MP-XL-e

Haha,

Dat snapte ik al, zelf dacht ik dat Walter dit ook bedoelde, alleen dan met een op maat gekrompen stuk krimpkous? Een idee die draden wat langer/korter?

Greetz,

Michiel.
 
Gaat idd lekker zo mannen! :rolling:

Hallo Roy,
ik gebruik al 2 jaar de4 mm stekkers en nog nooit vervangen.
de jeti box moet je er bij hebben om de esc af te stellen.
je kan soms de amp uitlezen wel temperaturen ,piektoerental ,voltages belast en onbelast, maar het is beter een logger erbij te hebben.
als je de box en de motor hebt zal het uitleggen.
voor fp en tp accus is 40 volt max.
gr Cees

Op de parafix site is de box niet meer te bestellen, ik heb ze gemaild om te vragen of die nog terugkomt.
Wat bedoel je met "soms" kan je de amp uitlezen? Kan dat alleen bij bepaalde piekwaardes of iets dergelijks?

Ik ga nog even opnieuw rekenen met de overbrenging.

Voor wat betreft de connectoren, de kabels van de spin zijn niet zo dik als van de PJ dus ik denk dat ik ze eerst maar op 4mm aansluit.

De tip van de krimpkous is wel erg praktisch! De siliconenslang moet je toch verwijderen bij aansluiten en dus ook bij de hand hebben als je hem afkoppelt, bij de krimpkous heb je dat dus niet.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken! :thumbsup: Top!

Gr, Roy
 
De jeti spin kan alleen minimale en maximale waardes loggen.

Het siliconen slangetje schuif ik altijd op een schakelaar van m'n zender, dan weet ik ook gelijk dat alles "op scherp staat "

Bas
 
Hallo Roy,
de spin box kan je nog steeds kopen bij rc-easy.com.
de ene motor geeft hij wel amp en bij een andere niet, tevens zijn deze datas niet precies.
voor bescherming van de 4 mmstekkers gebruik ik de rode kunstofhuisjes die je erbij kunt kopen, kan nooit verkeerd gaan en je hebt grip om ze uit elkaar te trekken!
gr Cees
 
Zojuist een reactie gekregen van parafix, de spinbox is gewoon leverbaar. De link werkte niet, andertalig werkt het wel op de site.
Ik heb de spin99 en de box en de stekkers besteld, dus afwachten voor nu.
Nu de motor en de lipo's nog, het begint er stil aan op te lijken :-D

Gr, Roy
 
@Roy

Mooi zo!

Ik ben benieuwd.

@ de rest
Dat van die ongelijke lengte voor + en - tbv kortsluit beveiliging is geen goed idee? Het idee van de krimpkous is ook goed alleen ben ik benieuwd hoe lang het "losse" krimpkousje het uithoud. Op een gegeven moment verschrompeld dor gebruik denk ik.

Greetz,

Michiel.
 
Dat van de verschillende lengte kan ook, maar je moet alle mogelijkheden op een sluiting voorkomen. Er zit zo enorm veel energie in die grote packs.
Als de contacten bloot liggen en je stoot er door een stommiteit per ongeluk met iets geleidends tegenaan dan ben je alsnog de sigaar, misschien wel letterlijk,want dan zie je veel rook ....
Voorkomen is beter dan genezen zeg ik maar.

Ik moet nog iets bedenken om de 5.5 / 6 mm stekkers goed te isoleren. Dat van die krimpkous kan trouwens ook, maar vind ik voor de lange duur ook niet zo mooi.
Eens verder zoeken, misschien dat een andere soort slangetje eroverheen past.

Bas
 
Ben wel benieuwd naar je oplossing voor de isolatie. Gebruik zelf 5,5 mm stekkers voor lipo's met krimpkous ( + verschillende lengtes). Dit werkt wel maar na een verloop van tijd gaan de krimpkousjes minder strak zitten en ontstaat er weer een risico.

Had ooit ergens een soort van plastic frame gezien waarin de connectoren zaten en ook verbonden werden zonder dat er ooit kans was op kortsluiting. Helaas was deze alleen maar voor 3 mm.

Edit: in mn fotoboek staat trouwens een foto waar 2 lipo's op te zien zijn volgens de gangbare manier, zonder rare frutsels die je erop duwt en kwijt raakt.
 
Ik zie op de foto's dat helihenk bij de accu het mannetje als PLUS gebruikt en Bas gebruikt juist het mannetje voor de MIN.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur daarvoor? Zou handig kunnen zijn op bv. wedstrijden als iedereen dezelfde methode gebruikt.
 
Ben wel benieuwd naar je oplossing voor de isolatie. Gebruik zelf 5,5 mm stekkers voor lipo's met krimpkous ( + verschillende lengtes). Dit werkt wel maar na een verloop van tijd gaan de krimpkousjes minder strak zitten en ontstaat er weer een risico.

Had ooit ergens een soort van plastic frame gezien waarin de connectoren zaten en ook verbonden werden zonder dat er ooit kans was op kortsluiting. Helaas was deze alleen maar voor 3 mm.

Edit: in mn fotoboek staat trouwens een foto waar 2 lipo's op te zien zijn volgens de gangbare manier, zonder rare frutsels die je erop duwt en kwijt raakt.

Het gemakkelijkste is natuurlijk een extra vrouwtje erbij kopen , die goed isoleren en erop duwen als je klaar bent met vliegen. Nadeel is dat het mannetje dan de veerspanning van het contact in de loop der tijd verminderd, wordt slapper en dan krijg je een hogere overgangsweerstand.
Op de site van Gerd Giese zijn trouwens verschillende stekkers getest. die van LMT (lehner motoren technik) zouden een van de beste zijn en ook niet zo duur; 2.10euro voor een paar.
Die van plettenberg zijn 7euro per paar !

   Elektromodellflug - Hochstromstecker

Hier dus te koop : LMT - Lehner Motoren Technik


Als je echt goedkoop wilt, dan is hobbycity weer de goedkoopste .... 10 paar voor 8.50euro !

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 6mm Sprung Gold Connectors (10pair/20pc) $11.95


Bas
 
Ieder heeft zn eigen methode met de polen aansluiten. Daar kwam ik 2 jaar geleden achter toen ik de accu van een clubgenoot had geleend....
 
Berekening revisie 2 en resumé ;-)

Dus wanneer je een motor kiest met een lagere kv waarde, loopt deze op een bepaalde voltage dus met een lager toerental.
Wanneer je veel op laag toeren vliegt (veel hover manouvres bijv.) hoeft de regelaar dus minder ver terug te regelen om dat toerental te verkrijgen. Hoe meer spanning de ESC terugregelt, hoe meer warmte hij ontwikkelt.

Ik denk dan dat het de volgende configuratie moet worden;

4035-500 motor met een 15T pinion.
De overbrengingsverhouding komt nu op 8.8 uit.

Uitgaande van 40V en een mechanisch rendement van 88% wordt het dan:
((40*500*15) / 132) * 0,88 = 2000 rpm headspeed

En voor 1300rpm headspeed heb je dan 26V nodig.
((26*500*15) / 132) * 0,88 = 1300 rpm headspeed

Zowel het voltage als het rendement zal in de praktijk wel iets afwijken maar laten we zeggen dat we op deze configuratie max. 2000 toeren draaien en voor 1300 toeren moet de ESC +/- 35% moeten terugregelen.

Door toch de 3500W motor te kiezen denk ik dat hij het goed moet kunnen doen voor wat betreft vermogen, en door de lage kv waarde zal de warmteontwikkeling vrij laag moeten blijven :-)

Gr, Roy
 
Hoi Roy,
de 500kv loopt niet warm en ook de spin kan deze goed aan, heb net weer 2vl gemaakt.
temp spin piek 46 gr en na de snelle fig 19 gr na het landen.
dus heel efficient
heb zelf 11 gr pitch getrokken geen probleem.
gr Cees
 
Mooie temperaturen zo te lezen, ik denk dat het een goed afgestemde combi is zo.
Ik ga de 500 bestellen en eens kijken hoe het gaat.

Bedankt voor de reacties weer :-)

Gr, Roy
 
Hoi Henk,
het vermogen is veel meer bij de 560 kv, maar is niet met de spin99 te temmen, wordt te warm 85 gr in deze tijd . wat zal dat in de zomer zijn , kun je eieren op bakken.
de 500 loopt prima en soepel en is voldoende
gr Cees
 
@roy,
je vergeet een ding in je berekening mee te nemen en dat is het percentage waarmee je regelaar opengestuurd wordt in governor mode, tenminste, als je daar gebruik van maakt.
In governor mode zet je de regelaar namekijk voor ca. 80% open , zodat hij nog 20% ruimte over heeft om correcties, door dalende accuspanning, op te vangen.


@cees,
heb je er bij de 560 kv motor voor gezorgd dat je MET BEHULP VAN JE PINION dezelfde headspeed hebt als met de 500 kv motor ?
Want als je de 560kv motor hebt gemonteerd en vervolgens je regelaar hebt teruggeregeld om dezelfde headspeed te krijgen is de vergelijking niet eerlijk.
Dan draait je regelaar meer in deellast waardoor hij (veel) warmer wordt.

Verder heeft jouw heli een vrij lage overbrengingsverhouding van 1:8 , waar de 560kv motor meer moeite mee heeft omdat hij minder koppel heeft dan de 500kv versie. Hierdoor zal hij ook warmer worden.

Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top