Motorbeunschip "EBEN HAEZER"

Oeps.. foutje..

Ik had alleen naar de plaatjes gekeken, de tekst niet gelezen ;) sorry!

(Dat krijg je als je 4884 nieuwe posts sinds laatste bezoek wilt doorlezen in een uurtje, omdat je een weeek niet online bent geweest)

Hier even de tussenstand van het voorste ankerlier.

Met, jawel, de ….

normal_Ankerlier%20voor%202.jpg

@Koos, welke kleuren heeft de ankerlier? Mij lijkt dat de spil zwart is en de "kast" chocoladebruin. Er zijn op mijn foto's ook delen die nog in primer of menie staan.

Kan jij mij duidelijkheid geven?

De voorste ankerlier lijkt me wel klaar voor schilderen. Het is toch weer ruim 8 uur werk geweest voordat dit klaar was.

@Koos, de vlet die achter op de roef lag, die lag vast wel eens op z’n kop!! (zeg alsjeblieft: ja)

Ankerlier%20voor%201%7E0.jpg

Ankerlier%20voor%202%7E0.jpg

Ankerlier%20voor%203.jpg

Ankerlier%20voor%204.jpg

Tot zover mijn bijdragen voor 2005.

Ik wens u allen een goede jaarwisseling en voor 2006 alle goeds!

het spijt mij je te moeten mededelen dat de vlet bij ons in die 9,5 jaar nooit op z`n kop heeft gelegen .De vlet was daar iets te zwaar voor, hij is wel een paar keer voor of achteruit gerold om het dek te verven.Wel heeft er een tijd een afdekzeil overheen gelegen misschien maakt dat het wel weer eenvoudiger. :idea:

Het nummerbord achter op de railing heb ik met de eerder getipte gele Labelwriter afgedrukt. Bedankt voor de tip!
normal_Nummerbord%20achterop%20railing.jpg

Er zijn meer vorderingen te melden. De kleuren van het ankerlier zijn me inmiddels bekend. Elke dag zet ik er weer een kleurlaagje op……….

Het stickervel is gereed, met de benaming van het schip, om geprint te worden. Ik heb besloten om de houten naamborden ook op sticker te drukken. Daarbij laat ik alleen de gele (gouden) letters printen. Deze kan ik dan op gelakt hout plakken. Ook heb ik de tip van Roel aangewent om in Word een tekstvak te voorzien van “houtnerf” en de gele letters. Nu maar afwachten wat het mooist is.

Meer werk als gedacht was het wapen van Schoonhoven. De foto die ik genomen had, was natuurlijk prima, alleen wordt wit in de zomeravondlucht grijs. Da’s niet echt bevordelijk voor de contrastering van de leeuwtjes. Ik ben dus pixel voor pixel aan het kleuren geweest. Het wapen wat Roel in dit draadje geplaatst had, heb ik OVER de digitale foto geplakt, na ook dat bestand pixelgewijs opgeknapt te hebben. Dit maakt dat het wapen, wat straks 8 bij 10mm meet, scherper uit komt.

Zie hier het verschil:

wapen%20van%20Schoonhoven.jpg

wapen%20van%20Schoonhoven%7E0.jpg

Ook ben ik begonnen aan de vlet. Dee wordt uit een perenhouten blok gevijld. Koos, een dekzeiltje is ook prima! Ik heb namelijk weinig zin een open bootje van 70mm lang te maken………

Aircokast%20en%20vlet.jpg

De luchters naast de voorste roef zijn gereed om geschilderd te worden.

Luchters.jpg

Nog wat, ik hoorde dat oom Ton dit draadje meeleest. Leuk!!

Deze foto met dank aan Leon Spaan!!!!!!!!!!

Eerste%20letters.jpg

(De rest volgt)

Naar aanleiding van bovenstaande foto heb ik de sticker "Schoonhoven" maar recht op het achterschip geplakt. :o :oops: :lol: :wink:

De luchters zijn geschilderd en staan op hun plaats naast de voorste roef. De trossenmanden zijn ook klaar. Op de den is de belettering te zien. Hiermee is ook de belettering gereed.
normal_belettering%202.jpg

De naamborden op de voorsteven zijn ook aangebracht.
belettering%203.jpg

Op de boeing van de brug hebben een naambord en het wapen van Schoonhoven, hier vast gehouden door twee leeuwen, een plek gevonden.
normal_belettering%204.jpg

Dan rest mij nog om het grote naambord op steunen op de achterroef te plaatsen. De steunen staan in de verf. Morgen maar eens kijken hoe ik dat ga plaatsen.
De vier kleine naambordjes kan ik nog niet plaatsen omdat ik niet weet wie nu boven stond. Jr. of Sr. Dat hoor ik dan van het weekend wel.
belettering%205.jpg

Er schiet niet veel meer over!!!
Het voorste ankerlier is bijna zover dat het op het voordek geplaatst kan worden. Nog wat verf bijwerken, de losse onderdelen verlijmen en de ketting over de schalmwielen leggen en de schalmgaten in leiden.

Er zijn nog wat vraagjes:

van Koos wil ik graag te zien krijgen welke vlaggen er gemaakt moeten worden.

Vraagje: Hoe maken jullie vlaggen?

Van Koos wil ik ook weten wat voor zeil en hoe dat zeil over de boot gelegt werd, zodat ik dat ook kan afronden.

Er zijn vast nog wel wat kleine dingetjes, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

kijk toch leuk om te zien wat er met mijn stickertjes gebeurd...
erg mooi en netjes zo.
je maakt er een echt kunstwerk van.

@ Berrie
Hallo Berrie waarom staat er op de brug wel een streepje tussen Eben _Haezer en voor de rest nergens :evil: :roll:

@ F. van.Gent, u had gelijk. Er moest nog een streepje tussen Eben en Haezer. Dat is inmiddels gedaan.

Hier wat plaatjes van de ankerlier.
Ankerlier%20gereed%201.jpg

Ankerlier%20gereed%202.jpg

Ankerlier%20op%20dek%201.jpg

Ankerlier%20op%20dek%202.jpg

@Koos, graag nog een plaatje van de schijnwerper op de stuurhut en een stukje oranje touw!

Hoi Berrie,

Toen ik van de week foto's aan het maken was van de Boxer die in Terneuzen lag zag ik dit ook voorbij schuiven;

IMG_0876.jpg

Er staat Eben-Haezer op de kont (helaas niet zo best te lezen omdat ik de foto moest verkleinen), maar volgens mij is het toch een ander bootje :| .

Groetjes, Danny.

De naam Eben-Ha Ezer (Eben-Haëzer of Even Haëzer) komt uit het Hebeeuws: Steen van hulp.
Opgericht door de profeet Samuël na een overwinning van het volk Israël op de Filistijnen. Na het oprichten van de steen sprak Samuël: "Tot hiertoe heeft de Here ons geholpen". (1 Samuël 7, vers 12 voor diegenen die het in de Bijbel nog eens willen nalezen)

Op zich een passende naam voor een schip, vandaar dat er relatief veel schepen zijn met die naam.

@Roel, bedankt voor je uitleg die je gaf over de naam Eben Haezer! Mooi!

Hier nog wat historisch beeldmateriaal. Als eerste een plaatje van de werf waar het schip ooit gebouwd is.
Werf.jpg

Hier een scan van de koperen “bouwplaat” Dit stamt dus ook uit 1932. Deze plaat zal straks schoongemaakt, gepoetst en gelakt op de teakhoutenplank komen, naast het model. Over “presenteren” gesproken………
Bouwplaat.jpg

Back