Motoren meten, in kaart brengen en tunen.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Als je motoren een beetje kietelt tot wat verder tuned is het uit de losse hand prima te doen maar uiteindelijk wil je ook weten wat je precies aan het doen bent dus ben ik weer aan het bouwen gegaan.

Zoals bij iedere motor die getimed wordt moet je een zuigerstopper en een gradenschijf hebben.

timing1.jpg


Met de zuigerstopper kan je wat makkelijker de momenten opzoeken waarbij de poorten open gaan en sluiten. Om goed zicht te hebben liet ik een LED zaklampje via het achterdeksel naar binnen schijnen zodat de grens van openen beter zichtbaar is maar kwam er al snel achter dat ik volgende week even een halogenlampje moet regelen.

timing2.jpg

De beugel is nog niet zo netjes maar dat is zo gedaan. Wel moet ik nog een stelschroefje maken die ook de bus aanduwt.

De gradenschijf was een tipje van een ander forum en heel toevallig had ik er nog 1 liggen:

timing3.jpg


Nu wordt het makkelijker om getunde motoren te kopieren :mrgreen:

Update:

Even wat dingen veranderd zoals een klein inbusschroefje waarmee ik de cilinderbus op zijn plek kan houden als ook wat schuine kantjes eraan gevijld om beter zicht op de poorten te hebben.
timing4.jpg


Een klein LED zaklampje om veel licht intern te krijgen zodat het sluiten van de poorten en krukas goed te zien is.

timing5.jpg


Krukas ver open:

timing6.jpg


Krukas bijna dicht:

timing7.jpg


Update:
Een gradenschijf werkt best prima maar ben een digitaal speeltje op het spoor gekomen wat veel makkelijker werkt.

timing8.jpg

timing9.jpg


Op 0.1 graad nauwkeurig meten is niet echt nodig maar met dit is het aflezen een heel stuk makkelijker en je hebt geen last van een plakkende naald.


Laatste update:

Een goede standaard was alleen nog nodig, alleen op de steuntjes is het de boel goed vasthouden. Ik kwam op het idee om een standaard te maken met vast gemonteerde verlichting waar de motor direct op geschoven kan worden. En er is 1 losse LED voor in de uitlaat poort.

timingsteun1.jpg


Een 3 standen schakelaar kan de verlichting schakelen.

timingsteun2.jpg


timingsteun3.jpg


Met de motor en hoekmeter geplaatst:

timingsteun4.jpg


Genoeg licht om door de krukas en poorten te komen:

timingsteun5.jpg


Van de zijkant:

timingsteun6.jpg


Alle small- en bigblocks met een achter uitlaat kunnen er direct opgeschoven worden. Nu alleen nog afwerken (verfje en rubberen dopjes eronder)
 
Laatst bewerkt:
Even een updatje aan de startpost toegevoegd.
Ik zit er nog aan te denken om een soort van opschroefbare backplate te maken met een halogeen lamp, veel licht geeft duidelijk beter zicht op de poorten.

Verders even met mijn hobbymotor gespeeld, dit is de behuizing en krukas van een oude JP WCR2003 team motor met een GRP .21 onroad setje.

Uitlaat open: 65 graden
Uitlaat sluiten: 218 graden
Inlaat open: 114 graden
Inlaat sluiten: 246 graden (= 360 - 114)
Uitlaat open: 89 graden
Uitlaat sluiten: 271 graden (= 360 - 89)

En het grappige is dat mijn oude Novarossi 35-plus-21 precies dezelfde krukas timing kent
 
kietel die motortjes maar lekker op, mijn rex-x kan wel het nodige vermogen gebruiken
 
ik ben me nog een beetje in de gloeiplugmotor 't verdiepen,
ben er nog niet zo lang mee bezig,maar,

paar jaren geleden deed ik veel mee met scootersprints/racen.
ik bewerkte mijn eigen cilinders dmv ,
eerst een poortmap te maken,
daar de hoogte en breedte van de spoelers en de uitlaatpoort op te meten in mm's vanaf het deck,
die omrekenen naar graden(zijn oa programma'tjes voor te vinden),
en zo kwam je je blowdown periode te weten.
en vanuit daar ging ik verder .

makkelijker is/was met gradenschijf maar dat vond ik niet zo nauwkeurig.

ik weet niet in hoeverre dat verhaal hierboven mogelijk is bij deze kleine motortjes/cilindertjes ??

of haal ik nu 2 dingen door elkaar?

gr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2-takt = 2-takt
Ongeacht het formaat zijn de metingen en tuningsmogelijkheden hetzelfde.
 
Deze meter is geen waterpas, je kunt hem aan de ondergrond op 0 zetten en zal alle hoeken tov. je 0-ijking meten.

Met de pistonstopper op de zuiger kan ik de meter ijken op de stop naar de ene kant en de stop naar de andere kant, bv. op +90 en -90 graden de stop zien te krijgen. Je kunt de meter onder een kracht op de krukas verdraaien maar een verstelbaar voetje onder een plankje waar je alles op zet kan ook werken.
Voor de oriëntatie is het wel het beste dat je de meter op 0 gelijk aan de ondergrond zet.
 
Maar even de camber van je wielen opmeten gaat prima met de iPhone.
 
ik heb een soortgelijk apparaatje gemaakt als in de eerste post, maar dan puur om te kijken of de poorten wel op dezelfde tijd sloten.. niet dus, aangepast.. mijn blok loopt nu nog een tikkie harder! Top dat er iemand met dit soort ideeen komt!
 
Verders even met mijn hobbymotor gespeeld, dit is de behuizing en krukas van een oude JP WCR2003 team motor met een GRP .21 onroad setje.

Uitlaat open: 65 graden
Uitlaat sluiten: 218 graden
Inlaat open: 114 graden
Inlaat sluiten: 246 graden (= 360 - 114)
Uitlaat open: 89 graden
Uitlaat sluiten: 271 graden (= 360 - 89)

En het grappige is dat mijn oude Novarossi 35-plus-21 precies dezelfde krukas timing kent

Kun je misschien uitleggen wat je nu aan deze gegevens hebt en hoe je dit wilt gaan gebruiken om je motor te verbeteren? Want hoe wil je de timing van de krukas veranderen ter verbetering, of ga je de inlaat/uitlaat porten bewerken?
 
Aan deze gegevens heb je inweze niets dan dat je het kunt vergelijken met andere motoren. Bij het tunen kan je in stappen werken en de nieuwe timingen noteren, ga je te ver heb je een motor afgeschreven maar heb je een punt gevonden waarbij de motor goed werkt kan je die timingen ook op andere (soortgelijke) motoren kopieren.

Kopieren naar andere merken kan maar is niet raadzaam, dingen zoals volume van het ondercarter spelen een rol maar ook kunnen sommige timingen totaal anders liggen wat de eigenschap van de motor maakt en kan je niets meer weg halen.

De basis van het tunen is op iedere motor toepasbaar.
 
Een tweede stap nu is dus vergelijkings materiaal verzamelen, betekend de hand leggen op een (liefst van een hand getunde?) motor van een fabrieksrijder?

Mijn vraag was ook hoe je het gaat doen. Betekend dit dremelen aan de krukas en in/uitlaat poorten? Als dit het geval is betekend dat teveel dremelen einde oefening is, want eraan dremelen kan (nog) niet. Heb je hier ook een standaard werkwijze voor? Ik bedoel dan welke wijziging (waar haal je iets af) brengt wat voor een soort karakter eigenschap in de motor tot uiting (meer koppel, meer eindvermogen beter middengebied).

Ik kan me voorstellen dat je op deze manier meerdere versies wilt maken om op zo'n manier een motor meer geschikt voor een bepaald type circuit kunt maken. Je kunt dan dus met één carter en meerdere krukassen een motor variabel maken.

heb je misschien ook foto's hiervan? Of dien ik de zoekfunctie te gebruiken en is er al een post hiervover?
 
Back
Top