Als je motoren een beetje kietelt tot wat verder tuned is het uit de losse hand prima te doen maar uiteindelijk wil je ook weten wat je precies aan het doen bent dus ben ik weer aan het bouwen gegaan.
Zoals bij iedere motor die getimed wordt moet je een zuigerstopper en een gradenschijf hebben.
Met de zuigerstopper kan je wat makkelijker de momenten opzoeken waarbij de poorten open gaan en sluiten. Om goed zicht te hebben liet ik een LED zaklampje via het achterdeksel naar binnen schijnen zodat de grens van openen beter zichtbaar is maar kwam er al snel achter dat ik volgende week even een halogenlampje moet regelen.
De beugel is nog niet zo netjes maar dat is zo gedaan. Wel moet ik nog een stelschroefje maken die ook de bus aanduwt.
De gradenschijf was een tipje van een ander forum en heel toevallig had ik er nog 1 liggen:
Nu wordt het makkelijker om getunde motoren te kopieren
Update:
Even wat dingen veranderd zoals een klein inbusschroefje waarmee ik de cilinderbus op zijn plek kan houden als ook wat schuine kantjes eraan gevijld om beter zicht op de poorten te hebben.
Een klein LED zaklampje om veel licht intern te krijgen zodat het sluiten van de poorten en krukas goed te zien is.
Krukas ver open:
Krukas bijna dicht:
Update:
Een gradenschijf werkt best prima maar ben een digitaal speeltje op het spoor gekomen wat veel makkelijker werkt.
Op 0.1 graad nauwkeurig meten is niet echt nodig maar met dit is het aflezen een heel stuk makkelijker en je hebt geen last van een plakkende naald.
Laatste update:
Een goede standaard was alleen nog nodig, alleen op de steuntjes is het de boel goed vasthouden. Ik kwam op het idee om een standaard te maken met vast gemonteerde verlichting waar de motor direct op geschoven kan worden. En er is 1 losse LED voor in de uitlaat poort.
Een 3 standen schakelaar kan de verlichting schakelen.
Met de motor en hoekmeter geplaatst:
Genoeg licht om door de krukas en poorten te komen:
Van de zijkant:
Alle small- en bigblocks met een achter uitlaat kunnen er direct opgeschoven worden. Nu alleen nog afwerken (verfje en rubberen dopjes eronder)
Zoals bij iedere motor die getimed wordt moet je een zuigerstopper en een gradenschijf hebben.

Met de zuigerstopper kan je wat makkelijker de momenten opzoeken waarbij de poorten open gaan en sluiten. Om goed zicht te hebben liet ik een LED zaklampje via het achterdeksel naar binnen schijnen zodat de grens van openen beter zichtbaar is maar kwam er al snel achter dat ik volgende week even een halogenlampje moet regelen.

De beugel is nog niet zo netjes maar dat is zo gedaan. Wel moet ik nog een stelschroefje maken die ook de bus aanduwt.
De gradenschijf was een tipje van een ander forum en heel toevallig had ik er nog 1 liggen:

Nu wordt het makkelijker om getunde motoren te kopieren

Update:
Even wat dingen veranderd zoals een klein inbusschroefje waarmee ik de cilinderbus op zijn plek kan houden als ook wat schuine kantjes eraan gevijld om beter zicht op de poorten te hebben.

Een klein LED zaklampje om veel licht intern te krijgen zodat het sluiten van de poorten en krukas goed te zien is.

Krukas ver open:

Krukas bijna dicht:

Update:
Een gradenschijf werkt best prima maar ben een digitaal speeltje op het spoor gekomen wat veel makkelijker werkt.


Op 0.1 graad nauwkeurig meten is niet echt nodig maar met dit is het aflezen een heel stuk makkelijker en je hebt geen last van een plakkende naald.
Laatste update:
Een goede standaard was alleen nog nodig, alleen op de steuntjes is het de boel goed vasthouden. Ik kwam op het idee om een standaard te maken met vast gemonteerde verlichting waar de motor direct op geschoven kan worden. En er is 1 losse LED voor in de uitlaat poort.

Een 3 standen schakelaar kan de verlichting schakelen.


Met de motor en hoekmeter geplaatst:

Genoeg licht om door de krukas en poorten te komen:

Van de zijkant:

Alle small- en bigblocks met een achter uitlaat kunnen er direct opgeschoven worden. Nu alleen nog afwerken (verfje en rubberen dopjes eronder)
Laatst bewerkt: