Motorbeunschip "EBEN HAEZER"

Zo, ik ben weer aardig wat uurtjes plakken en schilderen verder.
Het is dus tijd voor wat foto's. Her en der zal ik nog, daar waar de verf onder het afplakband gekropen is, met penseel "00" aan de slag moeten. Maar het geheel maakt een goede indruk.

Aardig is ook dat er originele verven zijn gebruikt voor het schilderwerk. Echt ideaal verft dat niet. Het is duidelijk grovere verf dan bijvoorbeeld van Humbroll.

Heb ik nog een vraag. Hoe brengen jullie belettering aan? Gebruiken jullie daar speciale plaklettertjes voor? Het gaat dan om letters van een mm of 4-5 hoog. Zelf wacht ik altijd op een geestelijk stabiel moment en kwast er dan op los. Maar dat kan wellicht beter?!?

achterschip%201.jpg

achterschip%202.jpg

middenschip%201.jpg

voorschip%201.jpg

voorschip%203.jpg

"Pickup"-belettering kan je kopen bij de kantoorboekhandel (volgens mij van 3M).

óf afhankelijk van de ondergrond(kleur) gebruik ik ook wel een moderne versie van de "dyno"-stikker apparaten
wp-b07.gif

Hiermee kan je diverse lettertypen en grootten kiezen, zeker voor jouw witte achtergrond werkt dat perfect.

Zo, weer wat plaatjes voor de kijkers thuis. De eerste verflaagjes zitten reeds op de roefjes. Het begint wat kleur te krijgen.

status%201.jpg

status%202.jpg

status%203.jpg

status%204.jpg

status%205.jpg

Het is nog lange niet klaar, maar het gaat langzaamaan ergens op lijken.

Niet zo bescheiden he, het is al een tijdje echt een super mooi model!

Berrie, je bent inderdaad te bescheiden. Dit ziet er prachtig uit!
Belettering: Tegenwoordig niet zo makkelijk meer te vingen, maar 'wrijfletters' van Mecanorma (in de betere kantoorboekhandel te kopen) werken prima. Keuze te over, zowel in lettertype als in grootte.
Met een potlood op te brengen, verzegelen met een laagje blanke glanslak.
'Pick up' plakletters zijn ook uitstekend, en minder vatbaar voor beschadigingen. Bovendien zijn ze wat dikker, dus is het reliëf wat beter te zien. Met name op de boeg wel een aardig effect.
Ook deze kan je in de betere kantoorboekhandel kopen.
Met betrekking tot je verf: Misschien was het niet verstandig om de originele kleuren te gebruiken. Ten eerste is de verf grover, zoals je zelf al aangeeft, maar punt twee heb je te maken met het 'schaaleffect'.
Originele kleuren knallen van een model af 8O oftewel: ze zijn veel te fel!
Voor wit en zwart is dat niet zo'n probleem, maar ik denk dat het dek van je roef nu té groen is...
Het schaaleffect van kleuren kan ik het best als volgt beschrijven:
Voor de modelkleur moet je de kleur zien te benaderen die je ziet als je het origineel op zo'n 50 meter ziet.
Je moet de kleur dus een beetje 'temperen', dimmen dus.
Ga met een staal van de originele kleur naar de winkel en kijk een of er een potje Humbrol o.i.d. is wat iets fletser van kleur is... Dan zit je over het algemeen goed...
Succes met dit prachtige model verder!

Roel van Essen zei:
Berrie, je bent inderdaad te bescheiden. Dit ziet er prachtig uit!

Bedankt, Roel!

Roel van Essen zei:
Belettering: Tegenwoordig niet zo makkelijk meer te vingen, maar 'wrijfletters' van Mecanorma (in de betere kantoorboekhandel te kopen) werken prima. Keuze te over, zowel in lettertype als in grootte.
Met een potlood op te brengen, verzegelen met een laagje blanke glanslak. !

Met die blanke lak heb ik dan weer slechte ervaringen. Dat vergeelt na verloop van tijd. Wat er dan weer niet uitziet op een witte achtergrond.
Welke lak gebruiken jullie daarvoor?

Roel van Essen zei:
'Pick up' plakletters zijn ook uitstekend, en minder vatbaar voor beschadigingen. Bovendien zijn ze wat dikker, dus is het reliëf wat beter te zien. Met name op de boeg wel een aardig effect.
Ook deze kan je in de betere kantoorboekhandel kopen.

Dit is ook nog een optie. Ik ga ook even neuzen bij H&H modelbouw in Gouda. Daar heb ik al ea aan " beletteringssysemen" zien liggen.

Roel van Essen zei:
Met betrekking tot je verf: Misschien was het niet verstandig om de originele kleuren te gebruiken. Ten eerste is de verf grover, zoals je zelf al aangeeft, maar punt twee heb je te maken met het 'schaaleffect'.
Originele kleuren knallen van een model af 8O oftewel: ze zijn veel te fel!
Voor wit en zwart is dat niet zo'n probleem, maar ik denk dat het dek van je roef nu té groen is...
Het schaaleffect van kleuren kan ik het best als volgt beschrijven:
Voor de modelkleur moet je de kleur zien te benaderen die je ziet als je het origineel op zo'n 50 meter ziet.
Je moet de kleur dus een beetje 'temperen', dimmen dus.
Ga met een staal van de originele kleur naar de winkel en kijk een of er een potje Humbrol o.i.d. is wat iets fletser van kleur is... Dan zit je over het algemeen goed...
!

Het groen is inderdaad errug groen. Je geeft goede opmerkingen over de kleurschakeringen tussen model en origineel. Ik zal even met mijn "opdrachtgever" overleggen over wat hij vindt. Per slot van rekening ken hij zijn schip door en door. Ik heb alleen maar foto's van de dekken in de grondverf. (ik hoef straks ook niet meer tegen dit model aan te kijken...)
Roel van Essen zei:
Succes met dit prachtige model verder!

U wordt op de hoogte gehouden!

@ Huub, die kraan is al lange tijd van het schip af! Ik zie dat in het begin van dit draadje de beschrijving niet helemaal klopt. (denk ik)

Misschien kan mijn " opdrachtgever" zich melden in dit draadje?!? Zou leuk zijn. (bel me ff als aanmelden niet lukt...)

Je hebt ook nog wrijfletters is wel een gepiel maar het staat mooi op een scheepsnaambord.
Ik gebruikte deze op het naambord Teak en Gouden letters maar het werd ook als opschrift gebruikt licht aan de schaal.
Het naambord lakte ik af met Zijdeglans lak van Humbrol of Revell.

En een laatste optie, als aanvulling op de tip van Jan:

In Word kan je natuurlijk ook een fraai naambord maken:
Maak een tekstvak met als achtergrond een van de houtsoorten in het menu bitmappatroon, zet de naam van het schip in goudkleurige letters en print het geheel uit op hoogglanspapier.

Maar dat wordt nooit zo mooi als gouden plakletters op een mooi stukje echt hout!

@Roel en Jan, bedankt voor de "gouden" tip. Er moeten idd nog houten naamborden gemaakt worden met gouden letters. Ik gebruik altijd buxushout voor die dingen. Ik vindt dat een geweldig mooi (natuurlijk) materiaal.

@Filip: Nou, nou :oops: :oops: Ik wordt er verlegen van...

Nu het schilderwerk op gaat schieten wordt het tijd voor wat kleinere detaillering. Voor zover er niet al details verwerkt zijn, is hier een greep uit de (in aanbouw zijnde) onderdeeltjes te zien.

Van links naar rechts:
De rode “wandelstokken” zijn onluchtingshalzen die op de roef komen, net achter de boeing bij de trappen.
Dan de deurtjes naar de machinekamer
Van boven naar onder is de stuurstang te zien, met de haakse overbrenging naar de roeren toe.
Het “blauwe” bord voor het aan de verkeerde kant varen
De scheepsklok
Ontluchters, ventilators en schoorstenen
De TV-schotel met antenne.
Links boven de ankerlier van het achterschip.

Details%203.jpg

normal_Details%205.jpg

hallo

even een vraagje
praten we hier over de eben hazer die normaal altijd in schoonhoven lag.
aan de kade bij het hotel belveder?

met vriendelijke groet harm boer

harm boer zei:
hallo

even een vraagje
praten we hier over de eben hazer die normaal altijd in schoonhoven lag.
aan de kade bij het hotel belveder?

met vriendelijke groet harm boer
Ja daar gaat het over :D :D

Zo, terwijl hier de sneeuw langs het raam jaagt, post ik weer wat foto's.

Daarop zijn weer wat vorderingen te zien.

Ik heb overigens besloten de originele kleur groen te handhaven.

Middenschip%201.jpg

Voorschip%20roef%201.jpg

normal_Voorschip%20roef%202.jpg

Details%20opbouw.jpg

Details%20opbouw%202.jpg

Zo, net de stand van zaken weer eens doorgenomen. De volgende dingen moeten nog gebeuren, in volledig willekeurige volgorde:

· Diepgangsschalen
· Luchtkast op opbouw (naast de radarmast)
· Trossenmanden
· Ankerlier voor
· Luik op voordek
· Gordijntjes achter de ramen
· Reddingsboeien
· Belettering denneboom en boeingen.
· Wapen van Schoonhoven
· 6 houten naamborden
· roeiboot
· ankers voor en achter
· luchthappers naast voorroef
· gaskast achter op de roef
· touwtje aan roer om de speling uit het roerwerk te trekken tijdens slapen.
· Nr.bord aan de reling (achterop)
· Steunen naambord, acher op roef
· Trappen naar de stuurhut
· Rood topje op “stokken” naast de voorroef.
· Deurknopje deur acherroef.
· Keerschot om water uit het gangboord te houden.(zwart)
· “kozijnstijl” in keukenraam
· Vitrine kast maken
· De teakplank frezen. Een sierrand en de gleuf voor de vitrinekast
· Patrijspoorten in dek (5 stuks)
· Patrijspoorten op de achterroef (zit onder de roeiboot)
· Er zit om div. patrijspoorten een messingrand, kijken hoe dat nu acheraf nog te maken valt.
· Denneboomgrijs op het achterste vlak van de achterbeun (onder chocoladebruine deel van de opbouw, dat stuk met de ronde patrijspoorten)
· Opstapjes op de denneboom bij voorste roef. (ff nagaan hoe dat nu achteraf te doen is)
· Patrijspoorten in het dek bij de machinekamerdeuren.
· Oliebunker aansluitingen in het dek maken.
· Vlaggen maken (hoe doe je dat eigenlijk?!?)
· Geuzevlaggestok
· Loopplank
· Ontluchtingspijpje (tussen voorbeun en voorroef)
· Ijkmerken, 3 per zijde. Afmetingen origineel 40x200mm.
· Ronde schijnwerper OP de stuurhut.
· Verlichting aansluiten.
· Opbouwen vast lijmen.
· Div. touwen, trossen en kabels.
· Wrijfhouten en of banden.

messing randen patrijspoorten van die ringen bij een zijlmakerij je weet wel denk ik wat ik bedoel :D :D :D :D
Verders een kunstwerk hoor

Zo, de eerste dingen van het lijstje zijn afgewerkt. Zo is het zwanehalsje klaar om op het schip geplaatst te worden. De reddingsboeien hangen aan de boeing naast de stuurhut. De opstapjes naast de voorroef zijn geplaatst en grijs geverft. Ik heb ook het achtervlak van de achterste beun maar grijs meegeschilderd. Het zal nog wel twee keer moeten voordat het goed is.

De diepte en ijkmerken zijn ook klaar. Ik snij daarvoor de contouren uit groenig TESA schilderstape. Zo kan je een ijkmerk van 0.8 bij 4mm toch nog strak krijgen. Per scheepszijde zijn er drie ijkmerken. Je kan er mooi de zeeg vanaf zien! Daar zal mijn opdrachtgever wel van gaan glimmen :D
Dieptemerk.jpg

Het zijn wel niet de meest tijdrovende karweitjes van de lijst, maar het voelt toch goed om een puntje door te schrappen!

Nu ben ik bezig met de achterste ankerlier. Die stond niet op de lijst, zo zijn er wel meer puntjes.

Hier even de “tussenstand” van het achterste ankerliertje. Er moet nog een kap op de bovenzijde. De buitenzijde moet uiteraard nog geschilderd worden. Het binnenwerk is gereed. Sommige tandwieltjes die verwerkt zijn kan ik al meer dan 15 jaar in mijn verzameling hebben! Zolang ik mij kan herinneren verzamel ik dat soort dingetjes. Ik ben nu wel gestopt met verzamelen. :yes:

Ankerlier.jpg

Meneer van Gent, bedankt voor de tip mbt de messingranden. Ik heb het toch anders gedaan.

Met behulp van holpijpjes heb ik de rand uit 0.1mm messing geslagen. Nadien met een scherp sleutelvijltje bijgewerkt. Vervolgens met een minidruppeltje dunne secondenlijm op het deurtje gelijmt. Op de jaarlijkse zilvermarkt in Schoonhoven heb ik ooit een goed pincet gekocht. Daar heb ik vrijwel dagelijks veel plezier van!! Ik ben blij dat mijn opdrachtgever dit “manco”onderdeeltje aangaf, want het staat veel beter. Op de door mij gemaakte foto’s zijn die dingen slecht te zien. De tand des tijds heeft het messing aan boord dof doen uitslaan. En met het zicht op de sloop van het origineel ga je natuurlijk geen patrijspoorten poetsen. Zelfs niet als ik foto’s kom maken…

Machinekamer%20deur%7E0.jpg

Back