Multiplex Blizzard - Bouwverslag

De Blizzard heeft intussen gevlogen, maar de setup is niet goed.
Ik zat op 38 ampere wat op zich wel goed is, maar met een 10*8 prop en een 900 kv motor.
Voor mij is de 40 ampere (400 watt) wel voldoende maar dan met een hoger toerental en een kleinere prop.
Het model trok nogal rond zijn as (torque) bij vol gas.

Ik ga nu een 9*7 monteren en de motor aanpassen tot 40 ampere.

Er is wel gefilmd zaterdag, ik moet het nog een beetje monteren en uploaden.
De Blizzard zit namelijk nogal vaak buiten beeld. ;-)

En Roland, heeft ie gevlogen? Ik ben ook aan't twijfelen of ik hem niet aan mijn MPX-vloot zou toevoegen... Ik zou het verschil tussen de blizzard en de cularis wel eens willen zien. Ik ben 100% tevreden over de cularis maar het "doorsteken" valt toch een beetje tegen.

Kan je me even PM-en met de door jouw gebruikte setup nu....

Groetjes,

Jo

Alhoewel ik de de Cularis nooit live aan het werk gezien heb. (die van een clubgenoot ligt nog maar 7 maanden in de doos), denk ik niet dat het te vergelijken is.
De Blizzard is een echte rag-kist.

Over dat doorsteken stond ook iets in de handleiding. Hoe je de roeren dan kan instellen, maar dat weet ik niet meer van buiten.

Zeker een mooi bouwverslag,ik heb er van genoten.
Heb al uit zeer betrouwbare bronnen vernomen dat deze kist echt
supergoede eigenschappen heeft,dus plezier met de maiden flight ;)

Vliegen doet dat ding zeker goed :-) Dat zijn we intussen wel gewend van MPX

Alleen moet je wel een iets beter zender hebben.

Je moet namelijk "throttle" met "down" mixen om de niet aanwezige downtrust te compenseren. Ook rolroeren moeten meer omhoog dan omlaag en expo is ook geen overbodige luxe.

Als je dan nog met flaps begint.... (wat ik niet heb gedaan)

70amp lijkt me inderdaad een beetje veel. ziet er verder supergoed uit en suc6 met de maiden :D

De "tuning" versie van MPX heeft een 53 ampere regelaar. MPX spreekt van 450 watt dat zal dus een 45 ampere zijn.

Een 60 ampere regelaar zal wel lukken, maar dat wordt toch proppen.
In de handleiding staat dat de ontvanger heel van achter in de romp moet.
Dat is een heel gepriegel om hem er in te krijgen (zeker met de velcro), maar dat is echt een goede oplossing. Alle stroom kabels zitten dan ver weg van de ontvanger en servokabels. De cockpit ziet er dan ook zeer "opgeruimt uit.
 
Rol@nd, wat is de maximum grootte van LiPo die er in past? En is de ontvangstbatterij ook weer zo'n lange platte configuratie? Ik bedoel hiermee; 2 rijen van 2 batterijen achter elkaar?
 
2500 mah is het maximum (ook voor het gewicht)

Wat is een ontvangstbatterij? ;-) Voor 4 servo's gebruik ik de bec van de regelaar.
 
2500 mah is het maximum (ook voor het gewicht)

Wat is een ontvangstbatterij? ;-) Voor 4 servo's gebruik ik de bec van de regelaar.


Oei, nu ben ik echt dement aan't worden.... Ik dacht dat de blizzard ook een 4-kleppenvleugel had.:cool::confused::rolleyes:

Is er plaats genoeg voor een 60A Zenza regelaar? Of zit alles ook zo krap als in de Clito... Cularis? Maar daar heb ik dan wel nog een vario, Lipo battery tracker, maïspieper ingestoempt.....
 
hey roland en heb je al de juiste setup bereikt ? ben aan het wachten op de juiste setup van jou , zodat ik ook een blizzard kan gaan halen en een setup bij jou kopen :)
 
vraagje

zo te zien aan de fotos van de motor vroeg ik mij zo af of de motor bedrading nog vrij loopt en hoe je dit voor elkaar heb gemaakt,
Er zit toch een buitenloper in dus behuizing draaid in romp rond dicht bij de bedrading ??

die rode propspinner van jou welke is dat zo te zien heeft deze ook cooling inlet ??
 
Laatst bewerkt:
In diameter niet maar in lengte wel. Ik denk dat ik voor de 3542-1250 KV ga. Samen met een 10x8 prop. Dan zal hij wel over de 50 amp gaan.

deze setup heb ik nu ook gekocht bij HC hopelijk gaat het allemaal pasen daar de draden wel erg dichtbij de draaiende behuizing loopt
 
Een vraagje als leek over de afstelling van de Blizzard die ik aan het bouwen ben als opvolger voor mijn EasyStar.

In de handleiding staat:
rolroeren 14/6 mm +/-
hoogteroer 5/5 mm +/-
richtingsroer 7/5 mm +/-
flaps 2 mm down
spoilers 12 mm up

Is dat de maximum afstand dat de roeren mogen afleggen, en is + up en - down ?
Zijn spoilers flaps up ?
Is expo van 30% op het hoogteroer noodzakelijk?


Bedankt,
Willy
 
Hoe kunnen er nou verschillende uitslagen voor hoogte en richting gegeven worden? Zou je die op de zender moeten programmeren of zo... ik zou nog niet weten hoe dat zou moeten (met geen van mijn 2 zenders).
Inderdaad, + is up en - is down; sommige zenders kennen dit als differentiëel.
Flaps = ailerons omlaag, dat geeft een betere daalsnelheid met name voor bij het thermieken;
spoilers = inderdaad ailerons omhoog, als remklep zodat-ie sneller naar beneden komt bij het landen.
 
Gewoon je endpoints instellen zodat het overeenkomt? ik zie het probleem niet hoor, op elke computerzender (nou ja, bijna alle) doe je dat met een paar drukken op de knop.. al wil je al je roeren een kant op de dubbele uitslag geven dan de andere kant op.. kan gewoon.

Ik vraag mij alleen wel af wat het nut is bij het richtingsroer.

Expo is nooit noodzakelijk, maar kan wel prettig zijn.

Heb de blizzard vandaag weer zien vliegen en het ding vliegt goed. Clubgenoot heeft 'm wel overgemotoriseerd, maar klaagde er al over dat ie accu's had gekocht maar ze niet nodig had, het ding kwam maar niet naar beneden. Ondanks dat het een relatief zwaar toestel is, zweeft het als een gek en hij pakt thermiek ook goed op.
 
Gal wil je al je roeren een kant op de dubbele uitslag geven dan de andere kant op.. kan gewoon.
Ja maar dit is een vlinderstaart... dezelfde servo's maken zowel de hoogte- als de richtinguitslag. Ik heb geen ervaring met vlinderstaart, maar met mijn vliegende vleugels heb ik altijd problemen als ik de éne functie van de elevons wil veranderen maar de andere niet...
 
Hoe kunnen er nou verschillende uitslagen voor hoogte en richting gegeven worden? Zou je die op de zender moeten programmeren of zo... ik zou nog niet weten hoe dat zou moeten (met geen van mijn 2 zenders).
Inderdaad, + is up en - is down; sommige zenders kennen dit als differentiëel.
Flaps = ailerons omlaag, dat geeft een betere daalsnelheid met name voor bij het thermieken;
spoilers = inderdaad ailerons omhoog, als remklep zodat-ie sneller naar beneden komt bij het landen.

Bedankt voor de info. Nu weet ik toch al iets meer.
In mijn zender (een oude FC-16 ) staat een V-Tail programma en is vrij eenvoudig in te stellen.
Nog een vraagje: wat is het effect als die roeruitslagen groter zijn dan opgegeven in de handleiding ?

Willy
 
In mijn zender (een oude FC-16 ) staat een V-Tail programma en is vrij eenvoudig in te stellen.
Tja, maar kan je dan ook voor richting andere uitslagen instellen dan voor hoogte? Nou ja, dat geeft ook niks.
Nog een vraagje: wat is het effect als die roeruitslagen groter zijn dan opgegeven in de handleiding ?
Dan krijg je een wat nerveuzer toestel. Als je genoeg ervaring hebt geeft het niet zo veel, maar als je niet veel ervaring hebt kan je beter bescheiden uitslagen hebben. Het advies dat de fabrikant geeft zal er wel tussenin zitten.
Expo instellen in de zender betekent dat je uitslagen exponentieel worden, dus het eerste stukje dat jij de stick beweegt reageert de zender weinig, en aan het einde des te meer (totale uitslag is uiteindelijk hetzelfde). Op die manier heb je bij kleine zender-uitslagen een rustig sturend toestel, en kan je toch beschikken over de volle roeruitslagen.
 
Bedankt voor de reactie Bart.

Vandaag de maiden vlucht laten vliegen door een ervaren piloot op de club.
Het toestel reageert traag op het richtingsroer en nerveus op rol- en hoogteroer.
Nu nog de instellingen wat aaanpassen.

Ik was verbaast van de snelheid van het toestel ( met tuninskit ), het gaat loodrecht omhoog en is zelfs in duikvlucht zonder motor ook razendsnel.

Willy
 
Zijn er nog vliegervaringen met de Blizzard??

Met rolroeren omhoog kun je er dan de snelheid uithalen om te landen en blijft hij dan ook nog bestuurbaar??

Groetjes,

Jos
 
Met rolroeren omhoog kun je er dan de snelheid uithalen om te landen en blijft hij dan ook nog bestuurbaar??
Even een misverstand opheffen: de stallsnelheid blijft in principe hetzelfde.
Bij vergroting van de weerstand (zoals ailerons omhoog) zal ieder zweefvliegtuig uit zichzelf al de neus laten zakken om toch snelheid te houden. Je haalt er met spoilers dus geen snelheid uit, maar je breekt de glijhoek af, waardoor je sneller op de grond staat. Door, met uitgeslagen spoilers, nog extra te duiken kan je heel goed hoogte verliezen zonder dat die omgezet wordt in snelheid. Een modelzwever kan je dan heel goed met zijn buik over het gras aaien, dan staat-ie erg snel stil.
Aan de besturing zal je niet veel verschil merken, zorg hooguit dat je voldoende snelheid houdt.
 
Ben er ook een in elkaar aan het plakken.
In het boekje staan twee afstanden voor het zwaartepunt
Op plaatje 38 staat 70mm, en in de tekst op blz 24 staat 50 - 60mm.

Wat is het nou?
 
Op plaatje 38 staat 70mm, en in de tekst op blz 24 staat 50 - 60mm. Wat is het nou?
Ik zie ook in de tekst alleen maar (onderaan linkerkolom en bovenaan rechterkolom pag.24):

28. Centre of Gravity
Set the correct Centre of Gravity by adjusting the position of the
flight battery and the trim ballast in the ballast chamber.
The correct CG position is around 70 mm aft of the wing root
leading edge. Fig. 38
 
70mm zwaartepunt gaat uitstekend vlieg er zelf ookmee, zonder kogels in staart dus lipo onder de vleugel ,rolroeren op 30% expo anders vind ik hem een beetje zenuwachtig verder alles normaal en hij vliegt heerlijk en snel met tuningkit

gr Andre
 
Hallo allemaal,
Heb ook een Blizzard van MPX gekocht. Mijn probleem is dat de aansturing van de ailerons/flaps mij niet duidelijk is.
Ook de aansturing van de V-staart, met 2 servoos, dus hoogte/richting is mij niet bekend. Heb een FUTABA fasst 2.4 Ghz zender.

Wie helpt mij ?:p

PHTB (Tom)
 
Back
Top