MP-XL-e

Hoi,

Voor de toerenbepaling dus toch een tacho nodig als ik het exact wil weten, en eigenlijk wil ik het exact weten ;-)
Ik kan dan natuurlijk twee dingen doen, een tacho aanschaffen, of een datalogger kiezen waar een toerental sensor op aan te sluiten is... Dat is misschien nog wel het fraaiste.

Verder gaat het de goede kant op; motor, regelaar, servo's, gyro en ontvanger zijn gemonteerd.
De stekkers voor de motor aansluiting zijn al aan de spin gesoldeerd, heb een mooi montageplaatje voor de spin gemaakt, het wachten is nu op de accu's en de lader ervoor.
Wanneer die komen weet ik niet exact, ik hoop komende week.
Vandaag komen er nog wat kleinmaterialen binnen zoals klitteband riempjes, tie-wrap montagepuntjes e.d.
Dus het afbouwen kan hopelijk snel beginnen :-D

Gr, Roy

En weer een pakketje binnen, het lijkt wel kerstmis :x-mas:
De accu's zijn binnen, ook hier zippy's dus ben benieuwd.
Wat ik me afvraag is, de zippy's hebben dikke maar korte kabels.

Ik wil daar dus de stekkers aan solderen, maar kan ik dat gerust doen?
Het solderen brengt nogal warmte in, en de kabels zijn kort. Gaat dat goed?

Ik heb al even gezocht hier op dit onderwerp maar het komt voornamelijk neer op dat ze niet te warm mogen worden.
Iemand nog aanvullende tips over hoe ik deze dikke korte kabels het best kan solderen zonder risico's?

Op dit moment zou ik denken;
-de eindkous die op de kabels zit verwijderen
-buitenzijde van de kern vertinnen
-goudcontact van binnen vertinnen
-tin in goudcontact laten vloeien en kabel vlot insolderen.

Gr, Roy

Iemand nog aanvullende tips over hoe ik deze dikke korte kabels het best kan solderen zonder risico's?

Op dit moment zou ik denken;
-de eindkous die op de kabels zit verwijderen
-buitenzijde van de kern vertinnen
-goudcontact van binnen vertinnen
-tin in goudcontact laten vloeien en kabel vlot insolderen.

Gr, Roy

Ik zou toch aanraden om de draad zelf ook goed te vertinnen, als er alleen soldeer aan de buitenkant zit maken de draadjes die binnen-in zitten geen goed contact met de rest.

Als je een goede soldeerbout gebruikt met een schone punt die niet te dun is en tussen de 375 en 400C gaat zitten moet dit geen probleem zijn hoor.
Bij mij werkt dit prima.

Bas

Dag Bas,

Wanneer ik de draadeinden vertin, zal deze voor een groot deel wel doorvloeien naar de kern. Maar ik draai de kern nooit uit elkaar om te vertinnen, ik vertrouw op het doorvloeien zeg maar.
Zou je dat anders doen of werk je ook zo?

Gr, Roy

ok, dus je laat het wel doorvloeien, dan is er niks aan de hand natuurlijk, dat doe ik inderdaad ook zo.
Gaat lukken !

Wat voor lader heb jij trouwens ?
Zou leuk zijn als jij ook de inwendige weerstand zou kunnen meten ....
Bas

Ik vrees dat ik voor weinig afwisseling zorgen... ik heb ook een hyperion duo, tenminste, die is nog onderweg.
Ik zal zeker enkele metingen doen binnenkort, ik plaatst de resulaten dan ook even in Mario zijn draadje zodat de uitkomsten mooi bij elkaar staan :-)

Gr, Roy

Dag helivliegers,

Tis een tijd stil geweest in dit draadje maar eindelijk weer nieuws :-)

De MPXLe is klaar, en heeft vandaag eindelijk in de lucht gehangen.
Twee weken terug was hij echter al af, maar ja, of sneeuw of windkracht 7, of regen, of geen tijd. Altijd wel wat maar eindelijk gelukt.
Niet alleen de eerste vlucht met de mp, maar voor mij ook de eerste vlucht met een e-heli, en de eerste keer met een 90'er.

De vlucht zelf stelde nog niet veel voor, heb nog niet meer gedaan dan 3 hovers.
Wat me wel opviel is dat hij nerveuzer stuurde dan ik had verwacht. Stuurcorrecties neemt hij heel snel over, en dat is wel wennen.
Verder heb ik hem in governor mode met 1310 rpm laten vliegen. Dat ging allemaal best aardig. Echter heeft de spinbox niet veel data laten zien, ook geen max stroomsterkte, en daar was ik toch wel benieuwd naar. Uiteindelijk wil ik er wel een datalogger op gaan zetten.

Hieronder nog twee plaatjes, van twee weken geleden.

MPXLE%20tuin%201.JPG

MPXLE%20tuin%202.JPG

Gr, Roy :-)

Ziet er goed uit Roy!!

En ja een Henseleit kan in eerste instantie erg gevoelig aan de stick's hangen, maar daar wen je snel aan;)

Gr,

Mario

Ziet er goed uit roy, maar eh, zenuwachtig en dat pas met 1310rpm ???

Kun je nagaan als hij 2000rpm heeft !

Misschien eens wat expo programmeren in je zender.

Wat is je uiteindelijke set-up nu geworden ?

succes

Bas

Bas

Bedankt jongens,

Zenuwachtig met 1310rpm... met 2000 wordt het veel gekker, ja dat is zo.
Hij reageert erg direct, veel directer dan ik gewend ben met mijn Raptor.
Dat komt mede door de MFS kop, en het zal inderdaad wat gewenning zijn.
Ik zal kijken hoe ik de volgende vluchten ervaar, misschien dat ik hem iets rustiger afstel, erg vel hoeft hij van mij niet te zijn.

Maar het koste me meer moeite om netjes stil te hangen dan met de Raptor.
(En een maiden met deze is natuurlijk ook wel even spannend ;-) )

Wat de setup betreft,

Motor: Scorpion 4035-500
ESC: Spin 99
Accu's: Zippey-R 2x 6S 4800
GY-401+S9254
Swash: 3x Futaba S9252
Rx: R-149DP
Rx battery: NiMh
Gearratio: 1:8,8

Gr, Roy

Let met je nimh ontvanger accu op bij koud weer ! Dan presteren ze een stuk minder en kan de spanning flink in elkaar storten . Zou zonde zijn van je dure kist ...
Het beste voordat je gaat vliegen even opladen.

Bas

Let met je nimh ontvanger accu op bij koud weer ! Dan presteren ze een stuk minder en kan de spanning flink in elkaar storten . Zou zonde zijn van je dure kist ...
Het beste voordat je gaat vliegen even opladen.

Bas

Die nimh accu laad ik altijd kort van te voren op, vaak een halve tot max een dag van te voren.
Ook heb ik er een op zitten met een aardige overcapaciteit dus dat moet goed gaan.

Wel bedankt voor je advies,

Gr, Roy

Gister aan het vliegen, en te maken gekregen met een motoruitval.
Na een lang recht stuk een 180 graden bocht ingezet en in eens motor uit.
Ik heb hem recht kunnen krijgen maar ben met een harde rechtstandige landing geëindigd van niet al te grote hoogte.
Een rotorblad, een skid, en staartbuis kapot. Verder alles in tact.

In het veld gelijk gekeken of ik iets kon vinden, alles zat op zijn plek. Alle connectoren in orde, accuspanning in orde, aandrijving in orde. Niets aan te zien.

Het lijkt er dus sterk op dat de regelaar in storing is gegaan. Wellicht dat na het rechte stuk de governor op de regelaar bij het het inzetten van de bocht de weerstandsverhoging moest bij regelen en zich daar verslikt heeft. De manouvre was echter vrij rustig, de bocht was niet bepaald haaks om.
Later thuis gekeken of motor en regelaar nog functioneren en dat lijkt het geval.
De regelaar initieert normaal en de motor wil ook normaal aanlopen.

Ik vloog in governor modus met 1500rpm. Reductie van 1:10,15 en de regelaar is niet heter geweest dan 50 graden.

Nu zit ik dus te dubben wat te doen? Ik vermoed dat hij met dezelfde regelaar normaal zal functioneren, maar dit kan hij natuurlijk weer doen… :-(
Iemand nog suggesties over wat er fout gegaan kon zijn?

Gr, Roy

Ik ben geen electro dude, dus kan ik je niet echt helpen.
Maar ik zou als een gek Auto's gaan oefenen als je de storing niet kan vinden.

Da's een lastige! Wat in mij opkomt is dat de regelaar de timing heeft kwijt geraakt, dus andere timing proberen of een Jive er in, kost minder als een crash bij een Henseleit.

Je gebruikt een Jeti Spin 99 begrijp ik. Met of zonder extra heatsink ?
Cees Verplanke heeft er meer dan 200 a 300 vluchten mee gevlogen zonder problemen. Echter heeft hij er wel een extra heatsink opgelijmd.

Voor hoeveel procent staat je governor open (aanbevolen = ca. 85%) ? Bij lage waardes worden regelaars namelijk altijd warmer dan bij grotere waardes (deellast).
Dus het kan een temperatuurbeveiliging zijn die in is gekomen. Volgens mij kun je bij de jeti spin temperatuur uitlezen mbv een progbox, dat zag ik Cees ook eens doen.

Stuur ook eens een pb naar Cees.

Bas

Laatst bewerkt:
Oei, schade valt nog wel te overzien dan! Tandwielen allemaal nog heel? (met name van de staartaandrijving).

Kan best zijn dat je regelaar te warm werd ja. 1500 rpm zit rond de 45% ong. bij de pjazz op de xle. Extra heatsink kan nooit kwaad.

Je kunt ook een heatsink met fan erop bouwen, kun je voeden vanaf de BEC of regulator. Heb je al vaker lang rondgevlogen met 1500rpm? Temperatuur is de laatste paar dagen een graad of 6 - 10 hoger geworden, kan misschien net te veel zijn geweest.

Het is inderdaad een JetiSpin99. Ik heb er geen extra heatsink of fan op zitten. Via de spinbox kan je een aantal waarden uitlezen waaronder temperatuur.
Bij de laatste vlucht was de regelaar max 50 graden. Een waarde die mij toch wel acceptabel lijkt.

Ik heb bij 1500 rpm de throttle op 50% staan. Ik weet dat als de regelaar veel moet terugregelen de temperatuur oploopt, vandaar dat ik het ook in de gaten houd. Rond de 50 graden heb ik veel gehad de laatste tijd, en zag daarom geen reden om wijzigingen door te voeren.
De regelaar zou dus nog lang niet af moeten slaan door temp...

Voor meer zekerheid zou ik de reductie kunnen aanpassen dat ik bij deze toeren hoger percentage throttle in moet stellen, rond de 85 zoals Bas al aangaf.

Maar ik zit ik er toch niet ver naast wanneer ik zeg dat 50 graden acceptabel is?

1500rpm heb ik regelmatig mee gevlogen, ook gehele vluchten. Wat de tandwielen betreft, het kleine tandwiel van de staartaandrijving mist 2 tanden. De andere wielen zijn in orde.

Gr, Roy

Back