Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T topic

Thanks voor de tip Angelo :), alleen zit hier niet het probleem bij de Mugen schokdempers.
De orginele bladders zijn van een zacht silicone materiaal, als je de schokdemper gevuld en ontlucht hebt onder een hoek van 45 graden, kan je volle rebound hebben als je dat wil.
Gewoon een kwestie van de shockshaft niet induwen als je de shockcap erop draait tijdens het ontluchten.
Alleen als je dan 2 rondjes hebt gereden en de shockcap er weer afdraait zie je dat de silicone bladder naar binnen is geslagen, en je rebound is niet meer hetzelfde.
Bij de rubbere Kyosho bladders heb je dit naar binnen slaan van de bladders niet, en is je schokdemper veel constanter.
 
ik kan eigenlijk het probleem niet met de dempers van mugen.
ikzelf rij met kyosho en zoals je al zei hebben de big bore dempers van
kyosho er weinig last van.
ik heb ook eens problemen gehad met de rebound, bleek dat ze niet goed ontlucht waren terwijl ik toch dacht dat er geen lucht meer inzat.

grts angelo
 
Mijn voordiff loopt wat stroef, dus ik heb hem even uit elkaar gehaald.
Nu zijn de grote shims die aan de binnenkant van het diff om de outdrive en achter het tandwiel zitten helemaal verbogen.
Hierdoor wordt het tandwiel natuurlijk naar binnen gedrukt.

Is dit een veel voorkomend probleem? en mogelijke oplossingen?
Kan ik deze bijvoorbeeld ook weglaten of vervangen voor een andere shim?
 
Niet weglaten, dan krijg je teveel speling (en daarmee ga je tandwieltjes slopen)...gewoon nieuwe bestellen en die plaatsen.

Waarschijnlijk zijn ze verbogen doordat bij het opbouwen het tandwiel niet goed op het busje/pennetje heeft gezeten. Ik heb dat zelf ook een keer gehad.
 
Idd zeker goed uitshimmen!!!
Ben der al een week af en toe mee bezig en nog is het niet naar mijn goesting bij mijn nieuwe MBX6T-R! Morgen eens zien voor dunnere shims dan de originele 0,2mm van Mugen.

Dit heb ik nog nooit aan de hand gehad lol

Ronny heeft daar ook regelmatig last van, ikzelf nog nooit...
 
Zeer waarschijnlijk komt dit door de o ring, wij hebben er ook last van gehad dat dan de grote shimm gaat bollen . Ik heb dit echter nooit als een probleem gezien en heb ook nooit een diff kapot gehad.Probeer ook je diff niet te over vullen, olie tot net boven het kruis is genoeg.Doe je er teveel in krijg je ook spanning op het binnenwerk.
 
Ok, bedankt.
Ik zal sowieso even wat van die ringetjes op voorraad bestellen.
Wat voor stabis zijn handig om erbij te bestellen?
Ik heb nu voor 2,5 en 3,0 en achter 2,9 en 3,2.
 
@ Michel, dit gaat over de pignon op het kroontandwiel, niet de interne diff tandwielen.

Zal hier ook even neerzetten wat ik Kurt heb gestuurd in een PM.

Begin met de axiale speling te verwijderen op je 10t pignon, dit doe je door een shim te plaatsen in het diffhuis aan de kant van het binneste lager.
001-14.jpg

002-13.jpg


Dan kan je de lagers erin zetten en kan je de 10t pignon erin zetten, zoals je nu zult zien is de axiale speling verdwenen, en kan je de middelste aandrijfassen monteren op het pignon tandwiel.
004-10.jpg

005-4.jpg


Nu pak je het diff met kroontandwiel en plaats je 1 of 2 shims aan de tandwielkant, mocht het diff nu erg stroef gaan lopen kan je 1 shim weglaten voor de eerste liter. Na deze eerste liter ga je even controleren of er speling is ontstaan deze speling kan je dan weer met een extra shim weghalen.
006-4.jpg

007-5.jpg


Op deze manier shim ik altijd mijn Mugen diffs en nog nooit problemen mee gehad dat er eentje kapot loopt (tenzij er een lager kapot loopt wat ik in Helmond had.)
Succes ermee.
 
Heel duidelijk Paul, bedankt.
Maar het ging wel om de interne diff tandwielen.

Ik kom van een Losi af, dus ring en pinion shimmen is voor mij altijd bittere noodzaak geweest ;)
 
Oh sorry sander en michel, jullie hadden het inderdaad over het interne diff. Was met Kurt op facebook bezig over het pignon en kroontandwiel haha.

Interne diff tandwielen eigenlijk nooit problemen mee, ook niet dat de grote shim verbuigd.
Zoals Michel al aangeeft, niet de S3 oringen gebruiken en de olie nooit verder vullen dan het kruis, half vol dus.
Zo zul je nooit problemen ondervinden zoals jij ze beschrijft.
Mocht je shims nodig hebben, heb er hier genoeg liggen wil ze zo naar je opsturen zonder kosten.
 
Ik heb daar idd al last van gehad omdat ik ze vroeger te vol kapte.
Had in Appingendam al gezien dat de voorste een beetje bol stond, maar mijn schijfjes waren op en het ging nog vrij vlot.

In het achter -en middendiff had ik beide al vervangen. Die zouden goed moeten zijn :D.

Qua stabi's, op droge baan rij ik 3.0/3.2 en op vochtige 2.5/2.9. In Appingendam heb ik hele dag 2.5/2.9 gereden omdat sommige stukken glibberig waren.
Meer stabi's kan je meer aan setup doen maar vind dat zelf met een truggy niet zo nodig.
 
In mijn Mugens heb ik die shims nog nooit moeten vervangen. Gewoon voorzicht zijn bij het plaatsen/uithalen dat ze niet buigen. Mijn oudste Mugen is nu al meer dan 2 jaar oud en heeft nog steeds 3 uitstekende diffs.
 
Zonet mijn mugen uit elkaar gehaald om andere diff olie te plaatsen en blijkt de voorste ringgear 3 tanden te missen.
Ik heb er tijdens het rijden niks van gemerkt en kan me niet voorstellen dat het aan verkeerd uitshimmen ligt.
Kan dit komen doordat ik mijn voorrem te strak heb staan?

Inmiddels dus 3 keer met deze mugen gereden en zowel voor als achter ring en pinion moeten vervangen.
Misschien toch terug naar Losi, daar heb ik vreemd genoeg maar 1 keer een diff hoeven vervangen in 2 jaar
 
Back
Top