Aha, vertraagd "vanwege het milieu" om enigszins de zwarte pluimen te onderdrukken.?
Nee, niet alleen dat.... Je krijgt korte pieken van zéér hoge uitlaatgassentemperaturen.... Er wordt vaak gezegd dat die turbo er zit voor het vermogen, maar eigenlijk is dat niet zo: hij zit er omdat een grote motor domweg niet in staat is zijn eigen lucht aan te zuigen.
Als voorbeeld onze eigen motor van 1760 kW bij 1000 toeren, die is zonder turbo tot niet meer in staat dan een lullige 2 à 300 PK bij mischien max 350 toeren. Anders branden zonder turbo de uitlaatkleppen weg.... Onbelast haal je de 1000 toeren niet eens zonder de temperaturen te overschrijden....
Ook de zuigerveren hebben een schuwe hekel aan zulke vermogenswisselingen dus het olieverbruik gaat heftig oplopen, en zolang je maar lang genoeg zo ruig te keer gaat, scheuren na verloop van tijd de cylinderkoppen, en krijgen de zuigerkronen een olifantenhuid.
Daarnaast, van vol vooruit naar vol achteruit ga je "door de nul heen", en turbo's houden ook niet van snelle vermogensdalingen: gaan ze van blaffen, en als je dat vaak genoeg doet, sloop je de turbo.
En zonder turbo is het min of meer einde zeereis... (ik heb ooit één keer 12 uur zonder turbo moeten varen. Was niet leuk, en ik heb min of meer de hele tijd naast de noodstop gestaan)