moter word snel warm binnen nog geen 5 min

hallo
ik heb een porbleem met mij motor robbe 12v met snelheidsregelaar 9.6v
accu=9.6 1800 mah
maar de motor is al binne nog niet eens 5 min warm .
ik zat te denken aan waterkoeling maar is dat makelijk
en hoe moet ik dat maken
groeten joostt

Dat is dan meer "symptoom" bestrijding.
Je kunt beter uitzoeken waarom je motor zo warm wordt.
Zijn een aantal oorzaken mogelijk:
Motor te klein, cq schroef te groot.
Te veel weerstand in de aandrijf lijn.
Verkeerde voedingsspanning.

cq is een normale in gebruik zijnde afkorting, en betekend casu quo.
Wordt vaak gebruikt als "en / of".

Hallo Joost,

You are making der een potje fan...

Om op afstand te kunnen beoordelen wat er loos kan zijn, moet je zoveel mogelijk informatie geven zoals:
- motortype
- voltage
- afmeting en spoed van je schroef
- scherpe foto's van de situatie
- gewicht van je boot
e.d.(en dergelijke).

Een woeste gok zou de koppeling kunnen zijn, die niet goed uitgelijnd is, daar trekt de motor wel doorheen, klaarblijkelijk, maar het kost wel veel vermogen en daar wordt 'ie warm van.
Een té grote schroef zou ook een mogelijkheid zijn, maar dan moeten we eerst weten welke dat is.

Als je motor binnen vijf minuten te heet wordt om 'm vast te kunnen houden, is er iets niet goed in de afstemming van je boot.

Als je, om een foto te plaatsen de onderste i.p.v. (in plaats van) de bovenste link uit je fotoalbum kopiëert en in je topic plakt, kun je de foto direkt zien, zonder eerst de link te hoeven aanklikken.

Zo dus:
full

Op de foto, zie ik een schroef, die niet tegen het achterlager aansluit, dat wil zeggen, dat de stuwdruk door het achterste motorlager moet worden opgevangen; dat is daar niet voor gemaakt en de motor zal heet worden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien een nogal kleine motor. Deze houden van hoge toerentallen en bij een directe aandrijving zal mogelijk geen hoog toeren worden bereikt. De beste manier is dan om een reductie toe te passen. Gaat wel wat theoretisch worden, maar ik zal trachten het enigszins duidelijk te maken.
Een motor heeft een EMK en een tegen EMK, electro motorische kracht. Die tegen EMK is aanwezig bij hoge toeren en beperkt de stroom opname.
Laten we zeggen dat de motor onbelast ca. 15000 toeren maakt. Nu gaan we de as belasten waardoor het toerental afneemt en de stroom opname toe neemt.
Dat gaat niet lineair, daar zit een curve in. We gaan het toerental terug brengen naar 10000 toeren en daar levert de motor nog voldoende kracht. Daarna zal bij verdere belasting het koppel, trekkracht, sterk afnemen, maar de stroom opname neemt dan sterk toe, en die sterke stroom wordt dan omgezet in warmte.
Wat te doen, stel dat de schroef 3000 toeren moet draaien en deze motor 10000, dan zal je een reductie moeten toepassen van 1:3.3. Daarbij voelen zowel de motor als de schroef zich prettig en sta je niet het vaarwater op te warmen.

Groetjes Hans.

hoi
ik begin het nu te snappen
er zit een schoef van een kapote nico boot onder
motor type is ROBBE 12v torental (weet ik nie)
voltag is 9.6v
scherpe foto's van de situatie (kan ff niet wand mijne is kapot en ik gebriuk de van mij zusje mijne komt vandaag weer binne :P)
gewicht is 1.1kg
de schoef as lengte is 11 cm
foto's komen vammidag naar school
groeten joostt

Joostt
Heb je hier toevallig ook een kroonsteentje als koppeling tussen motor en schroefas????

Je kan niet "zomaar" elke schroef achter elke motor plakken.
Als je motor te heet wordt, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:
je schroef is te groot
je schroef heeft teveel spoed voor het toerental
je boot is te groot en te zwaar voor je motor
de koppeling tussen motor en schroefas is niet goed uitgelijnd
je schroefas is krom
je schroefaskoker heeft geen vet
de lagers van je schroefaskoker zijn defect
je motor loopt op z'n laatste benen
...
...
...
enzovoorts.

Verder zou het heel fijn zijn als je je berichten eens door een spellingscontrole haalt. Wat je nu op het forum kalkt is nauwelijks te lezen.
Als jij wilt dat wij moeite voor jou gaan doen, is het minste wat jij kan doen een beetje moeite voor ons...

Dank je wel.

hallo

als het zoals ik kan zien een 500 type motor is
dan is de max van schroef die je kan zetten een 37 mm 2 blads schroef
nooit groter dan de diameter van je motor (om problemen te vermijden)
en geen X maar een normale schroef (de X staat voor speed)
koop van je spaargeld eens een ampere meter
dan kan je die tussen de motor en de accu zetten en als je dan je boot in een kuip zet kan je het maximale verbruik aflezen
dit is het maximale dat je boot gaat verbruiken daar je de boot niet laat varen maar vasthoud
zo heb je een indicatie van wat de motor moet trekken en dat is meer dan wat je nu schrijft

hij wordt warm ????
hoe warm
je kan hem niet vast houden
45° is nie warm maar dat kan je haast moeilijk vast houden
en ik ben er haast zeker van dat het die motor met dat kroonsteentje is want het is dezelfde motor (die as is voor ook dunner gedraaid met een vijltje zekers )
en als dat die boot is met dat kroonsteentje er tussen dan gade nie uwen besten dag hebben want dan reageer ik nooit meer op nog op eender welke posting van je
mede posters kunnen hun tijd beter gebruiken als je toch niet de raad opvolgt die gegeven wordt

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hij is nog maar 14

"Verder zou het heel fijn zijn als je je berichten eens door een spellingscontrole haalt. Wat je nu op het forum kalkt is nauwelijks te lezen. Als jij wilt dat wij moeite voor jou gaan doen, is het minste wat jij kan doen een beetje moeite voor ons..." :rolleyes:

"okeeee ik moet halen kopling voor booten en schoef 2 blads ennnn ?¿?¿?¿?¿? " :confused: Misschien is hij wel "Dyslectisch" ;)

mvg Paul

hallo
voor de mensen die het nog niet wiste ik heb Dyslectisch ja en ik ben er op school meej bezig :P en thuis ook ik kan bie spellings controle niet op mij pc hebbe wand er zitte viressen in ...

Gewoon even ter info:

Spellingscontrole bevat alleen virussen als je die van een hacksite afhaalt.

Spellingscontrole is ook geen programma, het is een onderdeel daar van.

Als je bijvoorbeeld je tekst in word tiept en de spellinscontrole staat aan, markeert hij de fout gespelde woorden en geeft een mogelijk alternatief.

Als je een 2blads schroef plaatst, let er op dat deze juist vaak voor speedboten gebruikt worden.
Als de spoed te zwaar is heb je weer hetzelfde probleem.

Beter een kleinere 3 blads ofzo.

Ik denk dat RAF bedoeld, juist voor die gegevens max. die schroef.

Laatst bewerkt:
Hallo Joost,

Als wat niet helpt? Doe even moeite om complete zinnen te maken, zo maak je het er niet duidelijker op...

Als je schoefas en motoras goed uitgelijnd zijn,
Als je een passende koppeling gebruikt,
Als je de schroef aanpast aan de motor,
Als je de schroefas hebt gesmeerd,

Dan zou je motor zonder oververhit te raken je boot moeten voortbewegen.
Bij een speedboot is waterkoeling noodzakelijk, bij een verdringer romp, zoals jou boot, niet.

Groeten, Jan.

hallo ik weer
oke maar stel je voor hij overhit nog steeds .
dan is het beter als ik een nieuwe motor kopen ??
groeten joostt

Laatst bewerkt:
Back