Motorkap tekenen met Rhinoceros, probleempje met 3D model

corvl

verslagschrijvers
Ik ben een extra 300 aan het bouwen van scratch Natuurlijk is er geen gepaste motorkap voor beschikbaar.

Het plan is nu om deze met Rhinoceros in 3D te tekenen, opdelen in plakken van een 5-8 cm. Uitfrezen in hout of schuim en hiervan een motorkap maken.

Ben gisteren bezig geweest met het tekenen in Rhinoceros, en in principe gaat het wel lekker, maar het blijft moeilijk dat 3D tekenen. :(

Zover ben ik nu:
full

Wat heb ik gedaan:
- Een outline van het motorschot genomen.
-een outline van de zijkant.
-deze op elkaar gezet.
- opgedeeld in 4 delen.
-met "sweep 2 rails" de helft van de onderkant en bovenkant gemaakt.
-deze 2 helften "gemirrored" om de omtrek af te maken.

Nu loop ik vast om er een "solid" van te maken. Ik denk dat dit zowiezo nodig is voor het frezen, maar ook wil ik er nog wat verdere aanpassingen in maken.

Maar hiervoor moet ik eerst alle "surface" die op elkaar aansluiten , zeg maar opvullen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb nog geprobeerd om de onderkant en bovenkant dicht te maken ( de outlines die ik had dichtmaken met "networksrf" , maar heb gene idee hoe ik nu verder moet.

Iemand die wat hulp wil bieden?

Thanks ,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer het eens met Cap Planar Holes. En als de rand niet zuiver in 1 vlak ligt eerst met behulp van een vlak de onzuiverheidjes er af splitsen.

Arthur

@ Arthurw: dat is gelukt. Ik heb de onder en bovenkant afgesneden met een vlak, en daarna het commando "Cap Planar Holes" gebruikt. Dus heb nu een volledig gesloten vorm.

Maar nog geen "solid" het bestaat uit losse vlakken. Heb geprobeerd met het commando "create solid" , maar als ik dan het stuk in 2-en split dan blijkt het nog steeds hol te zijn van binnen.

Iemand een idee hoe ik hier een "solid" vorm van maak?

full

Thanks,
Cor

Cor,

volgens mij komt dat omdat je "solid" nog niet helemaal dicht is. Als het kan begin ik vaak met een solid opzich, en haal het onnodige eraf met boolean functie. Als dat niet kan, teken ik lijnen en probeer het vaak met Loft en Curve Network aan elkaar te plakken.

Mijn vermoedde is dus dat het ergens niet helemaal gesloten is.

Gr. Rik

@ Rik; Met het commando "create solid" zou het dus een solid moeten worden tenzij er ergens een fout inzit?

Damn.... normaal zou alles precies aan moeten sluiten omdat ik bij de surfaces maken elke keer ben uitgegaan van het nieuw gemaakt surface/curve door rhino..
Ik ga het nog een proberen vanuit het niets en dan als het nog niet lukt alle stappen hier posten.

:-/ kan toch erg frusterend zijn dat 3D tekenen...

Cor

Dat is vreemd. Ben zojuist weer verder gegaan met prielen op de computer. Als test heb ik een solid gemaakt, een hele eenvoudige kubus "solid" > "box" > "corner to corner height". Deze box heb ik dan met een plane doormidden gesplit, en blijkt dat deze ook hol is van binnen. Ik zou verwachten dat als het een "solid" deze niet hol is.... Vreemd hoor. Blijkbaar begrijp ik het hele 3D tekenen nog niet helemaal :-/

Hier de Box met een plane erdoorheen:
full

Gesplit en uit elkaar geschoven: ....... WTF .... hij is hol :-(
full

Ik ga verder pielen en googlen.. :-/

Cor

Met wat googlen bleken meer mensen het niet te begrijpen.

Het magisch commando is "wirecut" wat wordt uitgelegd als, met een hete draad door foam snijden. Dan blijft het object wel "solid".

full

Toch begrijp ik niet waarom als je een "plane/ surface" neemt en daarmee de "solid" split niet hetzelfde resultaat krijgt.

Ik denk dat ik nu een heel eind verder ga komen, Vorderingen zal ik voor de geïnteresseerde posten..

Cor

Pfffffffff.... Als ik een blok hout had gehad , een schaaf en een flink stuk schuurpapier was ik in een uurtje klaar geweest. Na ruim 5 uur tekenen is dit uit de bus gekomen:
full

full

Op de computer ziet het er aanvaardbaar uit.
Nu nog een programma om het in freesbestanden om te zetten.... natuurlijk heb ik dat niet :-/ Eens kijken of ik iets kan doen met de gratis versie van cambam of bocnc....

wordt vervolgt,

Cor

even ter verduidelijking over Rhino: Dit is een surfacemoddeling programma. Solids zijn hier gewoon watertight surfaces, zien eruit als solids en gedragen zich voor sommige operaties zo, maar blijven surfaces. Solid modeling gebeurt in progs zoals soliworks, inventor, Pro-E,enz in solid modus tenminste.
Maar trouwens, om te frezen moet het geen watertight model zijn. Teken een vlakje dat min of meer dicht is en moet voldoende zijn zolang je frees een grotere diameter heeft dan de spleet. Tenminste bij 3 assig frezen en bv postprocessing met deskproto.
Mocht je nog prob hebben voor modelleren, geef maar een PB. Ik werk al jaren met Rhino, redelijk advanced denk ik bij momenten. Heb het ook even verdeeld in België.
Boolean lukt ook enkel als je model watertight is, reken daar niet te sterk op.
Voor de vorm die je daar hebt, werk eerder met sweeps, loft en curve network.
Succes.

@ Shades in Black ..... OHHHHH dat dat maakt het weer een stuk duidelijker, dank je . Je had me al eens erg goed geholpen bij het tekenen van de Zaunkonig en Xtra60. Geweldig dat er een rhinoceros profi op et forum rondloopt :-)

Ik ben alleen nog wat aan het stoeien met het omzetten naar een cnc-bestand. Omdat ik (nog) geen 3D cam programma heb , heb ik als eerste Cambam geprobeerd, met dat programma heb je 40 gratis trials. Maar dat is zo'n k*t programma, verre van gebruiksvriendelijk. Zojuist de demo versie van cut3D van vecric gedownload, binnen 5 minuten had ik kunnen frezen........ mits het een volledige versie was. Toch maar dat programma aanschaffen denk ik .... wordt een duur motorkapje :-)

Oh ja, nog een vraagje ivm het tekenen. Ik had het eigenlijk zo gelaten , omdat k het met een vijl toch makkelijk kan aanpassen , maar aangezien toch een profi meeleest :-)

full

De randen wil ik mooi afgerond hebben, op zich geen probleem (filet edge radius 6 of 7 mm) maar de overgang van het ovale gedeelte naar het ronde gedeelte geeft een erg slecht resultaat, of eerlijk gezegd geen resultaat, het is een groot gat geworden. Is hier een relatief makkelijke oplossing voor? Zoals gezegd, op zich geen drama , want als het uitgefreesd is , kan ik altijd nog de veil ter hand nemen. Maar het zou mooi zijn om een "kant en klaar" produkt te hebben.

wederom duizendmaal dank ,
Cor

@ R2D2, Ik had al de programmatuur van vectric (vcarve pro en photo Vcarve), alleen miste ik het 3D gebeuren. Ik wilde kijken of het ging met cambam , omdat ik het dan op zn minst gratis kon proberen.

Gisteren Cut3D aangekocht, en nu heb ik alles compleet.
Freesbestanden waren in nog geen 5 minuten gemaakt. Nu alleen nog de tijd vinden om de machine "aan" te zetten. :-)

Resultaat zal ik hier laten zien.

Cor

Na wat gepield te hebben met cambam toch maar het programma Cut3D gekocht .. binnen 5 minuten was m'n freesmachine zijn ding aan het doen ..... 1 woord "Briljant".
full

Alleen nog een klein probleempje met de "tabs" , het object blijft niet vastzitten aan de rest van het foam. Heb al vraagje hierover gepost op het vectric forum , dus dat zal ook binnenkort wel opgelost zijn.

Het model moet ik ook nog iets verschalen zat ik me zojuist te bedenken , want nu is de mal precies zo groot als de motorkap moet worden. De dikte van de glasmat is nog niet meegerekend. Hoe dik is de motorkap als je die zelf maakt en nog geen ervaring heb met dit soort objecten maken met epoxy en glasmat?

Cor

Als antword op je laatste post: best frees je dan het negatief in de plaats. Je zult wat meer afwerking moeten doen op je glasvezel model, maar de afmetingen zijn dan tenminste beter. En lamineren is in het negatief ook soms makkelijker.
Op post 11: je bedoelt die driehoekvormige gaatjes? Ja dat is kut in Rhino, een solid programma maakt daar meestal geen probleem van, Rhino wel. Je hebt wellicht "fillet surfaces" gedaan, probeer eens in de plaats "fillet edges", dat zit onder het "solid" menu. Ik hoop dat je een eerdere versie van voor de fillet opgeslagen hebt, anders moet je dat stukje eens hertekenen.
Nu, met hetgeen je daar hebt, kun je het gaatje ook dichten zonder meer. Misschien niet wiskundig verantwoord, maar lukt wel. Surface -> edge curves. Ofwel Surface -> patch. worst case kun je zelfs sweep 2 rails nemen waarbij de begin of eind cross section een punt is.
Hopelijk ben je mee.

de tabs kan je in diepte en breete bepalen in cut 2d ver moet dat het in 3d ook wel kan.
snap niet hoe het kan dat de tabs in de lengte zo uit komen vermoet zelf geteken.

@ Shades in black; Ik ga nog eens wat piepelen om die randen in de hoek mooi te krijgen, ik snap wat je probeerde ui te leggen. Ik heb de huidige randen trouwens met "fillet edge " gedaan.

Je zegt dat het beter is om een negatieve mal te maken. Ik denk juist dat het uiteindelijke resultaat veel minder mooi gaat worden , alleen al om bijvoorbeeld de randen aan de bovenkant.

Op een positieve mal kan ik gewoon de lappen glasmat aanbrengen zonder me zorgen te hoeven maken om de "holle" en scherpe randen. Maar ik ga me daar nog eens wat verder in verdiepen . Als iemand een link heeft van een goede tutorial hou ik me aanbevolen.

@ Michel Pet: De tabs in Cut3D werken vrijwel hetzelfde, je kan alleen de breedte en hoogte instellen, niet de lengte, Dat gaat automatisch. Ik heb de vraag ook op het vectric forum gesteld , helaas nog geen antwoord. Daar ging men er ook vanuit dat ik de tabs in het tekenprogramma had gemaakt, wat niet zo is. De tabs heb ik laten maken door cut3D.

Cor

Ah... de fout gevonden. Blijkt dat je eerst het model moet "slicen" daarna pas de "tabs" aanmaken.

Ik ga nog ff kijken of ik wat tutorials kan vinden hoe het verder zal moeten gaan met glasmat e.d. zodat ik een keuze kan maken tussen negatieve / positieve mal en hoeveel ik hem moet verkleinen ivm de dikte van glasmat .

wordt vervolgd,
Cor

5 uur heeft hij erover gedaan. En het resultaat is erg goed.

full

full

Het is gefreesd met een 6 mm end mil, zowel de roughing en finishing toolpath . Het resultaat had nog strakker kunnen zijn als ik voor de finishing toolpath een bolkop had gebruikt. Maar een van redelijk formaat had ik niet liggen.

@ Shades in Black. Het is niet meer gelukt om die randen aan te passen , uiteraard had ik alleen de versie met rand "gesaved" en kon het niet meer ongedaan maken. Opnieuw beginnen had ik geen zin in . Maar met een schuurpapiertje en mesje ga ik een hele mooie rand kunnen maken.

En dan wordt het tijd om met glasmat en epoxy te werken .... m'n favorite bezigheid :-/ Maar hiervoor zal ik een nieuw draadje openen , want ook dat gaat nieuw zijn voor mij.

Bedankt voor de hulp zover,

Cor

Back