Sinds donderdag ben ik in het bezit van de nieuwe Multiplex Blizzard.
Omdat ik veel plezier beleefde aan de bouw van de vorige Multiplex n.l. de Mentor heb ik besloten om deze keer een bouwverslagje te maken.
Zo wordt de Blizzard aangeleverd, in een mooie doos en alles zeer doordacht verpakt. Een kleine doos wel, zeker als je het vergelijkt met de Mentor van een maand geleden.
In tegenstelling tot de Easy Glider is de "electro" en de "gewone" uitvoering één en hetzelfde model. Indien je geen motor inbouwt dien je de "dop" voor op de neus te zetten. Met motor wordt dit een spinner (deze wordt niet meegeleverd).
Uitgestald ziet het er zo uit. Wat dadelijk opvalt is dat het schuim deze keer veel vaster en zwaarder is dan alle voorgaande Elapor modellen van MPX. Ook is er deze keer geen spoor meer van de "matrijs bobbeltjes". Het schuim is zo glad als een babykontje.
De flinterdunne vleugels en de twee vierkante carbonstaven, maken mij nog nieuwsgieriger naar de snelheid die de Blizzard straks gaat ontwikkelen.
Op de bodem van de doos vind ik een zak met 8,50 meter opgerold glasvezel van ongeveer 1.5mm doorsnede. Deze is waarschijnlijk voor versteviging, ok maar 8,5 meter!? ‘t Zal mij benieuwen.
Verder zijn de plastik delen van uitstekende kwaliteit en voelen zeer robuust aan.
Na eerst de handleiding eens volledig doorgelezen te hebben, ga ik van start.
Het eerste hoofdstukje begint al dadelijk met het inlijmen van de glasvezel aan de buitenkant van beide rompdelen.
Eerst de strengen "droog" inpassen en op de juiste lengte afsnijden. Dan CA (volgens de handleiding is er geen enkele andere lijmsoort geschikt voor het Elapor, zelfs 5min epoxie niet) over de volledige lengte van de uitsparing aanbrengen en dan de glasvezel er in. Aandrukken met een schroevendraaier o.i.d. en de CA resten verwijderen met een vod.
Vervolgens dienen we te gaan solderen. Om straks de vleugel van de romp te kunnen verwijderen, gebruikt MPX hier hun groene "hoogstroom stekkers" (niet meegeleverd). Aan beide zijden van de stekker dienen we drie servo verlengkabels van 20 cm te solderen. Om de pinnetjes niet "scheef te smelten" tijdens het solderen is het raadzaam om het vrouwtjes op de stekker te zetten tijdens het solderen.
Krimpkousjes erover en inpassen in het plastiek deel. Voilá
Vervolgens twee moeren in het plastik deel inklikken om straks de vleugels met plastik schroeven te kunnen vast zetten. Zeer mooi bedacht van MPX.
Volgende stap is het inlijmen van twee korte stukken glasvezel aan de binnenzeide van de romp ter hoogte van de cockpit.
MPX heeft precies zelf ook ingezien dat de vorig cockpitkap-clips niet goed waren, en veel te gemakkelijk afbraken. Ze zijn vervangen door, op het eerste zicht, betere exemplaren.
Clips inlijmen.
Dan moeten we het plastiek deel voor de vleugelmontage, incl. de aansluiting, in het het rechterrompdeel inlijmen.
Langs boven ziet het er dan zo uit.
Volgende stap is het inpassen van de staartservo(’s). De Blizzard is een model met V-staart. Je kan het model aansturen met enkel hoogteroer of met hoogteroer en richtingroer. Het spreekt voor zich dat je dan een tweede servo in de staart dient in te bouwen.
Ik ga voor hoogte- en richtingsroer. Om de tweede servo in te passen moet je een stuk Elapor wegsnijden. Nu wordt ook duidelijk hoe hard dat deze Elapor is t.o.v. de ander modellen. Zeer hard dus
Ook dienen de servokabels 30 cm verlengd te worden. Volgens de handleiding door ze te solderen. Dat heb ik dan ook maar gedaan.
Ik neem twee 9 grams Towerpro’s die een half milimetertje groter zijn dan de Nano MPX serv’s. Een grote vijl brengt hier soelaas. Mijn God wat is dat Elapor hard.
Een zeer ervaren modelbouwer gaf me de tip om wat extra kabel te voorzien zodat ik later de servo nog kan vervangen door een nieuwe aan de kabel te solderen. Dit kon in de uitsparing die volgens mij is op het model uit de matrijs te nemen.
De kabels in de romp krijgen is een heel gepriegel. Maar met het nodige gevloek lukt het me toch. Nu wordt ook duidelijk waarom de kabels gesoldeerd dienen te worden. Maar ik heb toch een stukje moeten wegsnijden want zelfs de solderingen waren te dik om in de uitsparingen te duwen. (Want het Elapor is zeer hard, maar dat had ik al gezegd geloof ik ;-)
Volgende stap: de romp dicht lijmen. Altijd een spannend moment. Eerst de servokabels vasttapen, daarna eens "droog" oefenen of alles lukt. Daarna aan één helft lijm aanbrengen, en dan: hoppa, links en rechts zijn vereewigd. Nog wat tape rond de romp voor het uitharden.
Een kleine opening bij de servo’s, maar dat is niet erg want er moet nog glasvezel tussen. (we hebben nog 7,00 meter)
Dan het neusstuk erop. Eerst moeten we de Elapor mat schuren. Dan weer lijm op de Elapor, activator op de neus en in één keer goed zetten. Nog wat wasknijpers aan de binnenkant om het schuim tegen de plastiek te trekken.
Op dezelfde manier moet het staartstuk erop.
Glasvezel aan de bovenkant(!) van de staartdelen.
De roeren lossnijden met 1mm spatie. Dan de "control horns" inlijmen. Ook dit zijn andere dan bij de vorige modellen. Hier wordt het metalen deeltje aan twee zijden vastgehouden.
Dan de twee staartstukken inlijmen. Hier kwam ik handen te kort, want ze moeten tegen elkaar en in het staartstuk. Alles moet goed aansluiten zonder gaten en de V-staart moet ook nog eens recht staan ten omzicht van de romp. Dit terwijl je maar 1 seconde hebt voordat alles muurvast zit.
Bij mij is alles goed gegaan, maar ik denk dat het een 50-50 kans is.
Weer glasvezel, nu aan de onderkant van de staart. Deze loopt een stuk over het plastik startdeel.
Nog eens glasvezel, nu aan de onderkant van de romp. Deze loopt van het plastieke neusdeel tot het plastieke staartdeel.
De roeren aansluiten, ik plaats de servo schroefjes nog niet om later het nulpunt van de servo’s te bepalen.
Volgende week ga ik verder met de vleugel, ook is mijne zap op (er steekt al een halve tube in het vliegtuig, waarvan weer 80% terug op de vot die hier langs mij staat.
Omdat ik veel plezier beleefde aan de bouw van de vorige Multiplex n.l. de Mentor heb ik besloten om deze keer een bouwverslagje te maken.

Zo wordt de Blizzard aangeleverd, in een mooie doos en alles zeer doordacht verpakt. Een kleine doos wel, zeker als je het vergelijkt met de Mentor van een maand geleden.
In tegenstelling tot de Easy Glider is de "electro" en de "gewone" uitvoering één en hetzelfde model. Indien je geen motor inbouwt dien je de "dop" voor op de neus te zetten. Met motor wordt dit een spinner (deze wordt niet meegeleverd).

Uitgestald ziet het er zo uit. Wat dadelijk opvalt is dat het schuim deze keer veel vaster en zwaarder is dan alle voorgaande Elapor modellen van MPX. Ook is er deze keer geen spoor meer van de "matrijs bobbeltjes". Het schuim is zo glad als een babykontje.
De flinterdunne vleugels en de twee vierkante carbonstaven, maken mij nog nieuwsgieriger naar de snelheid die de Blizzard straks gaat ontwikkelen.
Op de bodem van de doos vind ik een zak met 8,50 meter opgerold glasvezel van ongeveer 1.5mm doorsnede. Deze is waarschijnlijk voor versteviging, ok maar 8,5 meter!? ‘t Zal mij benieuwen.
Verder zijn de plastik delen van uitstekende kwaliteit en voelen zeer robuust aan.

Na eerst de handleiding eens volledig doorgelezen te hebben, ga ik van start.
Het eerste hoofdstukje begint al dadelijk met het inlijmen van de glasvezel aan de buitenkant van beide rompdelen.

Eerst de strengen "droog" inpassen en op de juiste lengte afsnijden. Dan CA (volgens de handleiding is er geen enkele andere lijmsoort geschikt voor het Elapor, zelfs 5min epoxie niet) over de volledige lengte van de uitsparing aanbrengen en dan de glasvezel er in. Aandrukken met een schroevendraaier o.i.d. en de CA resten verwijderen met een vod.

Vervolgens dienen we te gaan solderen. Om straks de vleugel van de romp te kunnen verwijderen, gebruikt MPX hier hun groene "hoogstroom stekkers" (niet meegeleverd). Aan beide zijden van de stekker dienen we drie servo verlengkabels van 20 cm te solderen. Om de pinnetjes niet "scheef te smelten" tijdens het solderen is het raadzaam om het vrouwtjes op de stekker te zetten tijdens het solderen.

Krimpkousjes erover en inpassen in het plastiek deel. Voilá

Vervolgens twee moeren in het plastik deel inklikken om straks de vleugels met plastik schroeven te kunnen vast zetten. Zeer mooi bedacht van MPX.

Volgende stap is het inlijmen van twee korte stukken glasvezel aan de binnenzeide van de romp ter hoogte van de cockpit.

MPX heeft precies zelf ook ingezien dat de vorig cockpitkap-clips niet goed waren, en veel te gemakkelijk afbraken. Ze zijn vervangen door, op het eerste zicht, betere exemplaren.

Clips inlijmen.

Dan moeten we het plastiek deel voor de vleugelmontage, incl. de aansluiting, in het het rechterrompdeel inlijmen.

Langs boven ziet het er dan zo uit.

Volgende stap is het inpassen van de staartservo(’s). De Blizzard is een model met V-staart. Je kan het model aansturen met enkel hoogteroer of met hoogteroer en richtingroer. Het spreekt voor zich dat je dan een tweede servo in de staart dient in te bouwen.

Ik ga voor hoogte- en richtingsroer. Om de tweede servo in te passen moet je een stuk Elapor wegsnijden. Nu wordt ook duidelijk hoe hard dat deze Elapor is t.o.v. de ander modellen. Zeer hard dus
Ook dienen de servokabels 30 cm verlengd te worden. Volgens de handleiding door ze te solderen. Dat heb ik dan ook maar gedaan.

Ik neem twee 9 grams Towerpro’s die een half milimetertje groter zijn dan de Nano MPX serv’s. Een grote vijl brengt hier soelaas. Mijn God wat is dat Elapor hard.
Een zeer ervaren modelbouwer gaf me de tip om wat extra kabel te voorzien zodat ik later de servo nog kan vervangen door een nieuwe aan de kabel te solderen. Dit kon in de uitsparing die volgens mij is op het model uit de matrijs te nemen.

De kabels in de romp krijgen is een heel gepriegel. Maar met het nodige gevloek lukt het me toch. Nu wordt ook duidelijk waarom de kabels gesoldeerd dienen te worden. Maar ik heb toch een stukje moeten wegsnijden want zelfs de solderingen waren te dik om in de uitsparingen te duwen. (Want het Elapor is zeer hard, maar dat had ik al gezegd geloof ik ;-)

Volgende stap: de romp dicht lijmen. Altijd een spannend moment. Eerst de servokabels vasttapen, daarna eens "droog" oefenen of alles lukt. Daarna aan één helft lijm aanbrengen, en dan: hoppa, links en rechts zijn vereewigd. Nog wat tape rond de romp voor het uitharden.

Een kleine opening bij de servo’s, maar dat is niet erg want er moet nog glasvezel tussen. (we hebben nog 7,00 meter)

Dan het neusstuk erop. Eerst moeten we de Elapor mat schuren. Dan weer lijm op de Elapor, activator op de neus en in één keer goed zetten. Nog wat wasknijpers aan de binnenkant om het schuim tegen de plastiek te trekken.

Op dezelfde manier moet het staartstuk erop.

Glasvezel aan de bovenkant(!) van de staartdelen.

De roeren lossnijden met 1mm spatie. Dan de "control horns" inlijmen. Ook dit zijn andere dan bij de vorige modellen. Hier wordt het metalen deeltje aan twee zijden vastgehouden.

Dan de twee staartstukken inlijmen. Hier kwam ik handen te kort, want ze moeten tegen elkaar en in het staartstuk. Alles moet goed aansluiten zonder gaten en de V-staart moet ook nog eens recht staan ten omzicht van de romp. Dit terwijl je maar 1 seconde hebt voordat alles muurvast zit.
Bij mij is alles goed gegaan, maar ik denk dat het een 50-50 kans is.

Weer glasvezel, nu aan de onderkant van de staart. Deze loopt een stuk over het plastik startdeel.

Nog eens glasvezel, nu aan de onderkant van de romp. Deze loopt van het plastieke neusdeel tot het plastieke staartdeel.

De roeren aansluiten, ik plaats de servo schroefjes nog niet om later het nulpunt van de servo’s te bepalen.
Volgende week ga ik verder met de vleugel, ook is mijne zap op (er steekt al een halve tube in het vliegtuig, waarvan weer 80% terug op de vot die hier langs mij staat.
Laatst bewerkt: