Moswey 3 schaal 1/4

CG zit volgen het rekenblad op 8 % voor het neutraalpunt als ik even meet bij de gemiddelde koorde dan komt dit overeen.
Heel het filmtje is 4.7 sec , misschien beetje kort voor een beoordeling, het was een windvlaag die het loskomen veroorzaakte .
Ga CG zo laten en beetje down starten, mag niet te snel loskomen van de kar, wachten op windstil weer.
De rol test was vooral bedoeld of 440 W voldoende was om snelheid op te bouwen, dat gaat dus vlot, kist heeft van stiltand meer dan 60 m afgelegd ,
40 m aanloop en 20 jump zie prtscr google

Screen Shot 07-27-21 at 03.32 PM.jpg
 
Ben het instelhoek verschil nog eens gaan meten, te groot 4 ° ??? waar heb ik die meetfout gemaakt ???
Niet erg vaste deel van stabilo kan naar omhoog , dikke 2 ° vaste deel stabilo is 100 mm dat mag dus 4 mm naar boven.
 
Fout gevonden achtereind van de vleugel ligt 8 mm lager dan op de tekening , veugelbuis staat goed dus vooraan 5 mm te hoog 13 mm / 370 mm = 0.035 = 2 °
Verkeerd geboord van de aansluiting vleugel op de romp ? Denk het niet, bij het uitlijnen de achterkant laten zakken , beide kanten zijn gelijk dus correctie van de stabilo.
Vliegt misschien zo mooier, minder met de staart hangen bij trage vlucht

Screen Shot 07-27-21 at 04.35 PM.jpg
 
Dat is dus 1 ding dat mis was, maar er is nog meer , kijk maar naar het filmtje !
Na aanpassen stabilo en neutraal getrimd.
Komt bij te lage snelheid los van de car , ik vang hem op door motor uit en down, maar als ik terug trottel geef om te stijgen gaat het helemaal mis een stal en valt over de vleugel weg .
Ik kan de duik nog min of meer herstellen zodat de schade beperkt blijft, scheurtje in de bekleding onderkant vleugel op de knik liggers niet geraakt en een deuk door de voorkant vleugel in de romp .
Mijn idee : na bekijken van het filmtje domp motor is nu 3° denk dat dit te weinig is en de stabilo uitslag 80 % met 30 % expo is te groot ?

 
Als motordomp het probleem is dan kun je middels een mixer vanuit gas op hoogte terug compenseren.

Stel dat je weer eens zo'n situatie hebt waarbij je nauwelijks voldoende vliegsnelheid hebt én nog geen hoogte: blijf gas geven, bouw hoogte op, trim de boel rustig.

Ik zou ook niet adviseren met expo te vliegen als je een kist nog niet kent.

Gebruik liever dual rate. Is de uitslag te heftig dan kun je deze verminderen.
 
Motor domp probleem met mixer compenseren ken ik, maar gebruik ik niet, heeft me 2 kisten gekost doordat ik het vergat af te zetten bij de landing, nu zet ik dit op een schakelaar mode start cruse en landing
Ik was gestart op 80 % dual rate met 30 % expo maar dat was veel te heftig, maar denk wel dat ik daardoor de kist nog uit de verticale duik heb gekregen, 2 gaatjes naar binnen op de arm van de servo nu heb ik bij 100 % uitslag 15 mm en laagste stand 8 mm .
De domp heb ik verhoogt , nu wijst de as van de motor naar de hoofdligger
De brokken zijn gelijmd met 3 gr epoxy en 80 gr weefsel 4 X 10 cm ,
 
Laatst bewerkt:
Is je toestel wel neutraal getrimd en ligt je zp ver genoeg naar voren? Zowel het agressieve optrekken van de kár als de vrille suggereert dat ie nog niet lekker stabiel "rechtuit" staat. Voor de zekerheid nog wat meer down trim en/of wat meer lood?
 
Neutraal getrimd, daar kom je alleen maar al vliegend achter met een zelf getekend model, dit is schaal en heeft een vrij korte romp, dat is nieuw voor mij ., ook de kleine stabilo (TOV. de vleugel) en het grote beweegbaar deel, ook dat is schaal.
Het cg ligt volgens de berekening vrij ver naar voor, komt overeen met 30 % van gemiddelde koorde.
Kop komt na de stall vrij snel naar beneden
Denk dat ik me vooral miskijk op de domp van de motor, dit door de dikke romp.
Als je van plan bouwt heb je natuurlijk de ervaring en de instellingen van de ontwerper en dan nog is ieder model anders.
We gaan het zien
 
Back
Top