Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    telkens ik kom kijken is er zoveel veranderd , prachtige realisatie weer die je laat zien.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schaal was toch 1:50?. Ik denk dat geslagen staaldraad wel onder de 1 mm te verkrijgen is. Als je dat met zwarte schoenpoets behandeld denk ik dat je heel mooi in de buurt komt? Maar mischien wil dat met de draad die er nu op zit al goed, want de draad zelf ziet er qua dikte niet verkeerd uit op de foto, alleen wit....
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zwarte stift deed wonderen Bert. Het spul is vrij lang geslagen en lekker soepel. Met staaldraad heb je gauw dat het gaat knikken bij de blokken. Vroeger gebruikten we in de niveaumeters van de opslagtanks gevlochten RVS draad. Best mooi spul, maar alleen geschikt om ergens strak tussen te zetten. De trommel in het meetinstrument had een omtrek van een halve meter. Later kregen we apparaten met een enkele draad. Moet ik ook nog wel iets van hebben. Goed dat ik me dat herinner want ik wil nog een zwiepantenne maken. Met de 40 Mhz besturing had ik daar de ontvangerantenne in willen integreren, maar met het 2,4 Ghz setje is dat niet meer nodig. Bedankt in ieder geval voor het schoenpoetsadvies. Wil alleen de touwen aan de geien omdraaien. Het losse eind zit nu aan de verkeerde kant. Andersom kan ik ze opbinden aan de reling op de bak.Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
  4. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    De coaster wordt bij de dag mooier Klaas!! Schijnwerper straalt ook mooi uit op de boot!! Naar mijn mening, heel realistich!!
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    grapje zeker?
    Zijn exact dezelfde foto's, maar wel met ander draad op de trommels dan gisteren.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik denk dezelfde draad maar dan een zwart kleurtje (met stift) gegeven :rolleyes:?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jij hebt hem door Bert! Ging prima met een stift en ik had niet veel zin om de trommels opnieuw te gaan wikkelen. Moet de draad nog opnieuw spannen, want door de bewerking met de stift is de boel los gaan hangen. En de losse einden van de takels aan de geien zitten nu aan de voorkant met restant touw aan de reling gebonden. Gisteren lagen de losse einden op de luiken en in het gangboord. Gr. Klaas.
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Klaas ik weet niet precies de geschiedenis van het scheepje het is een oude tekening van de NVM wel een mooie en komt uit het archief van mijn vader.
    ik moet me er nog in verdiepen ze is wel ouder dan jou scheepje met de mast op het midden tussen de 2 ruimen als ik het goed heb.
    ik moet het nakijken.
    grt erwin
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Bedankt voor de info. Bij de NVM een tekening gevonden van de Zephyr, een in 1952 gebouwde coaster. Is dus 15 jaar ouder dan het scheepje dat ik aan het bouwen ben. Ziet er leuk uit. In die tijd zat er nog model in een schip. Wel wat meer werk om te bouwen, maar ook meer plezier om naar te kijken. Gr. Klaas.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet wel een bewerkelijk scheepje zijn geweest om te laden en te lossen, met maar 1 boom en 1 hijswinch.... Ik zou dan een wat eenvoudiger bediening van de Gei-blokken verwachten?
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Dat zal er best wel geweest zijn, maar heb ik geen gegevens/tekeningen van. Daarom heb ik het maar eenvoudig gehouden. De bedrading van de luikenbediening laat ik ook weg. Wil ik met motorgeluid varen, dan moet het luik van het ruim open en dicht.. Wat er nu boven zit kan ik eenvoudig omhoog klappen. Zou het een museumscheepje zijn dan had ik meer tekeningen besteld en het gebouwd zoals aangegeven. Maar er moet ook mee gespeeld kunnen worden en er een beetje echt uitzien. En gezien de reacties lukt dat aardig. Vind het zelf een prettig scheepje om aan te werken. Lekker handzaam en niet al te fragiel. Vanmiddag de hijstakels van de reddingboten ingeschoren. Kom alleen twee kleine blokjes te kort, maar daar is bij gelegenheid wel aan te komen. Zo staat de "dame" er nu bij. Maar eens kijken wat ik nog met het stuurhuis van plan ben. Radar met radarkast binnen, radiorichtingzoeker, kompas en werklamp. Kan nog even vooruit. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aan boord van de Clydepuffers gaat het zo:

    [​IMG]
    Dit is de VIC 96
    De boom hangt aan een ketting, die op lengte gesteld kan worden als hij (onbelast) met de hand op de juiste "vlucht" is getrokken.
    Lier met alleen maar een trommel voor de hijsdraad.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    En de geien werden met de hand bediend Harm? Om te lossen werkt dat wel aardig, want zodra de last het schip een beetje helling geeft wil de giek naar de wal. Als je aan het laden bent werkt het net andersom en zul je knap moeten trekken om de last boven het schip te krijgen. Nu waren die Clydepuffers wel wat ouder en minder aangedreven winches hebben gehad dan een schip uit 1967. Zullen bij laden en lossen best wel hulp hebben gehad van de wal v.w. mankracht betreft. Gr. Klaas.
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    ik heb eerst nog wat andere schepen die ik eerst wil bouwen 2 van 1m20 en nog een hele grote dus dat duurt nog wel even.
    voor als ik met pensioen ben dag lekker klein en hanteerbaar,
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Langzaamaan komt de eindstreep in zicht. Zit nu op het stuurhutdak te hobbyen. Railing gemaakt. Kompaszuil lijkt erg groot, maar ziet er op de foto's ook zo fors uit. Radar samengesteld. Eerst nog gedacht om die werkend te maken, maar dat laat ik schieten. Nog een werklamp erbij en dan kan het wel weer. Die moet wel weer kunnen branden. Op het stuurhutdak demontabel te houden nog een 3 polig ministekkertje zoeken en dan de boel naar beneden toe bedraden. En er moeten nog ramen in de hut. En er ligt ook nog een antenne voor de radio-richtingzoeker. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Klaas het is een prachtig scheepje geworden .
    komt er nog een nieuw Project?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor het compliment Erwin! Aan het begin heb ik al geschreven dat dit het laatste nieuwbouw scheepje is. Heb nu vier varende schepen en daarvoor blijft er op mijn "werfje" een reparatieafdeling. Er is nog een (statisch) tjalkje in de familie waarvan van lopend en staand want moet worden vervangen. En soms valt me iets in handen waarin ik weer een leuk gadget zie voor mij vloot. En zo probeer ik het kind in me een beetje levend te houden. Beetje spelen, beetje knutselen, intussen proberend om op de jeugd over te brengen dat je om plezier te hebben niet direct met een handvol knaken naar de winkel hoeft te rennen. De kunst is om er een beetje kijk op en gevoel voor te krijgen. Gr. Klaas.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij is echt schitterend geworden, Klaas!
    Gewoon een prachtig scheepje, en heel overtuigend neergezet.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb hem even andersom neergezet Bert, maar maakt niet veel uit hè? Zat gisteren met een stuk zwart rubber in mijn handen en zag daar wel een paar wrijfhouten in. Mes erin, touwtje eraan en voila!. Zijn eigenlijk binnenvaart dingen, dus is mijn vraag: Wat gebruiken jullie om tussen de schepen te hangen? Vroeger waren de wrijfhouten van echt hout en tegenwoordig zie je ze ook van rubber. Hoorde gisteravond van een oud binnenvaartkapitein dat ze toch weer terug komen op hout. Een horizontale wrijfhout "draagt" op 2 spanten en die rubber dingen drukken de huid tussen de spanten naar binnen. Kan zijn dat ik die rubber dingen weer weg doe. Vroeger zag je op de kustvaart nog wel eens een rond houtje. Als ze een keer props hadden geladen dan konden ze weer een poosje vooruit. Maar ook die dingen zorgden voor een ingedrukte huid. Is ook moeilijk mikken met zo'n ding vanaf een overhangende kop. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina