Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
600Mah is natuurlijk niet zo heel erg veel ...... je bent er rap doorheen zeg maar ( MPX heeft het in zijn handleiding over 1500 mah geloof ik ) moet je maar ff doorlezen.
Er zijn antuurlijk zat andere optie's vwb batterijen.,,, kwestie van even zoeken..... maar dat mag je lekker zelf doen :wink: .
Degen die waar ik je op wees is niet zo heel duur, je hebt niet de beperking van het LiPo laden, je hoeft geen nieuwe lader aan te schaffen ( alhoewel ik die beperkingen wel meevind vallen) en hij is absoluut niet zwaar.....

heb me dit weekend ook maar een EG electric gekocht, was normaal naar winkel gegaan voor een vriend te helpen met een nieuwe vlieger, toen ik er plots de EG zag staan :D
meteen maar meegenomen en beginnen bouwen, mpx was jammer genoeg de pushrods vergeten, dus mocht ik het ook vergeten om hem verder af te bouwen :? gelukkig kwam men vliegmaat me helpen met 4 nieuwe pushrods, zodat ik hem snel verder af kon bouwen, en jawel, vandaag de maiden!
ik vlieg hem trouwens met de standaard setup, want het moet geen ragbak bij mij zijn, maar een puur chill zwevertje :)
ik heb er een flightpower 2500mah 2S 20C pakket inzitten, en daarmee ligt men CG van de eerste keer super!
zoals ik al zei, heb ik daarjuist de maiden gedaan, en vliegt ie heerlijk! in het begin steigt ie niet zo heel snel, maar hij zit al snel op enkele secondjes op 20 meter om dan aan het klimmen te beginnen, tot dat ik de motor uitzet als ik goed op hoogte zit, wel was er weinig wind en thermiek vandaag, waardoor lang zweven er totaal niet inzat, bij de landingen moet ik wel fel down duwen of ik ben al voorbij de landingspiste :P
wel merkte ik op dat de speed 400 wel vrij warm wordt, is dat bij jullie ook?

mvg, sam

Met wat voor verf kun je het elapor zoal opfleuren? Ik heb hier nog een goedkope rode gamma-spuitbus staan, maar geen idee of dit enig nadelig effect op het elapor heeft. Op depron vreet het heel lichtjes in. Probleem is dat je geen materiaal 'over' hebt bij de kit om het op te proberen.

Ik heb mijn space scooter (zelfde materiaal) gespoten met de spuitbusjes lexaan verf van tamiya... dat werkt super! Je hoeft de boel (mits je een spiegelglad resultaat wil) niet te schuren of wat... gewoon spuiten die handel.

Enige nadeel is wel dat je eenmaal gespoten, niet OP die laag kan afplakken, en dan een andere kleur erover... bij mij trok ik de verf eraf...

Nog een vraag. Ik lees net op een Amerikaans forum iemand die het stabilo van ca -5 graden naar -1 graden heeft gezet en daarbij het zwaartepunt naar 76 ipv 70 mm. Hierdoor zou de eg wel wat moeilijker vliegen (minder stabiel), maar veel betere prestaties krijgen. Iemand hier die dit gedaan heeft? Ervaringen?

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor verftips.

Hey,
ben hier nieuw, en heb ondertussen al veel gelezen op dit forum.
'k Ben nu van plan om (terug) in de modelbouwwereld te stappen (heb vroeger nog samen met m'n pa een zwever in de lucht gehouden ten tijde van de opbouw-cox-motortjes...
en dacht aan de volgende aankopen :
* De EasyGlider Electric RR.
* Graupner MX12 (pack, incl ontvanger en servo en zo) 35Mhz
Ga die beiden ergens in Duitsland bestellen (tips voor online handel ?)

Misschien een domme vraag hoor... passen de MPX servo's in de Graupner R700 ontvanger ? Waarschijnlijk niet...
Moet ik dan een nieuwe ontvanger kopen (welke zou een goed oplossing zijn ?) ?
En past daar dan het ontvangerkristal van de Graupner set in ?

Alvast bedankt voor jullie reakties...

Thanks !
Sorry voor het even overnemen van dit draadje, hoor...

Graupner MX12 (pack, incl ontvanger en servo en zo) 35Mhz
(tips voor online handel ?)

Ik heb (net als vele vliegcollega's) de MX-12 bij Bichler Modellbau besteld. De losse zender kost daar € 89,- en € 8,- verzendkosten. De complete set (inc. prima R700 ontvanger, een servo, batterijhouder, kristallenset en schakelaar) is daar € 135,-

Kies dan voor de 35 Mhz versie in de A band. De B-band is voor Nederland niet toegestaan.

Ik heb vandaag een set besteld 8)

ben ik weer :D

ik vroeg me tijdens het bouwen van de EG iets af??
Ik zit namelijk met een vervoers probleem en het horizontale staartvlak is nogal kwetsbaar

zijn er al mensen die een mogelijkheid hebben bedacht om de staart demontabel te maken :?: :?:
Zover ik zie moeten deze verlijmt worden en zijn dus helaas niet demontabel...

ideen zijn van hare welkom

Ik ga er verzekers ook een kopen (electro)
wel heb ik enkele vraagjes:

- Is deze servo goedgenoeg voor in de easyglider KLIK ? (4x deze)
- Hoeveel Ampere moet de regelaar zijn voor de standaard motor ?
- Tot hoeveel beaufort vliegt hij nog leuk ?
- Is een graupner R700 ontvanger goed voor in de easyglider ?

- De servo's zijn goed voor in de vleugels, voor hoogte+richting zou ik iets sterkere (grotere)nemen.
- Ik meen gelezen te hebben dat de standaard motor max 9A trekt.
- Nog geen ervaring mee (mijn EG moet ook nog komen) maar uit ervaringen van anderen begrijp ik dat tot 4 Bft goed te vliegen is zonder ballast (de elektrische, de pure glider is nog een stukkie lichter en kan iets minder hebben), met ballast aan de helling zou 6Bft nog te doen zijn. Ik hoop het!
- R700 lijkt me prima geschikt. Ik heb deze ontvanger in een grote zwever zitten en dat funcioneert prima.

bedankt hé !
duidelijke uitleg van je 8)

je zei dus voor de rolroeren is die towerpro 9gram goed hé ?
en voor richting en hoogte iets groter/zwaarder ....
Nog altijd micro servo's ???
en welke raad je dan wel aan voor richting en hoogte ?

nog een vraagje:
welke batterij zou ik erin steken ? oeveel mah ? liefst lipo (2cellen ?)
(wel ook dat ik liefst geen/bijna geen bijgewicht moet doen voor het zwaartepunt

HS-55 voor de rolroeren en HS-81 voor de hoogte en richting lijkt me het beste

Multiplex gebruikt 17 grams servo's met de maten 30x12x30 mm op hoogte en richting. Ik zou iets soortgelijks zoeken.
Over de batterijen zijn de meningen verdeeld. 2 cellen met de originele motor is maar netaan wat betreft vermogen (klimt heel langzaam), 3 cellen geeft je meer vermogen maar is eigenlijk teveel voor de motor en je motor zal dan niet zolang leven. Maar een nieuwe speed400 is niet zo duur. Capaciteit: wat jij wil. Hoe groter de accu hoe zwaarder. Een zwaardere kist betekent iets eerder beneden vanaf hoogte maar wel meer stijgvluchten door de extra accucapaciteit.

Multiplex adviseert de Tiny-S servo. De HS-81 is heeft precies dezelfde specs.
Misschien zijn het wel dezelfde servo's. Multiplex en Hitec werken samen.

Fotor zei:
Multiplex gebruikt 17 grams servo's met de maten 30x12x30 mm op hoogte en richting. Ik zou iets soortgelijks zoeken.
Over de batterijen zijn de meningen verdeeld. 2 cellen met de originele motor is maar netaan wat betreft vermogen (klimt heel langzaam), 3 cellen geeft je meer vermogen maar is eigenlijk teveel voor de motor en je motor zal dan niet zolang leven. Maar een nieuwe speed400 is niet zo duur. Capaciteit: wat jij wil. Hoe groter de accu hoe zwaarder. Een zwaardere kist betekent iets eerder beneden vanaf hoogte maar wel meer stijgvluchten door de extra accucapaciteit.

Zolang ik maar bovengeraak ..... moet niet zooo snel zijn
is een lipo 2S 2200mah genoeg/(teveel) ??
en wat is de breedte van de plaats waar de battery moet ?

Back