Multiknikspant Eurokotter

Ik neem aan als paul een mooie meermin vangt dat hij ze dan vlug overboord zet...
Anders zou mieke de sponsoring wel eens stop kunnen zetten.
Maar zonder gekheid, ik vindt het bijzonder mooie en gedetailleerd boot geworden, en het bouwverslag mag er ook zijn.
 
Heren, dank u maar wel.

Sjoerd en Jan: Ja die zeemeermin, mmmmm laten we dat maar niet doen gaat echt over boord.Geen bijvangst. En ja,Mieke heeft nu haar eigen project, haar POLLEKE.

Stefan. Nee de netten zijn nog niet helemaal klaar. Zeg maar 99 %
Wat er nog op komt zijn de kwasten aan de onderkant ter bescherming van het net. We hebben daar voor vandaag een KWASTEN OPROLMACHIENE gemaakt.

Morgen de eerste foto's daar van.

Maar inderdaad, ze wordt wel erg mooi.

Paul UK-104
 
Multiknikspant Eurokotter.

Nou trouwe lezers,daar is het ding dan.

De kwasten oprolmachine.

Een simpel geheel. Een handboormachientje op een blokje gezet. Een latje met een boutje er in, en aan beide kanten een spijkertje.
Aan de anderekant een geleide stokje waar de klos op zit, en waar de draad door komt.
Op deze manier maken we steeds 2 kwasten.
We hebben even zitten tellen, maar we moeten er ongeveer 200 maken.


Uploaded with ImageShack.us

Hiermee draaien we de kwasten mee op die straks ter bescherming onder het net komen te zitten.


Uploaded with ImageShack.us

En als we de boel afgebonden hebben ziet het er zo uit.

Uploaded with ImageShack.us

De witte touwtjes zijn inmiddels vervangen door een schakeltje uit een ketting. Dit werkt makkelijker.

Tot zover.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank je wel Eric, is tenslotte ook de bedoeling.


Maar ik maak het even af.

Nadat we 40 x aan het wieletje te hebben gedraaid, hebben we een mooie volle kwast.


Uploaded with ImageShack.us

Hierna brengen we aan beide kanten een kettingschakel aan.
Aan de binnenkant binden we de boel af met een paar halve steken en een drup sec lijm.




Uploaded with ImageShack.us

Daarna knippen we de boel doormidden, en hebben we 2 gelijke kwasten.


Uploaded with ImageShack.us

En zo hebben we er nog 192 te gaan.

Tot zover.
 
Mooi werk Paul.........en de goede kleur!! ,leuke vinding.
De ''kwasten'' worden kietelaars genoemd.......

gr Herman
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank u maar trouwe volgers.

Maar sapperdevlag, de afgelopen week weer even een stevige inspectie gehad van de sponsor.

WAAROM ZIJN DE HOOFDMOTOREN NIET GEKOELD???


Dus maar gauw een waterpomp besteld.
Gelukkig had ik de koelribben al om de 2 motoren gezet, aan en afvoer in de romp gezet, dus was het vandaag even onder toezicht oog even stevig door pezen.

Direct hebben we ook de vaartregelaar aangesloten.


Uploaded with ImageShack.us

Het grootste probleem was even de aansluiting van de water invoer.
We hebben destijds er ingezet, maar achteraf had deze ergens anders moeten zitten. Maar dat is een Aap in de kont kieken.
Maar we hebben hebben het opgelost met 2 knietjes en siliconeslang.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

En als we dan alles aangesloten hebben ziet het er zo uit.


Uploaded with ImageShack.us

De waterpomp is door middel van een schakelaar rechtsreeks aangesloten op de vaart regelaar. Dit geeft het voordeel dat je bij droog testen de pomp kan uit zetten. En niet te vergeten een diode in de + gezet. De pomp moet niet draaien als je achteruit vaart.

Nu maar afwachten of alles water dicht is, maar heb daar alle vertrouwen in.

Tot zover deze snelle update. Kunnen we straks doorgaan naar de finale.

De Sumwings en netten.
 
Heel netjes, en wat een ruimte man, lijkt wel een kelder. Je hebt wel een strenge opzichter hoor, is er ook een boete clausule voor te laat opleveren......
 
Multiknikspant Eurokotter.

Brecht: Ik ben heel benieuwd hoe je het dan had opgelost, dus vertel.

Stefan: Ja het is inderdaad ook net een kelder, aan de rechterkant heb ik ook een lekker fles je wijn verstopt als noodrantsoen. Maar zo streng is ze ook weer niet, maar hij moet nu toch wel klaar, Polleke staat te dringen.
 
Paul,

een stevige inspectie is nooit weg ;) maar wat de water koeling van de motoren betreft. Was dit nodig ? bedoel werden ze echt warm tijdens de vaart dan kan dat ook betekenen dat ze onder gedemensioneerd zijn t.o.v je schroef. Waarom heb je niet het hele gebied waar de stator wikkelingen zitten bedekt met tube heb je meer rendement van je koeling dan de 3 gangetjes wat je nu hebt. Ben benieuwd naar je ervaring als je er mee vaart.

Verder een model wat er wezen mag

Gr Martin :D
 
Multiknikspant Eurokotter.

Hallo Martin.
Ja was het nodig?? Ze werden inderdaad wel wat warm bij normaal varen, maar dat kunnen ze prima hebben.
Alleen als ik met het grote sleepnet vaar moet er behoorlijk wat vermogen gemaakt worden om te trekken. Dus voor de zekerheid toch maar koelen. Ik had de Hectoperms destijds in de Maersk Lifter ook gekoeld, en voldeed prima. Hier stond 1 hectoperm op een 4 blads schroef van 100mm.
Ik heb nu 2 hectoperms op een schroef van 129 mm. Dus ik denk niet dat ze onder gedimensioneerd zijn.
Ja wat betreft die 3 gangetjes? Het antwoord is daar heel simpel op.
Het materiaal was gewoon op.
Ik kan de pomp bij gewoon varen ook uitzetten, scheelt weer in stroomverbruik.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Trouwe lezers, dank u maar weer.

De afgelopen weken een beetje aangerommeld met van alles en nog wat.

En nu dan toch maar een begin met de finale van de UK-401.
De Sumwings en de Netten.

We beginnen met de Sumwing.

Let wel, voor de volgers die alleen van plaatjes kijken houdt, en niet van lezen is dit een minder geschikt hoofdstuk.

Lezers, we gaan los.

Voor de niet vissers onder ons even een kleine uitleg van de Sumwing.

De Sumwing is de opvolger van de boomkoor. De boomkor mogen jullie zelf opzoeken, ga ik geen uitleg over geven.
De Sumwing is een vleugel die zweeft over de zeebodem. Hier even een voorbeeld.
100_0818.JPG


Er zijn verschillende uitvoering in bedrijf.
Die met de pulskor, waarbij er stroomdraden lopen op de zeebodem, en met de wekkers waarbij kettingen over de zeebodem lopen en de vis wakker schudden, ook wel wekkers genoemd.. Dit alles even heel kort door de bocht.
En deze laatste gebruiken we op de 401.

Het kenmerkende van de Sumwing is, is dat hij boven land zwaarder is als in het water.
Dit komt doordat de Sumwing hol is en gevuld is met lucht onder ongeveer 5 Atm.
Het resultaat is dat het gewicht onder water ongeveer 35 % minder is.

En jawel, met deze gegevens zijn we dus het bos in gestuurd.

We gaan beginnen.

Het idee om de Sumwing volledig uit kunststof te maken was geen optie.
A, Veel te licht ,en zou gaan drijven.
B, Niet sterk genoeg, de 401 zou alles kapot trekken.

2e optie:
Geheel messing, zou veel te zwaar worden.

3e optie.
Een combinatie van messing en kunststof.

Voor deze laatste gaan we dan.

We zijn begonnen met het maken van de vorm in messing.
De firma die we daarvoor benaderden , gaf na meerdere malen verzoek geen antwoord,deze gaan we dus ook niet noemen.

Het ontwerp is dus van eigen tekentafel
PRO Engenering

Dus hier eerst de foto.


Uploaded with ImageShack.us


Tot zover.
Volgende keer, het spelen met gewichten.

Paul UK-104.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Brecht.

Ze zijn van messing, maar voor de rest kom je aardig in de buurt.
Laat je maar verrassen.
 
Back
Top