Multiplex Bonito

Vandaag had ik het geluk dat ik een ongebouwde romp en vleugels van een multiplex zwever (sticker in de romp) in mijn handen kreeg gedrukt. De vleugel is bijna vlak en styro abbachi ingedekt en zeer strak afgewerkt. De ailerons zijn zelfs nog niet uitgesneden! Ook de romp is helemaal onbewerkt op wat balsa in het staartstuk en het motorschot na.

Spanwijdte van de vleugel is rond de 1900mm +

Verder zit er een stabilo bij die al geel is gebeugeld een plak balsa wat het richtingsroer zou moeten worden en een zwart cockpitkapje.

Verder mist alles uit de doos en hiermee dus ook het model en type!?

Verder heb ik er ook nog een motor bij gekregen wat volgens de eigenaar erbij zou horen of in ieder geval ooit voor dit model is bedoeld. De motor voelt zeer degelijk aan, maar heb nog geen idee of dit voor dit model bruikbaar is en met welke prop/regelaar/lipo dit gevlogen zal moeten worden.

De motor is van het merk Kontronik met als type FUN480-33 (3300U/min/). Hier zit tevens een vertraging op. De verhouding weet ik nog niet, maar op de vertraging staat de naam Maxon met een nummer 143972 s04

Zie hieronder de foto's. Hopelijk kan het een en ander snel achterhaald worden :).

Sowieso zit hier nu al een blij man! :D:D:D

Laatst bewerkt:
Jeetje, heb even naar die motor gekeken, dat is geen goedkope!? Moet toch maar even een flesje gaan halen (ook al werd dit resoluut afgewezen).

Als je de site van kontronik ziet, dan ziet dat er echt degelijk Duits uit. De motor voelt dan ook echt zeer degelijk aan. Alles draait prachtig strak in de lagers (met de hand). Zeker niet te vergelijken met mijn HK motoren ;).

Laatst bewerkt:
De motor kost €130,- in ieder geval ;) Het maakte mij al jaloers... De rest ook trouwens..
Een mooie vangst. Ik herken het model zelf niet. Het ziet eruit als een schampus.. maar de T-staart klopt dan niet.

Ja, $130,- en bij sommige winkels zelfs zonder vertraging :)

De vertraging lijkt een 4.4:1 te zijn. Dit n.a.v. de onderstaande maxon site:

Op een andere site geeft het genoemde nummer een 4.1:1!?

Voor zover ik nu heb kunnen vinden lijkt het model op de Bonito van Multiplex. Eentje uit de categorie hotliner

Verdere gegevens:

Spannweite: 1930 mm
Länge: 1060 mm
Profil: RG 15RG 12

Het enige wat lijkt af te wijken is het staartdeel van de romp. Bij de romp die ik heb gekregen zit hier ter hoogte van het stabilo een uitstekend deel wat niet op de bovenstaande foto's is terug te zien. Verder mis ik nog al wat zakjes met onderdelen ;).

Laatst bewerkt:
Na wat speurwerk op rc groups, van dit model is verder weinig te vinden, ben ik er achter gekomen dat het model origineel zonder richtingsroer gevlogen werd. Er was echter wel sprake van een modificatie waarbij deze wel werd aangebracht om wat beter acro te kunnen vliegen. Nadat ik mijn romp nog wat beter heb bekeken blijkt het deel voor het richtingsroer inderdaad uit het staartvlak te zijn gezaagd. Naar mijn idee doorsnijd deze aanpassing nu wel de lijn tussen hoogteroerservo en aansluiting van het hoogteroer. Ik moet dus even kijken wat ik hier t.z.t. mee ga doen. Het verklaard waarom het richtingsroer zo raar paste bij de rest en dat deze niet styro was opgebouwd.

Zie foto's met globale lijn van hoe de zaak zou moeten lopen en hoe het er nu uit ziet.

Ook het kapje voor de servo is niet meer aanwezig. Is dit een standaard onderdeel bij Multiplex?

Het servobakje lijkt op een Multiplex Universal S Servohalter maar dan alleen het binnenbakje.
Ik zou er gewoon een plaatje abs voor maken.
De dichte variant heb ik al een hele tijd niet meer gezien.
Je hebt kans dat Quartel hem onder de toonbank in de lade heeft liggen. Wel aan Hans vragen, de rest weet niet wat daar ligt.

Laatst bewerkt:
Het servobakje lijkt op een Multiplex Universal S Servohalter maar dan alleen het binnenbakje.
Ik zou er gewoon een plaatje abs voor maken.
De dichte variant heb ik al een hele tijd niet meer gezien.
Je hebt kans dat Quartel hem onder de toonbank in de lade heeft liggen. Wel aan Hans vragen, de rest weet niet wat daar ligt.

Gaan we doen. Maar zoals je ziet is er een redelijk gat uit de staart gezaagd wat eigenlijk niet zo mooi is en het loopwerk van de aansturing van het stabilo in de weg zit. Ik moet even kijken wat nu de beste oplossing is en of ik de staart wellicht herstel in zijn oude vorm. Ik denk dat ik de bovenzijde van het staartvlak in lijn ga brengen met het stabilo. Vervolgens zal er dan een iets meer flexibele stuurstang (bowden) gebruikt kunnen worden met een 90 graden bocht in de stuurstang die vervolgens in een buisje scharniert die op het hoogteroer is gelijmd. Dit zie je wel vaker, maar ik weet niet hoe sterk deze verbinding is in het geval van een hotliner?

Het vinden van de bouwhandleiding is nog niet zo makkelijk. Heb ook maar een mailtje naar MPX gestuurd :)

Laatst bewerkt:
Vervolgens zal er dan een iets meer flexibele stuurstang (bowden) gebruikt kunnen worden met een 90 graden bocht in de stuurstang die vervolgens in een buisje scharniert die op het hoogteroer is gelijmd. Dit zie je wel vaker, maar ik weet niet hoe sterk deze verbinding is in het geval van een hotliner?

Zo zit het ook in mijn Firewind. Een flexibele stuurstang eindigend in een buisje. Zo kan je het stabilo ook makkelijk verwijderen.
Ik heb alleen geen gelijmd buisje maar een speciale kunststof variant die een stukje het hoogte roer ingaat om zo meer lijmoppervlak te verkrijgen.

Laatst bewerkt:
eCalc -> Kontronik FUN480-33 met 4.4:1 vertraging

Ben vast wat dingen aan het uitzoeken voor het samenstellen van mijn nieuwe aankomende zwever.

Via eCalc heb ik het onderstaande samengesteld. Het lijkt allemaal redelijk mooi uit te komen zo. Alleen vraag ik mij af in hoeverre het tussenstuk van de spinner en de lengte hiervan hierin wordt meegenomen? Ik heb ooit eens ergens vernomen dat dit ook invloed heeft op de setup. Klopt dit en is dit ook hier in te stellen?

Uploaded with ImageShack.us

De diameter- en spoedwaarden van klapprops van Aeronaut gelden voor een tussenstuk van 42 mm. Bij een ander tussenstuk verandert m.n. de spoed snel, en de diameter een beetje.
Stel je neemt een tussenstuk van 52mm. Daardoor neemt de diameter met pakweg 0,4 inch toe (14" wordt 14,4"), maar de spoed zou wel eens met een hele inch toe kunnen nemen (kan ik niet zou 123 narekenen).

eFlight Motor Calculator rekent met die standaard (42mm) tussenstukken.

Wel een hele mooie motor! Erg mooi en betrouwbaar spul.

Dirk.

De diameter- en spoedwaarden van klapprops van Aeronaut gelden voor een tussenstuk van 42 mm. Bij een ander tussenstuk verandert m.n. de spoed snel, en de diameter een beetje.
Stel je neemt een tussenstuk van 52mm. Daardoor neemt de diameter met pakweg 0,4 inch toe (14" wordt 14,4"), maar de spoed zou wel eens met een hele inch toe kunnen nemen (kan ik niet zou 123 narekenen).

eFlight Motor Calculator rekent met die standaard (42mm) tussenstukken.

Wel een hele mooie motor! Erg mooi en betrouwbaar spul.

Dirk.

Ok, dus dan zou de prop straks een iets kleinere spoed mee kunnen krijgen omdat het tussenstuk inderdaad iets groter zal worden.

Was er ook wel blij mee en kreeg hem gewoon zo in mijn handen gedrukt samen met de rest van het ongebouwde vliegtuig. Nu nog even achterhalen welke timing van de regelaar het beste is voor een 3300kv motor.

Laatst bewerkt:
Sorry, zo had ik je niet begrepen.
Ja dat klopt, realiseer je aleen dat de verandering in Ampères bij 1" verandering in de spoed maar pakweg 1/3 is van het effect van 1" diameter verandering.

Vuistregel:
  • diameter bepaalt stroomverbruik, ergo de motor + evt.vertraging bepalen hoe groot je prop mag zijn.
  • spoed wordt afgestemd op (max) vliegsnelheid en trekkracht.
    Grote spoed = hoge max snelheid + weinig trekkracht (zeker bij de start),
    kleine spoed = grote trekkracht en lage max snelheid.
Dirk.

Laatst bewerkt:
Sorry is echt niet nodig hoor :). Ik wilde het alleen even zeker weten om het systeem goed te snappen en toe te kunnen passen in de praktijk.

Kontronik is Duitse kwaliteit, zowel de motoren als de regelaars. Idem het Zwitsere Maxon. Nog een leuke Kontronikje:
hee-pssst-motortje-kopen-van-vrachtwagen-gevallen

Leuke secundaire arbeidsvoorwaarden bij Maxon zo te zien :)
220px-Maxon_motor_Geb%C3%A4ude_1.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, ja lijkt erg goed te zijn. Weet je toevallig welke timing ik bij de regelaar moet inzetten voor deze 3300 kv motor? Dit blijkt redelijk belangrijk bij deze modellen. Sommigen, als dit niet goed is, twijfelen bij het starten welke kant ze op moeten draaien.

Geen idee welke timing je moet kiezen. Dat startdansje dat de motor doet, staat los van timing. De regelaar kloot dan een beetje aan omdat hij rotorpositie en -snelheid nog niet weet. 90% van software in regelaar houdt zich bezig met fatsoenlijk opstarten van motor.

Laatst bewerkt:
Timing is een kwestie van gewoon proberen. Begin met medium setting, staat hij te 'rammelen' dan high setting proberen. Low setting is meestal alleen geschikt voor zeer lage toeren motoren.

!!!Let op!!!
Dat 'startdansje' van Ron mag niet te lang duren. Ik vind eigenlijk dat dat zo kort moet zijn dat je dat eigenlijk niet eens kunt opmerken. Maar als de motor bij de start begint met 'rammelen', dan niet te lang volhouden. De motor draait dan nog niet, en geeft dus nog geen tegen-EMK. Dat houdt in dat de accu op dat momentr nagenoeg is kortgesloten. Ergo: er lopen zeer hoge stromen. Je blaast binnen de kortste keren motor en/of regelaar op.

Twee voorbeeldjes van probleem wat ik had met een brand-nieuwe Turnigy Sentilon regelaar. Na opsturen naar Hongkong heb ik een nieuwe gekregen. Ik heb nog steeds geen idee of de mijne kapot was, of dat het door een nieuw software-versie in de regelaar opgelost is.
Let goed op in het tweede filmpje, daar hoor je mijn vrouw roepen dat er rook uit de motor komt (na een paar sec.). Geeft aan hoeveel stroom er dan loopt.
N.B. de motor heeft het overleefd. :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een motor die een beetje rammelt. Maar na 1 a 1,5 seconden begint hij altijd weer te lopen. Ik zal een kijken wat er gebeurd als ik de timing iets verhoog. Gebruik zelf ook turnigy regelaars en die staan inderdaad standaard op medium.

Eigenlijk moeten we dergelijke motoren dus even kort met de hand een zwiep geven in de goede richting en dan direct gas geven ( net als vroeger ;) )

Back