En dan was het gisteren zover! De eerste vlucht.
Tot nu toe had ik slechts ervaring met de Protech Slowmo slowflyer. Die heb ik sinds eind vorig jaar en ik heb er (zelf) mee leren vliegen. Dat ging best goed en ik wilde altijd al een elektrozwever.
Het was best een beetje spannend gisteren. Gelukkig had ik wat hulp van ervaren vliegers die me hielpen een en ander te controleren en hier en daar nog een beetje bij te stellen.
Er stond een lichte bries maar verder was het prachtig weer.
En het vliegen ging eigenlijk goed af. Een van de clubleden gooide het vliegtuig op en daar ging 'ie!
Ik heb nog geen gekke dingen uitgeprobeerd en ben eerst gewoon rustig rondjes gaan toeren.
De standaard motor is zeker niet overpowered, maar rustig aan begon de EG hoogte te winnen. Hij reageerde wel nu en dan op de lichte windvlagen, maar vloog verder rustig. Hij ziet er in de lucht werkelijk prachtig uit! Vooral de vorm van de vleugeltips geeft hem werkelijk een eigen en herkenbaar gezicht.
De EG zweeft echt prachtig. Toen werd het tijd om eens een landing te gaan proberen.
Dat ging me eigenlijk goed af! De Slowmo is wat moeilijk gecontroleerd te laten landen, ook al vliegt het op zich goed. De EG komt heel rustig binnen en is natuurlijk met de rolroeren mooi recht te houden.
Alleen wist ik niet, dat ik zo'n groot stuk van het veld nodig had; hij weigerde gewoon om te dalen!
Ik heb gevlogen met de standaard motor en met een 2 cel-Lipo pakket.
Loopings, rollen en rugvluchten heb ik me nog even niet aan gewaagd, eerst maar een beetje het gevoel krijgen voor dit vliegtuig. Ook heb ik de remklep/spoilerfunctie nog niet benut.
Voor mij is dit een fantastisch vliegtuig, waar ik weer een stapje verder kan met het modelvliegen.
Een camera ligt ook al klaar. De Slowmo heb ik tot nu toe gebruikt voor luchtfoto's, maar de EG is daar natuurlijk een stukje beter voor.
Bij het bewegen van hoogte- of richtingsroer, zie je de staart wel buigen, maar ik heb meerdere mensen daarover gehoord, zonder dat het negatieve invloed op het vlieggedrag heeft.
Verder waren er na de vlucht wel een paar afdrukken van de propellor in de neus te zien. De propellor klapt bij de EG nu eenmaal niet zo mooi weg en laat wat afdrukken achter.
Het motortje is trouwens wel mooi rustag wat betreft het geluid! Geen hinderlijk elektromotor geluid, maar een mooi zoemen.
Mooi vliegtuig waar ik nog veel plezier aan ga beleven!
Zijn er al meer mensen die er mee gevlogen hebben?
Branko.