Motor zo snel versleten?????????????????????

• Topicstarter Topicstarter savage 3.5
  • Startdatum Startdatum
Bart_Banaan zei:
Gelijk hebben en gelijk krijgen is twee.....

Kijk: als het zo makkelijk is/was als Hezik verteld had ik allang civiele procedures aangespannen tegen de winkel die mij die motoren heeft verkocht. Maar... De motoren komen uit Japan of China (SH motoren), en de garantie is volgens de modelbouwwinkel Japans (of Chinees), en zij zeggen dat niet de winkel garantie geeft maar de producent... In Japan en China gelden de EU richtlijnen niet, dus heb je geen poot om op te staan...

Als jij je motoren direct via internet ofzo uit een niet EU land laat komen, dan kun je het wel vergeten denk ik inderdaad.
Maar als een importeur binnen de EU zijn markt heeft, en dus motoren van buiten de EU importeert zal hij toch volgens de EU regelgeving moeten handelen.......

Dat het een leuk vraagstuk is, dat is een feit, dus ga zo door, leuk leesvoer.....

@Hezik.
Als ik op een televisie planten heb staan, die ik ruim water geef, en hierdoor gaat mijn TV kapot, heb ik dan recht op garantie?

Als de TV fabrikant kan aantonen dat er water in de TV is gekomen dan heb ik dat dus niet......

Garantie geldt alleen bij "normaal" gebruik.

Een motortje is onderhevig aan een aantal dingen
- mensen die zelf (verkeerde) brandstof kunnen mengen.
- mensen die verkeerd afstellen
- crashes
- verkeerd gebruik.......

dit zijn een aantal punten waar een fabrikant zich ten allertijden achter kan verschuilen.....

Alleen als de carberateur niet meer verstelbaar is, een gloeiplug in de winkel vervangen moet worden en ook nog eens dat je zelf niet meer aan grondstoffen kunt komen om brandstof te mengen, dan pas kan een consument zich beroepen op enige vorm van garantie.....

M7H zei:
@Hezik.
Als ik op een televisie planten heb staan, die ik ruim water geef, en hierdoor gaat mijn TV kapot, heb ik dan recht op garantie?

Helaas, je redenatie is niet waar. De wet stelt heel duidelijk dat de bewijslast bij de verkopende partij ligt.

Dus.. als jij je planten te ruim water geeft waardoor je TV kapot gaat en je bent zo oneerlijk dat als garantie te claimen, dan zal de VERKOPER moeten bewijzen dat jij het zaakje zelf kapot gemaakt hebt. Dat zou in dit voorbeeld niet al te moeilijk moeten zijn.

Het is dus niet zo dat de winkel kan zeggen 'u heeft het zelf gesloopt', dat moeten ze sluitend bewijzen.

Kijk: als het zo makkelijk is/was als Hezik verteld had ik allang civiele procedures aangespannen tegen de winkel die mij die motoren heeft verkocht. Maar... De motoren komen uit Japan of China (SH motoren), en de garantie is volgens de modelbouwwinkel Japans (of Chinees), en zij zeggen dat niet de winkel garantie geeft maar de producent... In Japan en China gelden de EU richtlijnen niet, dus heb je geen poot om op te staan...

Misschien moet je je toch wat beter laten informeren Bart. Waar de motor vandaan komt, maakt geen ruk uit. Jij hebt een overeenkomst met de verkopende partij en daar kun je ook terecht voor je garantie. Het betreft hier GEEN fabrieksgarantie, maar de normale wettelijke garantie, welke voor risico van de VERKOPER is.

Dus.. als jij in Nederland jouw motor gekocht hebt, heb je garantie. Waar die motor dan ook vandaan komt. Je hebt met een importeur of fabriek in deze niets te maken.

Als een winkel in Nederland verkoopt (desnoods via internet) dan gelden op die verkoop de Nederlandse wetten. Dus als jij het hier gekocht hebt (en niet zelf in het vliegtuig naar verreweggistan gestapt bent), heb je garantie bij de verkopende partij.

Ik haal het nog maar eens aan, misschien dat je het nu wel leest:
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft.

Nogmaals, dat verzin ik niet maar zo staat het in de wet.

Als jij je motoren direct via internet ofzo uit een niet EU land laat komen, dan kun je het wel vergeten denk ik inderdaad.
Maar als een importeur binnen de EU zijn markt heeft, en dus motoren van buiten de EU importeert zal hij toch volgens de EU regelgeving moeten handelen.......

de importeur staat hier buiten, garantie is een zaak tussen jou en verkoper

Voor Bart:

Ik zou heel graag weten waar jij je mening op baseert, wat de onderliggende basis is. Volgens mij is dat wat de winkel jou verteld heeft, de winkel heeft jou verteld dat je geen garantie hebt, en jij geloofd dat. Is dat waar, of niet? Of heb je stiekum toch ergens een wettekst of jurisprudentie liggen waaruit blijkt dat jij gelijk hebt? Nee he? :)

Bart_Banaan zei:
. Maar... De motoren komen uit Japan of China (SH motoren), en de garantie is volgens de modelbouwwinkel Japans (of Chinees), en zij zeggen dat niet de winkel garantie geeft maar de producent... In Japan en China gelden de EU richtlijnen niet, dus heb je geen poot om op te staan...

Rechter, graag Uw mening... :-P

Garantie is heel simpel een zaak tussen jou en de winkelier. De winkelier moet op zeker de garantietermijn van de fabrikant hanteren en als de wet daarin langer zegt moet de winkelier dat volgen ongeacht de wil van de fabrikant.

Tja... hier komt inderdaad het probleem van buitenlandse (buiten Europa) bestellingen om de hoek, daar moet je ook weer je garantie claimen en kan dat de nodige kosten en ellende met zich mee nemen.

Roelof zei:
Garantie is heel simpel een zaak tussen jou en de winkelier. De winkelier moet op zeker de garantietermijn van de fabrikant hanteren en als de wet daarin langer zegt moet de winkelier dat volgen ongeacht de wil van de fabrikant.

Bijna :).. er geld gewoon een wettelijke minimum garantie termijn, waaraan de winkelier zich moet houden, ongeacht de locatie, aard of regels van de fabrikant. Daarnaast kan de fabrikant een fabrieksgarantie afgeven, als daarvan sprake is en die is ruimer dan de wettelijke garantie, heeft de winkel zich daar aan te houden.

Tja... hier komt inderdaad het probleem van buitenlandse (buiten Europa) bestellingen om de hoek, daar moet je ook weer je garantie claimen en kan dat de nodige kosten en ellende met zich mee nemen.

Bart heeft z'n motor voor zover ik begrijp in Nederland gekocht bij een Nederlandse winkel. Die winkel claimed dat er geen garantie is omdat de fabrikant geen garantie verleent en in verrewegistan zit. Die claim is niet geldig, want de winkel moet garantie verlenen, volgens de wet.

En toch zie ik hier een uitweg voor de fabrikant / leverancier:

BURGERLIJK WETBOEK Boek 7
Artikel 17
5. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de
overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van
de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.
Ook kan
de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst
beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van
grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze
gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.

Als de overeenkomst (wettelijk) is: dit product gaat minimaal 2 jaar mee, en de fabrikant / leverancier zegt vervolgens: dit is een specifiek product (racemotor) waar wij, als gevolg van de aard van het gebruik geen garantie op kunnen geven (zoals bijvoorbeeld OS doet met ducted fan motoren), lijkt mij deze regel van toepassing.

hezik zei:
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

Dat is gewoon de wet jongens.. ook al denkt de winkelier van niet.

Ik denk dat je bij elke winkel een garantie hebt dat hij je door de voordeur terug buiten kegeld als je met je wetboek langs komt.

't Jonge, wat ben jij op je 31ste nog wel heel naief. ROTFL

Micropuller zei:
En toch zie ik hier een uitweg voor de fabrikant / leverancier:

Artikel 17
Ook kan

Zo krap is dat regeltje niet. Die regel gaat er om dat je bv. weet dat je met je RC motor geen 1:1 Hummer kunt aandrijven.

In dit geval koop je een brandstofmotor met als doel die te gebruiken voor voortstuwing van je auto/vliegtuig/whatever. Dat is het doel van het product, wat ook als zodanig in de handleiding beschreven staat en waarmee geadverteerd wordt. Dus mag je er als koper vanuit gaan dat dat kan.

In dit geval gaat het om gebruik zoals in de handleiding staat beschreven. De winkel kan er dus niet via deze weg omheen.

Bart_Banaan zei:
Zou Ferrari eigenlijk ook garantie geven op de Formule 1 motoren die ze leveren aan andere teams??

ROTFL... daar heeft hij niet van terug :-))

Atarikid zei:
Ik denk dat je bij elke winkel een garantie hebt dat hij je door de voordeur terug buiten kegeld als je met je wetboek langs komt.

Wie is hier nu naif? De winkel wil het niet dus jij druipt met hangende pootjes af.

Daarnaast moet je echt beter lezen want ik heb zelf al meerdere malen aangegeven dat ik best geloof dat winkeliers de boot afhouden en dat procederen dan niet altijd rendabel is. Dat neemt niet weg dat je officieel WEL garantie hebt en dat het fout is van de winkel dat ze die niet geven en dat je het via de rechter WEL af kunt dringen.

niets naif aan. Naif is naar de winkel gaan, je daar laten wijsmaken dat je GEEN garantie hebt en dan maar weer naar huis gaan en dat geloven. DAT is naif.

Atarikid zei:
Bart_Banaan zei:
Zou Ferrari eigenlijk ook garantie geven op de Formule 1 motoren die ze leveren aan andere teams??

Zoals ik zei, lezen is moeilijk. Ik had er namelijk wel van terug. Ferrari is geen consument en we hebben het over consumentenkoop/recht.

Er lopen hier eigenlijk 2 vraagstukken naast elkaar.

Allereerst: heb je recht op garantie? Yup, helemaal 100% zeker weten. Of het produkt in Verweggistan of hier om de hoek is geproduceerd, maakt daarbij niet uit. Als het in Europa is gekocht heeft de verkoper de garantie-termijn van 24 mnd in acht te nemen.

Ten tweede: krijg je garantie? Nope, ook 100% zeker weten. Allereerst staat er in de Europese richtlijn, waarnaar al eerder werd verwezen, het volgende:
Een produkt moet: (zie artikel2, lid d)
de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.

Vervolgens is van toepassing wat Micropuller hierboven al aanhaalt (je had dus kunnen weten, dat het apparaat een beperkte levensduur heeft) en tenslotte heb je nog de argumenten, die M7H hierboven aanhaalt. Wat is tenslotte "normaal gebruik"?

Van de site van Towerhobbies (en OS heeft iets soortgelijks in de handleiding staan):
These engines are NOT covered under the O.S. 2-year warranty.
Because of the high-performance nature of this engine, reliability is sacri-
ficed.
Samen met het door mij aangehaalde punt in het wetboek heeft een rechter hier denk ik meer dan genoeg aan.

hezik zei:
Atarikid zei:

Wie is hier nu naif? De winkel wil het niet dus jij druipt met hangende pootjes af.
quote]

Ik bedoelde dat je wel heel naief moet zijn om bij eender welke winkel je garantie te claimen voor je motor die versleten is door 'gewoon' gebruik.
Wie gaat er bewijzen dat je je motor 'gewoon' hebt gebruikt?

Deels heb je wel gelijk - volgens de wet - heb je inderdaad recht op 2 garantie maar of je dit daadwerkelijk zal kunnen bekomen? ... don't think so.
De gerechtsprocedures incl. advocaten etc... lopen zoiezo hoger op dan de waarde van de motor.
Dan blijft er nog enkel een principes kwestie over.

Ga ja gang zou ik zeggen.

hezik zei:
Atarikid zei:

Zoals ik zei, lezen is moeilijk. Ik had er namelijk wel van terug. Ferrari is geen consument en we hebben het over consumentenkoop/recht.

Ooit al gehoord van sarcasme??

Micropuller zei:
Van de site van Towerhobbies (en OS heeft iets soortgelijks in de handleiding staan):
These engines are NOT covered under the O.S. 2-year warranty.
Because of the high-performance nature of this engine, reliability is sacri-
ficed.
Samen met het door mij aangehaalde punt in het wetboek heeft een rechter hier denk ik meer dan genoeg aan.

Helaas dus niet. Het is namelijk niet de verkoper of de handleiding die bepaald wat de wettelijke garantietermijn is.

Dit is gewoon een hiaat in de wet wat, zolang er geen tegensprekende jurisprudentie is, zal blijven bestaan.

Waar je wel gelijk in hebt, maar dat had ik zelf ook al aangegeven, dat het wel eens verdomd moeilijk kon zijn om daadwerkelijk garantie te krijgen.. maar dat is een ander verhaal. We hadden het er hier over of je recht hebt op garantie of niet, welnu, dat heb je.

Nog even een verduidelijking in gewone mensentaal:

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

1- Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.

2- De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd.

3- Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.

hezik zei:
M7H zei:
@Hezik.
Helaas, je redenatie is niet waar. De wet stelt heel duidelijk dat de bewijslast bij de verkopende partij ligt.
Dus.. als jij je planten te ruim water geeft waardoor je TV kapot gaat en je bent zo oneerlijk dat als garantie te claimen, dan zal de VERKOPER moeten bewijzen dat jij het zaakje zelf kapot gemaakt hebt. Dat zou in dit voorbeeld niet al te moeilijk moeten zijn.
Het is dus niet zo dat de winkel kan zeggen 'u heeft het zelf gesloopt', dat moeten ze sluitend bewijzen.
als je me quote, doe het dan wel goed en niet zo selectief....
Ik zei er achteraan:
M7H zei:
Als de TV fabrikant kan aantonen dat er water in de TV is gekomen dan heb ik dat dus niet......
Dus precies hetzelfde als dat jij nog een keertje zegt.....

hezik zei:
[Nogmaals, dat verzin ik niet maar zo staat het in de wet.

Je kunt nu wel aan de gang blijven met die dikgedrukte teksten, maar:

Micropuller zei:
Artikel 17
Ook kan

Daar staat toch vrij duidelijk dat er geen garantie van 2 jaar mogelijk is op deze motoren........

Back