Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T topic

Houdt er ook rekening mee dat zowel met brushless als nitro de motor heter word met plastic spur.
Er is geen extra koeling die je wel met een stalen spur wel krijgt.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Rij sinds kort met plastic spur en vind het geluid aspect zo mooi; lekker stil. Ik heb thuis nog twee of drie stalen spurs (in goede conditie) liggen zou iemand interesse hebben.
 
MBX6-T:
Iemand ervaring met het los maken van een motorsteun? De schroefjes heb ik iets te vast gezet.. En door het door drukken zijn ze nu een heel klein beetje lam.

Is Warm maken een optie?
 
Laatst bewerkt:
Zijn het de motorsteun schroeven onderin je chassis of degene aan de bovenkant die door je motorhuis heen gaan? Is de imbus al dol, of bijna?
 
Vanavond een nieuwe gearbox op de achterkant gezet aangezien de gaten voor de wing stay een beetje dol waren na enkele missprongen. Elke keer als ik aan de MBX6T zit te sleutelen valt me weer op hoe een genot het is om dat te doen, deze auto zit zo heerlijk doordacht in elkaar....dacht dat het een kutklus was maar eigenlijk was het zo gepiept.
 
Ja, heel erg logisch...

Ze zijn inderdaad beetje dol. Maar ik snap niet dat het zo vast kan gaan zitten. Aangezien ik er nog geen meter mee gereden heb..

Maar voor de rest is het een makkelijke auto om te sleutelen als ik het vergelijk met mijn Hong nor x2.

Maar toch ga ik rijden met de Hong nor zondag aangezien de mugen nog geen verf op het kapje heeft..
 
Waarschijnlijk teveel locktite gebruikt op je boutjes.
Ik gebruik op de Mugen geen locktite en ze zijn nog nooit los getrild.

Onder de boutjes aan de bovenkant van de motorsteun gebruik ik veerringetjes zodat ze ook daar niet los kunnen trillen.

Voor wat betreft degene aan de onderkant;
- Geef eens een klap op de boutjes, door zo'n tik kunnen ze net los schieten.
- Flink heet maken kan ook helpen, zeker als er locktite in het spel is.

Als dat niet lukt:
- Torx bitje pakken en erin slaan en los draaien.
- Daarna is een sleufje dremelen een optie en met een platte schroevendraaier los draaien.

Neem hem anders mee naar de truggycup, er zijn vast wel mensen die je erbij kunnen helpen.
 
Ik lees veel goeds over de mbx6 hier. Ik ben een beginner en erg geïnteresseerd. Zijn er internetwinkels die dit model verkopen of fysieke winkels in de buurt van Utrecht?
 
Het gaat inderdaad om de onderkant. Ik zal vanavond eens proberen om het warm te maken. De bovenkant heb ik zonder problemen lost gekregen. Ik heb dit ook nog niet eerder meegemaakt. De Hong nor heeft dit nadeel dus niet.

Voor de rest een prima auto hoor. Aangezien ik hem 2ehands heb gekocht wat is de standaar setup qua diff olie.
 
Qua diffs zou ik als startpunt 10-10-5 aanhouden van voor naar achter.

Mugen wordt door vele winkels geleverd;
- AK Modelbouw
- RC Speedhouse
- Zoek maar eens via Google...
 
Ik heb even zitten googlen en kwam de volgende setup tegen: Mugen MBX-6 M-spec RTR TopRC edition !!! | TopRC

Deze is helemaal (op wat batterijen na) 'af'. Is dit een redelijke setup om als richtlijn te nemen of zijn de motor en uitlaat maar matig?

De motor is een Novarossi Plus 28-3.

Ik ben overigens niet van plan het bij deze winkel te bestellen maar ik wil een beetje een gevoel krijgen over wat goed is en wat minder.
 
Dat dacht ik ook, maar daar moet nog een motor en uitlaat (en servo's) bij, toch? Ik zie namelijk dat er nogal wat prijsverschillen tussen verschillende motoren kan zitten.
 
Tja, motoren is misschien nog wel lastiger dan het chassis, daar is veel meer keuze in. Het is vooral afhankelijk van je budget.

Motoren tegen een redelijke prijs:
- Werks B5
- Alpha plus .21 's
- Go motoren

En natuurlijk luxer en duurder:
- Novarossi Toro Nero
- OS .21 VX-ZB (of zo)
- Ninja JX

Qua servo's zou ik voor Savox gaan, 20 kg coreless digital op stuur en 12 kg coreless digital op gas/rem.
 
The RTR kit consists of:
- Mugen MBX-6 M-SPEC
- Novarossi N21B09 (rotostart/pullstart)
- pipe set
- Futaba 3PL 2.4GHz FHSS
- 2 servo: Savöx SC-0251MG + Savöx SC-0254MG
- 2 pairs of PMT tyres

Dit is een goedkope motor en uitlaat en ook de Savox servo's zijn goedkope versies. Verder zullen de bandjes (ik ken ze niet) ook niet echt dure/luxe banden zijn schat ik zo in.

Weet natuurlijk niet naar welke motor, servo's en banden je bij AK hebt gekeken.
 
Heel erg bedankt voor je info en meedenken.
Ik had gekeken naar:
Werks B5 competition
Werks racing 2013 uitlaat.
Savox 12 en 20 kg.
Geen bandjes (geen idee wat ik daar moest kiezen)
Geen zender.
Geen ontvanger.

(het liefst zet ik 'm trouwens helemaal in elkaar, ook al heb ik dat nog nooit gedaan. Ik zie het als een mooie uitdaging.)
 
Dat zijn op zich allemaal goede keuzes, maar ook betere (en duurdere) keuzes dan de auto in je link. Deze servo's zijn 2 keer zo duur en de motor is ook een tikkie duurder.

NB: Je vergeet nog wel een paar zaken:
- Reserve gloeipluggen
- Gloeiplug driver
- Humppack(s)
- Startbox met accu
- Zender en ontvanger (kijk eens naar een leuke Spektrum, die zijn redelijk betaalbaar)
- Al met al ga je wel hard richting de € 1000 denk ik maar dat is vrij normaal.

Qua banden; ligt er aan of je buggycup wilt gaan rijden...dan heb je te maken met een bandenreglement.

Qua zelf bouwen: in dat geval moet je niet voor de M-spec gaan, die is namelijk al gebouwd...
 
Back
Top