweren,wielen,piloot,)
    rudder, stabilo,en toren op de romp kunnen gewoon afneembaar gemaakt worden zoals de echte...
    de bouw zou niet voor het eerste half jaar zijn denk ik, maar zoiets kan plots snel gaan(het is ook geen moeilijk model, alles rechtaan rechttoe...
     
  12. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Afgelopen september hebben we de kans gehad om met de 1:1 Morane Replica en de 1:4 Morane naar Septmonts te gaan, de plaast waar George Guynemer zijn eerste overwinning heeft behaald.

    Enkele andere WO1 schaalmodellen waren ook aanwezig:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Persoonlijk vind ik mijn Morane er toch wat echter uit zien :)

    [​IMG]

    Een beloofde overvlucht van patrouille de France en twee WO1 toestellen zorgde voor veel volk:
    Helaas werden door slecht zicht beide vluchten geschrapt.

    [​IMG]

    En de inhuldiging van een monument:

    [​IMG]

    De volgende dag was het prachtig weer, daarom heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een historische vlucht te doen met mijn Morane!

    De 1:1 Morane met de miniatuur ernaast. De gevel aan de achterkant was gebouwd tegen een rotsmuur om de steengroeve te vermommen tegen de vliegtuigen in WO1.

    [​IMG]

    Achter deze gevel lag het veld waar George Guynemer geland was nadat hij zijn eerste overwinning heeft behaald. Nadien is Guynemer naar de boederij gegaan.

    [​IMG]

    Hier een video van de vlucht die ik op dit veld heb gedaan, was moeilijk omdat het maar de 5de vlucht was, en ik had alle staalkabels wat aangespannen waardoor het vleugelprofiel wat anders was.
    In de landing heb ik hem gestald, met wat schade aan het landingsgestel, wingtip en staalkabels als gevolg. Maar mooi op zo'n veld landen ging toch niet lukken, daarvoor lag het land veel te ruw.



    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina