Mpx parkmaster 3D

• Topicstarter Topicstarter elektroflyer
  • Startdatum Startdatum
Er zijn 2 heersende theorieen die ik heb kunnen vinden.. de 1e is dat de bubbeltjes louter bedoeld zijn om het geheel makkelijker uit de mal te halen.. wat hierboven ook al gezegd wordt, dus.

De 2e zou zijn dat de bubbeltjes de luchtstroming over het oppervlakte op zo'n manier verstoren dat het gunstig zou zijn voor het vlieggedrag. In alle eerlijkheid vind ik de laatste theorie ook vergezocht, maar het was voor mij wel reden om ze maar gewoon te laten zitten op m'n Gemini.

Je schema vind ik persoonlijk erg mooi dus ben benieuwd hoe het staat op een Parkmaster. Ga je 'm ook closed loop maken?

De bubbeltjes ontstaan door de gaatjes in de matrijs waardoor het epp onder hoge druk doorheen wordt gespoten. Neem dat van me aan, ik heb vroeger veel vakantiewerk gedaan in een polystyreenschuim fabriek (Synprodo in Wijchen) waar dezelfde produktie techniek wordt toegepast.

Ik geloof je hoor, maar dat bewijst nog niet dat die bubbeltjes verder geen functie hebben. Multiplex had ze ook kunnen verwijderen, maar heeft dat neit gedaan.

Hoe dan ook, geen heilige oorlogen hierover, het lijkt mij eigenlijk ook sterk, ik zeg het alleen maar omdat ik weet dat er ook mensen zijn die er heilig in geloven. Men zegt altijd dat een gewaarschuwd mens voor twee telt, ik zou daar van willen maken dat een geinformeerd mens voor 2 telt.. dan kun je overwogen je besluiten nemen ;)

Je schema vind ik persoonlijk erg mooi dus ben benieuwd hoe het staat op een Parkmaster. Ga je 'm ook closed loop maken?

Ik ga hem niet close loop maken maar ik zit er wel over na te denken om de servo draden te vervangen door koperlackdraad om zo wat gewicht te compenseren voor de iets zwaardere accu. Ik ben benieuwd wat mijn toaal gewicht gaat worden.

Mvg,

@666jeti666:
Wat ik dacht is juist dat er door die grote platte cirkels schuim gespoten werd, en dat de puntjes in de matrijs er waren van de ontluchting.
De "uitstoters" zijn bijna onzichtbaar(als ze al gebruikt worden)
Ik zal het anders nog wel even navragen. Ik wordt nu toch nieuwsgierig... :)

En over het aerodynamische effect van de bultjes...
Waarschijnlijk gaat het dan over het blijven "plakken" van een luchtlaag om de vleugel..
Bij deze maat merk je het verschil sowieso al niet.

Ik weet vrijwel zeker dat dit alleen komt door het productieproces.

...Ik weet vrijwel zeker dat dit alleen komt door het productieproces.

Exact!

MPX haalt de ''bubbeltjes'' niet weg, omdat zo'n extra bewerking ook extra geld kost.
Het zit er zeker niet op vanwege vermeende verbeteringen van luchtstroming of vliegeigenschappen.

Afgelopen weekend ook de Parkmaster in mijn handen gehad. Ziet er goed uit en er zitten weer een aantal slimme bouwoplossingen in zoals bekend van MPX.

Nu nog even wachten tot de mijne binnenkomt. Mijn airbrush staat al klaar om zich te kunnen gaan uitleven

De set-up heb ik ook al besteld n.l.:

Motor: AXI 2217/20
ESC: Turnigy plush 18 Amp
Servo's: 4x Waypoint's 092MB
Accu: Diverse 1000 mAh 3s pakketen
Ontvanger: Spektrum AR 6100
Prop: Begin met een 12 x 5 maar daar ga ik nog mee experimenteren.

Afgelopen weekend ook de Parkmaster in mijn handen gehad. Ziet er goed uit en er zitten weer een aantal slimme bouwoplossingen in zoals bekend van MPX.

Nu nog even wachten tot de mijne binnenkomt. Mijn airbrush staat al klaar om zich te kunnen gaan uitleven

De set-up heb ik ook al besteld n.l.:

Motor: AXI 2217/20
ESC: Turnigy plush 18 Amp
Servo's: 4x Waypoint's 092MB
Accu: Diverse 1000 mAh 3s pakketen
Ontvanger: Spektrum AR 6100
Prop: Begin met een 12 x 5 maar daar ga ik nog mee experimenteren.

Nou Jeroen ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien, wat voor verf ga je dan gebruiken voor de Parkmaster.

Mvg,

De verf die ik ga gebruiken is normale airbrush verf van createx en schmincke.
Ik heb al eens eerder een acromaster voor iemand gespoten en dat gaf toen een mooi resultaat en het blijft ook goed zitten.
Ik ga hem dan niet eerst schuren maar alleen goed ontvetten.
Door het schuren krijg je namelijk niet zo'n mooi eind resultaat.

parkmaster5.jpg

Mvg,

vleugels lijken wel permanent deelbaar!

Vleugels worden wel verlijmd. Aan de boven en onder kant zitten dan vervolgens sleufjes waarin een soort van glasvezel streng wordt verlijmd. Dit geeft de vleugel dan voldoende stevigheid in combinatie met een klein kruis aan de onderkant.

Het model is dus niet demontabel. Dit is echter geen probleem met deze grootte. Hij is namelijk makelijk mee te nemen op de achterbank van een auto.

Hey Hans,

Uhmm.. daar ik nog geen ervaring heb met beide motoren durf ik dat niet te zeggen. Ik heb de AXI besteld omdat deze 10 gram lichter is dan de Himax terwijl de specs. overeen komen of zelfs iets meer beloven.
Ik kan er dus pas wat zinnigs over zeggen wanneer ik hem getest heb.

Ik kreeg vanmorgen een mailtje van HobbyCity dat hij onderweg is. :)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat deze er ook nog wel voor zou kunnen dienen.

Product Information:

- Diameter : 29 mm
- Length : 37 mm
- Shaft Dia. : 3.17 mm
- Weight : 74 grams
- No load current(lo) : 0.66
- Internal resistance : 0.071
- KV : 1190
- Max Current : 17 A
- Max efficiency : 86%
- Power Nominal : 200 Watts
- Recommended Props: APC E 9 X 4.7

En nog nieuws? Al getest?

Vergeten bij te plaatsen over welke motor het gaat:
Typhoon 15/10, Bij velen welbekend

En nog nieuws? Al getest?

Nog niks getest nee. Het motortje is afgelopen dinsdag pas bij Hobby City op reis gegaan naar nederland;).

Waarschijnlijk ga ik dit weekend beginnen met de Parkmaster. Ik zal dan een "bouwverslag" maken en mijn bevindingen posten.

p.s. Ik denk dat de 15/10 ook wel zal moeten gaan.

Groeten,

Jeroen

Ik heb goede ervaringen met de 15/10 met een APC E 10x5 prop op een 750 gr acrobaatje.

Even een update. Inmiddels ben ik begonnen aan de Parkmaster. Het is voor mij de eertste Multiplex kist uit Elapor die ik bouw.
Ik ben verbaasd door het bouwgemak van dit kistje. Met een uurtje bouwen ben je namelijk al een heel eind onderweg.

Ik heb alle vlakken verstevigd met de bijgeleverde 4,5 meter (glasvezel?) streng die in het Elapor gelijmd moet worden.
Voor het lijmen heb ik die eerst even opgeruwd met een schuurpapiertje.
Ter plaatse van de verstevigingen zit in het Elapor een gleuf waar de streng perfect in past.
Door aan beide zijde zo’n streng in te lijmen krijg je een hele stevige vleugel en romp. Ook in het hoogte roer zitten twee strengen.

Bij de rode pijlen kun je de streng zien zitten. Ook is goed te zien dat de servo plaatsen een eitje is met deze uitsparingen

Detailvleugel.jpg

Motorbeveestiging.jpg

Ook maar even wat totaal plaatjes om een betere indruk van het kistje te krijgen.

Back-view.jpg

Front-view.jpg

Top-view.jpg

Het eerste wat ik heb aangepast is het ophang systeem van de motor. Het originele plaatje weegt 9 gram. Ik heb hier uit 1mm dik carbon plaat even een nieuwe voor gemaakt. Hiermee heb ik mijn eerste 6 gram bespaard;)
Het originele schotje kun je mooi gebruiken als boormalletje. Ik heb die met UHU por op het carbon geplakt zodat je het naderhand weer netjes kunt verwijderen.
Tevens moest ik de gaten voor de motor vast te schroeven ook aanpassen omdat die niet goed zaten voor de motor die ik wil gaan gebruiken.

Motorschotje.jpg

De bestelling uit China is ondertussen ook binnen, ik hoop hem dus komende week klaar te kunnen hebben.

Ziet er interessant uit Jeroen. Wel van beide toestellen een airbrushverslagje maken he?:) (katana en parkmaster)

Grt.

Vergeten bij te plaatsen over welke motor het gaat:
Typhoon 15/10, Bij velen welbekend

Volgens mij is de Typhoon 15/10 ca 1500 kv; 'zal best wel vliegen, maar lijkt me niet de ideale motor voor een 3D-kistje op 3S. Ook even letten op de drie boutjes die je moet gebruiken om 'm te monteren; probeer dat maar eens netjes te laten passen op een bestaande motorsteun die al 2 of 4 gaatjes heeft voorgeboord...

Back