motor draait niet stationair

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een mugen Seiki MSX3 te kopen, nu mag ik er een paar dagen mee spelen en doen maar nu heb ik na veel lezen (hier en rc-junkies) en veel proberen de motor nog niet fijn aan het draaien. Ik heb van Mugen de fabrieksinstellingen gekregen en deze ingesteld (stationair 3,5 slag open, laag stationair 2,5 slagen open en de opening tussen de 0.5 en 1mm)
en steeds kleine beetjes veranderd. Het probleem is nu dat de motor vrij goed aanslaat (3 a 4 x trekken) maar dat hij alleen vrij hoog in de toeren wil lopen.
Als ik dan de laag stationairschroef iets verdraai (clockwise) dan gaat hij eerst iets lager lopen en slaat dat direct af. Het laagste stationair toerental is dusdanig dat hij meteen weg zal rijden als ik hem op de grond zet. ik verdraai de laag stationair schroef per keer maar ongeveer 1/12 deel van een hele omwenteling, is dit soms al teveel of doe ik iets niet goed. En wie kan mij nog tips geven wat ik kan proberen (luchtfilter is nieuw) en ik denk er over om de carburateur te demonteren en schoon te maken (graag tips over wat wel en wat niet te doen.

DUS: wie kan mij nog van informatie en tips voorzien, dit is mijn eerste brandstofmotor (MV12)

Iedereen alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Rojo

Ik neem aan dat het een 2e handsje is?

Allereerst doe je er verstandig aan om een nieuwe gloeiplug te gebruiken, gloeipluggen verliezen gewoon hun werking en kan je dat het beste uitsluiten met een nieuwe plug.

Dan kan je beter ook even op de wielen letten, als je de auto op de grond hebt, heeft die dan ook een neiging om weg te willen rijden? Let er dan ook op dat bij stationair niet op de rem staat....
Als die weg wilt rijden kan het probleem in de koppeling zitten.

Hoi Roelof,

klopt is 2de handsje waar ongeveer halve bus nitro mee is verreden. Er zit een nieuwe plug in (bij gekregen omdat hij niet goed liep/loopt. als ik hem op de grond zet dan rijd hij gewoon weg, en dan kan ik hem niet bijhouden zo snel. gelukkig doen de remmen het wel goed anders had ik al wel schade gehad denk ik. ik ben als leek overtuigd van het feit dat de koppeling goed is, want als het toerental zakt dat stoppen de wielen met draaien maar dan slaat hij ook binnen een paar seconden af.

bedankt voor je info, en ga toch maar eens nieuwe plug zelf kopen (welke gleoiplug?)

Dan zou ik toch eens kijken om de schuif iets verder open te zetten, kan zijn dat ie nu net niet genoeg lucht krijgt om hem draaiende te houden.

Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat het aan de stationaire schroef ligt. En dan bedoel ik de schroef, waarmee je de crarbschuif open of dicht draait voor je stationaire toerental.

Een ander probleem kan ook zijn, dat de servo afstelling niet helemaal goed is. Dus dat je servo de carburateur niet ver genoeg dicht drukt.

Welke brandstof gebruik je?

En dat van net een halve liter gelopen wil ik alleen zelf geloven als ik er bij ben geweest, let er maar eens op dat veel mensen die zoiets 2e hands te koop aanbieden altijd aangeven dat de motor gecontroleerd is of maar weinig heeft gelopen.

TS zegt dat hij hem zachter stationair afstelt CLOCWISE maar dit klopt niet want dan gaat ie steeds sneller stationair draaien, de schroef moet dus COUNTER CLOCKWISE. Hier zal het wel niet aan liggen maar het is maar een detail.

Denk dat het zoals Roelof al een beetje aangaf een koppelings probleem is.

Heren,
@Michael16tsx / Pinty jullie bedoelen hier de schroef voor laag stationair (zie tek. opneem sproeier) afstelling (denk ik) heb ik dat goed? of is het de schroef voor stationair afstelling.
@Roelof ik gebruik: Energy Power Fuel 16% Nitro (PKRacing)
@roland1973,:oops: je hebt gelijk is counter clockwise (Sorry mijn fout)draai als ik er goed voor sta inderdaad tegen de klokrichting in. bedankt voor je correctie.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee die bedoel ik in ieder geval niet, als je het luchtfilter eraf haalt zie je de schuif die open en dicht gaat als je gas geeft. Die moet je volgens de handleiding 0,5 - 1mm open hebben staan als je GEEN gas geeft (als je remt moet die schuif NIET bewegen). Ik denk dat de opening nu te klein is. ik zou die iets verder open zetten. en daarna kijken wat er gebeurt als je je lage toeren sproeier wat verder dichtdraait.

Let er wel op dat je je autotje eerst zo ongeveer stationair afsteld. als dit goed is ga je rijden met je auto en ga je je hoofdsproeier afstellen zodat je motorblokje op topsnelheid netjes loopt. Als dit goed is kun je pas echt je lage toeren sproeier goed afstellen.

Succes!

Michael16tsx

bedankt voor deze duidelijkheid, ga ik meteen vanavond mee aan het proberen. Ik houdt jullie op de hoogte en kom anders weer terug met vragen.

Bedankt

Hmmmmm helaas nog steeds niet gelukt, bijna 1 uur bezig geweest met van alles en hij draait nog steeds niet langzaam, soms lijkt het er even op en dan geef ik iets gas en dan als ik los laat slaat hij direct af.

We blijven proberen maar tot nu toe helaas nog niets.

O ja wie weet wat de mixture screw is is dit de hoofdsproeier of is dit de opneem sproeier. ook ook andere sites gelezen en daar hebben ze het over de mixture screw dat die een bepaalde stand moet hebben.

alvast bedankt

Hmmmmm helaas nog steeds niet gelukt, bijna 1 uur bezig geweest met van alles en hij draait nog steeds niet langzaam, soms lijkt het er even op en dan geef ik iets gas en dan als ik los laat slaat hij direct af.

We blijven proberen maar tot nu toe helaas nog niets.

O ja wie weet wat de mixture screw is is dit de hoofdsproeier of is dit de opneem sproeier. ook ook andere sites gelezen en daar hebben ze het over de mixture screw dat die een bepaalde stand moet hebben.

alvast bedankt

dat is de hoofd sproeier

Het is misschien niet onverstandig om eens de koppeling te controleren. Zet de auto met de wielen van de grond (bij gebruik van startkist zijn ze al van de grond) en start de auto dan maar dan zonder gloeistarter er op. Als de wielen gelijk beginnen te draaien zit het probleem in de koppeling kan ook gammele koppelingslagers zijn.

Als het niet in de koppeling zit dan moet je toch denken aan valse lucht als hij op fabrieks instelling niet wil blijven lopen.
Check: nieuwe plug uit de verpakking, nieuwe brandstof, koppeling, lekke tank/brandstof slang/drukslang, valse lucht, versleten motor.

Heren sorry voor het lange wachten:
Eens kijken de koppeling gaat goed, als ik hem aantrek draaien de wielen niet mee als hij aanslaat en op toeren komt (heel snel) dan draaien ze wel mee, en soms als hij heel even wat langzamer gaat lopen dan draaien ze ook niet meer mee.

@Pinty: de gasservo stuurt de schuif helemaal dicht, teminste ik kan hem niet verder dichtduwen met mijn handen. Ook zal ik proberen een filmpje te maken moet alleen even zien hoe dit te doen met mijn mobiel (sorry enige camera voor maken van filmpje)

@Roelof: bedankt voor je info en het linkje ga ik me vanavond in verdiepen en als er iets niet duidelijk is laat ik het je wel even weten (als dat goed is)

@Roland1973: Kan nog eens nieuwe plug gaan halen, welke warmtegraad kan ik het beste nemen (heb gelezen lager nummer is warmer klopt dit) hij staat nu gewoon in verwarmde ruimte binnen en probeer hem daar ook. Oh ja de drank is ongeveer 4 weken oud, is dat te oud, deze heb ik zelf nieuw in de winkel gekocht.

De slangen heb ik getest deze lekken niet, tankje lekt ook niet en als ik te vaak op pompje druk is de motor verzopen moet ik eerst zonder gloeiplug trekken anders krijg ik hem niet rond. Wel viel me op dat er veel drap (licht bruin) uit de uitlaat komt, is dit voor jullie ervaren mannen een teken dat er iets niet goed is afgesteld of ingesteld.
kan ik de compressie zelf testen of heb ik hier iets voor nodig??

alvast weer mijn grote dank voor alle duidelijke tips.

Laatst bewerkt:
dan zou ik toch maar eens kijken naar het schroefje, wat de stationaire afstelling regelt, en deze wat verder uitdraaien.

Maak anders eens een foto van de carb, zonder luchtfilter en dan met de schuif helemaal dichtgedrukt.
Ik heb toch sterk het vermoeden, dat daar het probleem zit.

@Pinty,zal morgen meteen foto maken en plaatsen.

@hpiracingfreak, nee alles uitgeschakeld en toe geprobeerd dicht te duwen, en had daarna de servo ook losgekoppeld voor het geval dat deze zou blokkeren. met starten altijd de auto en de zender aanstaan als alleen de auto aan staat gaat de servo in de remstand staan.

bedankt en morgen plaats ik de foto's even

Back