Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Nog niet. Eerst moet ik naar Dortmund (18 april) om de aandrijfset aan te schaffen (en het vliegtuig dat er omheen zit).

Fotor zei:
Ik weet niet of je gearbox dat gaat houden. Power zat lijkt me.
One way to find out!

minder power dan de motor die MPX voorschrijft als drop-in in de oorspronkelijke gearbox, dus het zou wel goed moeten gaan
dit motortje kost echt bijna niets en ik heb er eentje hier liggen, die ik (direct) nog ga testen in een Swift (vleugeltje, 85 cm span), maar het uiteindelijk (vertraagd) wel eens heel leuk zou kunnen doen in die Easyglider

ter vergelijk: de PERMAX BL-400/6D is 3400 kv, weegt 74 gram en kan max 30 amp trekken (piek)
niet echt 't zelfde als mijn motortje; doel is natuurlijk om zo min mogelijk te veranderen, dus vertraging en prop 't zelfde te laten

Vanmiddag 3 vluchten gemaakt met de EG.
Eerste maal ± 20 minuten, tweede vlucht 1h50min en de laatste vlucht 1h25min.
Het was echt een perfekt weertje!
In totaal staat de teller op 63 vluchturen met de EG.

je bedoelt dit bericht hé:

rafgol zei:
Ik heb in mij E.G. een 3800 KV binnenloper zitten. Trekt op de originele prop zo'n 70° omhoog. Rond de 16 amps op 2S lipo.
Gelijkaardig van uitzicht, maar als ik de KV's vergelijk, dan zal jij je motor op 3S moeten stoken om winst te boeken tegenover de originele speed 400. Ik zou zeggen, probeer effe met een geleende E.G. 8) . (als die motor de stroom kan slikken.)

Je laatste vraag kan ik alleen maar beantwoorden met "3800 KV zal beter geschikt zijn." (vergelijkbaar met deze motor:) https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4212

KB204012L.jpg

Deze is perfect vergelijkbaar met mijn exemplaar. https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4704

bedankt :D

ZamBeZi zei:
Forummers,

Ik heb dit motortje liggen: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4211

Specs:
KB20-40L-20L
Shaft Size: ƒ³2.3mm?~10mm
Motor Dimensions: ƒ³20mm?~40mm Weight: 65g
Kv: 2900
Idle current: .7A
Resistance: .1075
Max Amp: 12

Zou dit leuk zijn als drop-in op 2 lipocellen 1800 mah in de originele aandrijfset? de maatvoering is perfect!

HMMM, ik DENK net iets te weinig prut op 2S, en net iets teveel amps op 3S. (gaat snel oververhitten...)

Je zou beter voor een 3800KV versie moeten gaan. (de 15 windingen versie ipv 20 )
Ik vlieg mijn Easy Glider Electric op een 3800 Kv motor.
16_1.JPG
met hierop de gekende paarse Hacker koelvinnen. (de genoemde motoren zijn dan ook ALLEMAAL Hacker-clonen.) http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hm-B20.htm

HM-SINK-B20-EPS300-L.jpg
, zo kan je 2 exemplaren kwijt op deze motor.

:!: En dan nog even dit, (dit is de laatste maal dat ik het schrijf :roll: ) speed 400 6V gaat WEL :lol: op 3s lipo, mààr... met beleid...nat inlopen..., stroom meten..., op Günther propje..., en niet voortdurend volgas. :!: Je mag dat speed 400-tje komen keuren, heeft minstens 50 3S vluchten gemaakt. :P :!: Sorry Theo, Harold, en alle andere electrovliegdeskundologen, de uitzondering bevestigt de regel :!: :wink:

Wat NIET wil zeggen dat ik dit vliegtuig aanraad op 3S lipo met de originele motor. Ik heb zelfs NOOIT de originele bijgeleverde speed getest. De motor is nog maagd.
Ik weet dus ook helemaal niet wat de combinatie "3S lipo-vertraging-klap-prop-speed 400(6V) oplevert, heb ik nooit gemeten.
Dat iemand anders het maar probeert. :P (maar ik dacht NIET dat Multiplex dat adviseert. ->dan ga je beter voor 7 tot 8 cellen conventioneel)

Ik weet dus ook helemaal niet wat de combinatie "3S lipo-vertraging-klap-prop-speed 400(6V) oplevert, heb ik nooit gemeten.
Dat iemand anders het maar probeert. (maar ik dacht NIET dat Multiplex dat adviseert. ->dan ga je beter voor 7 tot 8 cellen conventioneel)

Ik weet het wel. Dit recept levert niets anders op dan ... rook en een verbrande Speed 400 6V. Afgelopen zaterdag zelf ondervonden. Ineens vloog ik blijkbaar even met een brandstoftoestel :lol:

Heb deze er nu inzitten op 3S Lipocellen, direct drive met een 10x6 klappprop maar heb hem nog niet kunnen testen. Zou goed moeten zijn voor een stevige klimhoek. Ik laat iets weten.
Ik moet nog wel even uitkijken voor een 5 mm grotere spinner want ik had een beetje veel van de neus weggesneden. :oops: Voordeel daarvan is dat de outrunner nu zeker plaats genoeg heeft.

Vanavond de Easyglider gevlogen met deze motor. Klimmen gaat zeeeer vlot, bijna vertikaal 8)
Moet een mixer gaan instellen met throttle compensatie. :wink:
Het budgetmotortje levert een 1000g stuwdruk en verstook 20A op 3 cellen met een 10x6 klapprop.
Mooie combinatie voor wie op 30 seconden op termiekhoogte wil wezen. En met 2200mah in de tank gaan we nog laaaange vluchten maken!! Een aanrader. Ik ga spoedig proberen een filmpje te (laten) maken.

Ik heb een Easyglider meegenomen uit Dortmund, de electric was helaas niet meer te verkrijgen.
Maar ik wil 'm voorzien van een typhoon 15/13.
Enkele vragen:

Kan ik de motor in het verlengde van de rechthoekige uitsparing in
het voorste deel van de romp plaatsen ? (heeft de motor dan de juiste domping ? )

Zijwaartsstelling ?

Is het enige verschil tussen de beide versie's dat bij de electro het neusje afgesneden is ?

Wie o wie kan advies geven ?

Hallo Frodo,

Mijn oude easyglider electric is gecrached, ik heb nu ook de versie zonder motor besteld. En ik ga hier ook weer de Typhoon 15/13 inbouwen.
Wat me wel opvalt is dat de neus wat platter(niet rond) is in vergelijking met de electric versie, ook moet je de accuruimte flink groter maken (zie eerder geposte foto).
Ook bij de electric versie moest er nog een heel stuk van de neus gesneden worden, ik gebruik een spinner van 40 mm. De propelor ligt dan ook wat mooier langs de romp.
Het is wel te doen maar al met al had ik toch beter een electric versie kunnen bestellen voor ombouw naar brushles.
Wat domping betreft ik had hem ongeveer onder dezelfde hoek als de orginele gezet, best wel ver voorover, dit lijkt me ideaal om langzaam vliegent zo snel mogelijk hoogte te winnen, maar weer wat minder geschikt om snel te vliegen. Maar dit is maar mijn gevoel hoor! Hij ging overigens wel 3 keer zo snel omhoog dan orgineel. Ik gebruik als accu een 8 x 1,2V nimh AA 1600mAh.

Groeten Rien.

hmm ben ik blij dat ik op dortmund zondag aan gekomen ben eerst de Eg gaan kopen ben :P

ben wel eens benieuwd, naar de eigenschappen van de orginele moter

(ik heb nog 2X ongeveer dezelfde gearbox/moter liggen van de space scooter :P )

ik kga em wss uitrusten met

2X hs 81 op hoogte en rudder

2X 9grams towerpro's

en een lipo'tje moet ik nog aanschaffe :p

ff nog een vraagje:

Is het de bedoeling dat je de vleugels regelmartig uit elkaar haalt ?
ik bedoel dan bij iedere keer als ik ga gaan vliegen (voor vervoer)
want dat spant wel heel veel

mr-02 zei:
ff nog een vraagje:

Is het de bedoeling dat je de vleugels regelmartig uit elkaar haalt ?
ik bedoel dan bij iedere keer als ik ga gaan vliegen (voor vervoer)
want dat spant wel heel veel

Bij mijn EG heb ik al tesaflex over de schouders van de vleugels moeten kleven want ze vielen zo uit de rompopening. Maar mijn EG heeft ondertussen ook wel meer dan 80 vlieguren....

mr-02 zei:
tesaflex wa is da ? :oops: is dat tape ?

dus beter niet iedere keer los doen ?

Tesaflax is een soort medische doorzichtige tape die ik ook gebruik om scharniertjes te maken. Maar je kan natuurlijk, als er te veel spel op begint te komen ieder soort tape gebruiken.
Als je een paar keer met windkracht 5/6 gevlogen hebt zitten de vleugels vanzelf al wat losser.

hey,

ik ben ondertussen ook bezig aan de easyglider,
IMG_0003.jpg

('k weet het is niet zo scherp)

nu is mijn vraag:
Ik heb die delen waar hoogte-richtingsroer opzitten vastgelijmt aan de romp met UHU POR.
Nu is mijn vraag zal dat houden ... ?
ja weet ik ik zou voor het lijmen hebben moeten vragen maar ik had daar niet aan gedacht

Back