Multicopter Café

Hoe bedoel je?

Ik bedoel dat ik alleen met de APM, Multiwii en KK boardjes en de QR X350 gevlogen heb en dan is het gewoon armen en dan gas waarna de props gaan draaien. Bij de Naza draaien de motors dus na het armen, ben eigen wel benieuwd wat daar nu precies de reden achter is ;).

Ik bedoel dat ik alleen met de APM, Multiwii en KK boardjes en de QR X350 gevlogen heb en dan is het gewoon armen en dan gas waarna de props gaan draaien. Bij de Naza draaien de motors dus na het armen, ben eigen wel benieuwd wat daar nu precies de reden achter is ;).

Bij Multiwii is het tegenwoordig trouwens ook. #Motor_stop staat standaard voortaan zo ingesteld dat je motors ook gaan draaien bij armen. Ik zet dit altijd direct uit...

Dat doen ze uit se veiligheidsoverwegingen. Dan weet jij en de omstanders namelijk dat deze gearmd is.

Dat doen ze uit se veiligheidsoverwegingen. Dan weet jij en de omstanders namelijk dat deze gearmd is.

Vinden we dat ook allemaal veiliger dan? Ik vind dit namelijk zeer onveilig.

Tevens kan het een drama worden bij het landen... Als er wat hoog gras is, of je moet landen op een niet zo prettige plek, dan moet je Direct disarmen als je de grond raakt... Dit duurt net iets langer als gewoon je throttle dicht gooien...

Met mijn mini heb ik een tijdje getest met Motor_stop UIT, en ik ben direct een prop verloren doordat bij het landen de motoren nog even doordraaiden...

Nou ik kan je aanraden om de motorstop gewoon aan te laten. Ik was ook aan prutsen met me quad vergeten te disarmen en kwam ik met de trottle langs me broek bijoppakken paar vingers open voelt niet fijn hoor. Ik ben blij met geval dat ze draaien je komt zo nooit aan je quad wanneer hij gearmd is en kan ook bijna nooit fout gaan. Met de naze32 kan je gewoon disarmenin de lucht voordat je land en dan kan je gewoon gas dicht gooien en staan ze ook stil als je in lang gras land;-)

Nou ik kan je aanraden om de motorstop gewoon aan te laten. Ik was ook aan prutsen met me quad vergeten te disarmen en kwam ik met de trottle langs me broek bijoppakken paar vingers open voelt niet fijn hoor. Ik ben blij met geval dat ze draaien je komt zo nooit aan je quad wanneer hij gearmd is en kan ook bijna nooit fout gaan. Met de naze32 kan je gewoon disarmenin de lucht voordat je land en dan kan je gewoon gas dicht gooien en staan ze ook stil als je in lang gras land;-)

Dit kan natuurlijk ook andersom.. .Dat je hem perongelijk armd doordat je iets raakt....

Ik sluit mijn lipo aan en doe daarna helemaal niets meer in de buurt van mijn quad. Lipo vast= Wegwezen...!!!

Op afstand arm ik hem dan... Dan doe ik nog een 2e check door rond me hee te kijken en ga pas vliegen.

Na landen is het disarmen, naar de quad lopen en DIRECT de accu los. Er zijn zo maar 2 kortstondige momenten waarop de accu vast zit , en ik met mijn handen in de buurt zit. Beide momenten is de Quad NIET gearmed... dus heb ik die extra stap als zekerheid.

Ik doe dus helemaal NIETS als de accu vast zit... Gouden regel in mijn boekje.

+1

als je het zelf een keer of 2 meemaakt dan ga je dat echt waarderen uiteraard

Dit kan natuurlijk ook andersom.. .Dat je hem perongelijk armd doordat je iets raakt....

Ik sluit mijn lipo aan en doe daarna helemaal niets meer in de buurt van mijn quad. Lipo vast= Wegwezen...!!!

Op afstand arm ik hem dan... Dan doe ik nog een 2e check door rond me hee te kijken en ga pas vliegen.

Na landen is het disarmen, naar de quad lopen en DIRECT de accu los. Er zijn zo maar 2 kortstondige momenten waarop de accu vast zit , en ik met mijn handen in de buurt zit. Beide momenten is de Quad NIET gearmed... dus heb ik die extra stap als zekerheid.

Ik doe dus helemaal NIETS als de accu vast zit... Gouden regel in mijn boekje.
Je kan nooit per ongeluk armen. Je moet enkele secondes de stick in bepaalde positie houden.

Je kan vergeten te disarmen. Gebeurt heel makkelijk bij testen en uitproberen. Mij al 2 keer in het verleden gebeurd. Dan buk je om lipo los te halen en je jas komt per ongeluk tegen je throttle stick........BAM!

Ik bedoel dat ik alleen met de APM, Multiwii en KK boardjes en de QR X350 gevlogen heb en dan is het gewoon arme

Bij de nieuwe APM en Naze32 firmware is het default gedrag ook na armen draaien op lage speed
Waarschijnlijk afgekeken van Naza :p
Wel veiliger: dan weet ik wanneer ze gearmed zijn ;)

maar world citizent, en als je nou vergeet te disarmen omdat je door wat voor reden even bent afgeleid en je niet kan zien dat je hem nog gearmd hebt,,, en je loopt er heen niks in de gaten te hebben omdat je even was afgeleid, en je hebt je zender nog in je hand en dan leg je die neer naast je quad en je gaat je lipo los maken en per ongeluk kom je aan je trottle, gegarandeerd pijn;-) als je motoren draaien als je gearmd hebt weet je altijd wanneer die gearmd is en kan je die fout nooit maken, en je kan als je aan vliegen bent hem gewoon disarmen gebeurt er niks behalve als je gas helemaal dicht gooit, dus stel je gaat landen en je hebt hem gedisarmd gaan de motoren direct uit. en als je hem gewoon gearmd hebt en je crashed motoren blijven draaien maar gewoon je instinkt volgen bij crash en direct disarmen.

Accu loskoppelen als je een zender in je handen hebt is naar mijn mening al fout... 2 handen vrij is een must. Dan kun je ook niet perongelijk sticks verzetten...

Je ziet aan je Multiwii ledjes of hij is gearmed... dus zolang die branden kom ik niet in de buurt.

Perongelijk armen kan wel, en zeker als je ook nog eens een zender vast hebt tijdens het accu aansluiten... Of je klemt hem onder je arm... Ik zou dat dus al nooit doen.

Bij mij ligt de zender op de grond als ik met de accu bezig ben... Als die aangesloten is, dan pas pak ik weer de zender. Ik arm hem, en verifieer dit via de leds. Bij landen precies andersom.

Overigens is het natuurlijk maar net wat je gewend bent.. Dus je moet doen wat jij het prettigst vind.. Dit is gewoon mijn manier.

Een Naza per ongeluk armen lijkt me welhaast onmogelijk. Lukt dat wel per ongeluk dan is een hoofdprijs wel op zijn plaats.

Een Naza per ongeluk armen lijkt me welhaast onmogelijk. Lukt dat wel per ongeluk dan is een hoofdprijs wel op zijn plaats.

Wellicht is dit bij de Naza inderdaad beter geregeld... Bij Multiwii is het een seconden je stick onder in de hoek, en hij is gearmed. Hierbij zou je dus makkelijk "perongelijk" kunnen armen.

Heb je op de Naza geen LED die aangeeft dat hij is gearmed? Lijkt me wel zo veilig...

Ik ben het eigenlijk helemaal met WC eens.
Zorg dat het niet fout kan gaan!

Verantwoord met je materiaal omgaan is nog altijd veiliger dan draaiende props.

Jullie denken dat draaiende motoren zo erg zijn, maar na armen horen de motoren net te draaien. Eigenlijk zo zacht dat je ze gerust met de vinger kan stoppen zonder enige schade. Zo is het bij mij ingesteld.

Al die fc's hebben niet voor niks default gedrag hierop staan door vele ongelukken ;).
En het is makkelijk om te zeggen dat je moet zorgen dat het niet fout kan gaan, maar mensen maken nou eenmaal fouten.

Bij de nieuwe APM en Naze32 firmware is het default gedrag ook na armen draaien op lage speed
Waarschijnlijk afgekeken van Naza :p
Wel veiliger: dan weet ik wanneer ze gearmed zijn ;)

Dat is al langer zo bij verschillende fc's

Omdat ik er geen aparte topic voor kan maken (forum closed?) vraag ik het hier even,

Ik heb Zn pilot HD. Cam van fatshark, maar in mijn attitude bril zit er een zwarte rand rondom het beeld met daarin de opnametijd.. Iemand een idee hoe ik dat weg kan krijgen?

Andere FPV cam gebruiken ..
als ik meekijk met Roy (die heeft ook die Cam) heb ik dat ook in me bril
en met mijn Sony SuperHad heb ik gewoon volledig beeld in me bril

Ik heb al een 808#16 cam? Besteld t zag er wel goed uit kwa beeld ;)

En als dat niet goed komt dan maar sparen voor een gopro dan is het gewoin goed :)

Wel irritant want die Pilot HD is van Fatshark en is de standaard cam bij de Teleporter set. Die is dan zomaar niet bruikbaar bij andere brillen? Kan me dat haast niet voorstellen.

Back