Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt me er prima uit te zien....
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Keurig! Op naar de tweede laag
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    En die tweede laag zat er om 17:00 op. Aardig gelukt. Heb het met 80 grams weefsel gedaan en het kost wat moeite om dat met de kwast op de goede plek te duwen. Bij de scheg een snee erin naar achteren en een lapje over het gat. Bij de eerste keer lukte het niet om de steven er goed in te krijgen en moest er een sneetje met overlap worden gemaakt. Bij de tweede keer lukt het goed. Nu uitharden, daarna schuren en kijken of er een tussenlaag met enkel hars nodig is om de boel wat egaal te maken. Daarna een 3e laag. Inderdaad zie je op een foto niet te veel van het resultaat. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inmiddels geschuurd en de 3e laag erop. Na uitharden nog een keer schuren en "aflakken" met epoxy. Daarna dof schuren en waarschijnlijk een laag primer. Plamuren en schuren lijkt me gemakkelijker met de plug er nog in. Het wordt een mooi dun huidje, dat deels als verschansing moet dienen. Op de geladen waterlijn komt er een 3,5 mm triplex plaat in voor de stevigheid. Dient gelijk als bevestiging voor motor, stuurservo en steunpunt voor de mast. Ook de roerkoning loopt erdoor. Waarschijnlijk nog een paar spanten onder de triplex plaat. Ontvanger in het voorschip. Accu en ballast in het ruim. Nog maar niet te ver vooruitlopen. Eerst zien dat de romp heel van de plug komt. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Komt wel goed Klaas, maar nog enkele dagen laten uitharden voor je begint te schuren scheelt blaadjes schuurpapier.
    Denk er ook aan dat het weken duurt eer de epoxy zijn uiteindelijke stijfheid bereikt. als je de plug na een week verwijderd heb je terug een soepel rompje.
    geduld is dan een prachtige eigenschap. en de romp netjes recht weg leggen om verder uit te harden.

    vgr Marc
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Marc,
    Bedankt voor je reactie en advies. Vrijdag voor de middag wil ik klaar zijn met de epoxy en de boel hebben opgeruimd. Kan wegens vakantie van mijn zoon in zijn garage terecht. Afbouw vindt verder plaats aan het bureau in de logeerkamer. Dat is het gevolg van wonen in een appartement. Maar je moet toch iets op gevorderde leeftijd. Met een beetje beleid gaat het wel lukken en epoxy stinkt gelukkig niet. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Dat weet ik. Zelfs glasvezel is geen lekker spul. Ga er in huis dus niet aan zitten schuren en zagen. Polyester blijft, ook na uitharden, lang een nare geur afgeven. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    JUIST glasvezel is geen lekker spul, het schuurstof daarvan is recept voor stoflongen. Ik sta liever een uurtje in de epoxy-dampen dan dat ik 10 minuten glasvezel-schuurstof inadem.

    Je werk ziet er netjes uit, daar komt denk ik niet erg veel plamuur bij kijken om strak te krijgen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doe beide maar niet: Epoxy is een soort van stapelgif (niet helemaal, maar goed) waar je een hele ernstige allergie tegen kunt opbouwen. Daarna hoeft er alleen maar iemand bij jou in de buurt een pot epoxy te openen, en je kunt naar huis....
    Heb al een paar van dat soort gasten meegemaakt, en het kan echt heel belemmerend zijn: toen we tweeënhalf jaar geleden een nieuwe motor in dit schip plaatsten werd dat ding na uitlijnen ook op Epoxy chocks gezet, en de voorman die de leiding over de hele klus had, kon twee dagen lang niet in de machinekamer zijn.
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee, uiteraard niet. Maar als ik moet kiezen tussen die twee...

    Beter gewoon bij alletwee de juiste voorzorgsmaatregelen nemen zoals ventileren en maskers, en stofzuigen achteraf.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even een practische vraag; Een van de volgende stappen is de romp op hoogte afsnijden. Om stof en verspaning te voorkomen denk ik dat met een scalpel te doen. Iemand andere en goede ervaringen? Heb voor het opbrengen van de epoxy de bovenrand met viltstift gemerkt. Alvast bedankt voor de ideeen. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb de romp bewerkt met een slijpschijfje in de dremel.
    Het dikke dek heb ik met een lintzaag gedaan, daarna kon wel het zaaglint bij het oud ijzer.
    Beide met de stofzuiger om zoveel mogelijk op te zuigen en met stofmasker op.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Bedankt voor je snelle reactie. Aangezien ik de afhangende delen nog kon knippen ga ik eerst eens proberen te snijden. Morgen maar eens een poging wagen. Gaat allicht beter dan over een paar weken. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat klopt, epoxy hard uiterst traag uit, maar doet het wel.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De epoxy snijden lukt wel.... maar het is de glasvezel die je mesje in een oogwenk verstiert.

    Als je bijvoorbeeld een niet al te dure schaar hebt, kun je er met moeite de glasvezel voor één inlegging mee knippen, en dan is het gebeurd, houd het ding gewoon op met knippen (ja, papier en dergelijke, maar geen glasmat).
    Een dure schaar houd het wat langer vol, maar niet veel. Duursma verkoopt wel speciale scharen, maar raadde mij aan om gewoon voor een tientje 5 scharen bij de Hema of de Blokker te kopen....

    Als je toch wilt snijden, gebruik dan zo'n ding met afbreekmesjes en een stevig handvat (en koop er veel reserve mesjes bij)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voorlopig eerst nog een schuurbeurt. Had de romp na het schuren afgenomen met aceton. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Effect is of er over siliconen is geschilderd. Balen in het kwadraat.Te weinig tijd genomen om het uit te laten dampen. Hoop dat de laag wel uithardt. Gr, Klaas
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, inderdaad, dat is niet handig....

    Beter remmenreiniger o.i.d. gebruiken voor zoiets. Het hard nog wel uit hoor, Aceton verdunt het spul alleen maar, maar door het uitdampen wordt de epoxy licht poreus aan het oppervlak...
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heb voor het afsnijden van het overtollige epoxy een zgn. multitool gebruikt Werkt ongeveer als het apparaat wat de gipsdokter gebruikt bij het verwijderen van gips. Oscillerend. Vond zo een multitool bij de Act++n voor nog geen € 40. Vreselijk handig ding en gebruik hem regelmatig ook voor andere snij klusjes, tot koperen pijp aan toe.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt zo'n "doe het zelf vibrator" zoals van TellSell en Tommy Teleshopping?
     

Deel Deze Pagina