Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Net set-up eens nagemeten.

Klapprop "Rasa Fr 120" (kent er iemand de propmaten?? )

op 2S 2200 lipo 14 amp 93 watt 5230 tpm

Klapprop aeronaut glas 9*5

2s 2200 lipo 10.8 amp 85 watt 7250 tpm

3s 2100 lipo 12.95 amp 127 watt 8600 tpm

Klapprop Robbe dynamic E 11*6

2s2200 lipo 16.32 amp 121 watt 5840 tpm

Het acw motortje is goed tot 160 watt, dus ik zit nog ruim onder het maximum.

Ik vloog tot nu toe met de Rasa prop, maar nu ik dit even heb nagemeten, denk ik dat ik beter af ben met de Robbe prop.

Kan er iemand trekkracht even in een propcalc progje gooien? (ik heb dat niet :cry: ) Dan weet ik welke prop beter blijkt. Dank.

Lijmen jullie de servo's direct vast in de romp en aan de vleugel en waarmee? Gewoon Bison, of dubbelzijdig tape? Of doen jullie nog iets om de servo's heen?

mvg
Jeroen

Wie zou mij een lijmadvies kunnen geven met betrekking tot het lijmen van de romp van een Easyglider?
Op dit moment heb ik de Easyglider RR-uitvoering als beginner (ik moest zonodig bij harde wind vliegen) bijna aan gort gevlogen en wil hem vervangen door de goedkopere bouwpakket-uitvoering. Ik zie echter een beetje op tegen het verlijmen van beide romphelften. Momenteel gebruik ik voor het repareren van mijn oude romp Aktivator van Graupner en 'sekunden kleber' (Mittelviskos) van het merk R & G. Het elapor rookt en schroeit nogal in deze combinatie en ik vraag met af of dit wel goed is. Ik heb nog wel een ongebruikt flesje Graupner Styropor Sekundenkleber, maar die durf ik niet te gebruiken (de handleiding van Multiplex raadt dit volgens mij af).

Wie zou mij wat merken kunnen aanbevelen om het grote oppervlak van een nieuwe romp in een niet al te hoog tempo te kunnen verlijmen? Bij voorbaat dank!

Dolemite,

Onderstaande schreef ik een paar pagina's terug.
Van de PU lijm is niet mijn idee, dat stond in de Modelbouw Actueel.

"Inderdaad, met PU lijm duurt het wat langer voordat het droog is. (maar als het vastzit komt het ook niet meer los...)
Ik heb een dun lijntje getrokken met PU lijm langs het model.
De nokjes die in het model zitten,daar heb ik wat druppeltjes CA lijmt opgedaan en een beetje her en der langs de randen van het toestel.
Daarna de romp opelkaar gedruk en die zat eigenlijk meteen vast en kon de PU lijm rustig uitharden.
Het voordeel van PU lijm is dat je niet meteen vastzit aan het model met je vingers"

René

Hoi Rene,

Gebruik je de twee- of één komponenten PU-lijm? En welk merk gebruik je precies? Moet het ook in combinatie met aktivator?
Heb je ook ervaring met secondenlijm waarbij je wat meer tijd krijgt?

Dolemite,

De PU lijm is oa van Bison en te verkrijgen bij bijv. de Gamma en is maar 1 component.
Het heeft geen activator nodig, ik geloof dat de zuurstof de hardende factor is in deze lijm.
Je kan Zap Slow CA gebruiken wat iets minder snel droogt,bij mij maakt het allemaal niet zoveel uit omdat ik me vingers toch wel aanelkaar lijm.. :oops:

JeroendB ,

Zou iets sterkers gebruiken, bijv. de PU lijm (kost niet zo veel) of gewoon CA lijm zoals aangegeven in de beschrijving.
Ik durf niet te zeggen of UHU POR gaat houden op dat oppervlakte en materiaal.

Gr.

René

Na een hoop steun en advies van diverse mensen heb ik een Typhoon 15/13 gekocht en die ingebouwd.
Het zelfbouwen van een motor zag ik niet zo heel erg zitten,heb er sterk over nagedacht maar opeens gingen de prijzen erg naar beneden van de Typhoon motors....
Dus toch maar dat mooie neusje eraf gehaald :wink:
Alles zit nu op zijn plaats en het wachten is nu nog even op de klapprop.

Wil ook meteen even iedereen bedanken voor het meedenken.

Ik hou alleen wel de standaard setup (motor+vertraging+prop) over van de Easyglider Electric, helemaal nieuw. Als er intresse is hoor ik het wel.

Gr.

René

Zo eindelijk kwam gisteren de prop binnen .
Had weinig tijd maar alles even gemonteerd en snel even wat gemeten.

Klapprop : Graupner CAM 11x6
Tijdelijke Lipo :Hyperion 3S LVX1200
Motor : Typhoon 15/13
Esc: towerpro 30 Amp

Max amps vol gas : 15.4 A
Theoretische motorlooptijd : 282 sec.

Motor en esc worden handwarm, zal dat binnenkort ook even opmeten.

Ik heb alles getest zonder vleugels en zo te voelen kan de zwever vrij snel omhoog.(bijna recht omhoog)

De lipo is even een tijdelijke lipo,wil eerst even een vluchtje maken om te kijken hoe het vliegt enz enz en dan ga ik opzoek naar een 2500 lipo die erin past en meteen wat zwaarder is. (lipo nu 99 gram en een 2500mA 203 gram)

René

Iemand ervaring met de gewone standaardmotor te vervangen door een sp480 7.2 volt of brengt dit op zich weinig of geen zoden aan de dijk.

Heb die sp480 hier nog liggen ongebruikt ... Daarom ff dit vraagje.

Even een quote uit de modelbouw aktueel waar de easyglider in gebouwd werd :

Een wat zwaardere aandrijving als basis uitvoering,bijvoorbeeld een speed 480,zou niet misstaan

Hoop dat je daar wat mee kan.

René

Ik wil een easyglider aanschaffen voor mezelf maar ook voor mijn zoon.
Nu wil ik de motor uit de vertraging vervangen door een motor met de volgende specs:
B2040-7T Brushless inrunner 3361KV
Specificaties:
Type: B2040-7T
KV (RPM/V): 3361
Afmetingen: D20 x L40mm
Gewicht: 60g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 20A
Max. belasting: 23A (60 sec.)
Max. Vermogen: 175W (60 sec. max.)

Kan iemand inschatten wat voor resultaat dit heeft op het vlieggedrag van het toestel?
Ik wil het toestel gaan vliegen met 3S-lipo 1500 mAh.

Ik heb nog nooit een toestel met vertraging gebouwd dus ik ben ook benieuwd of de motor dan makkelijk op de vertraging te plaatsen is. De motor heeft per slot van rekening een kleinere diameter.

Hannes zei:
Ik wil een easyglider aanschaffen voor mezelf maar ook voor mijn zoon.
Nu wil ik de motor uit de vertraging vervangen door een motor met de volgende specs:
B2040-7T Brushless inrunner 3361KV
Specificaties:
Type: B2040-7T
KV (RPM/V): 3361
Afmetingen: D20 x L40mm
Gewicht: 60g / 1.2oz
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 20A
Max. belasting: 23A (60 sec.)
Max. Vermogen: 175W (60 sec. max.)
Ik wil het toestel gaan vliegen met 3S-lipo 1500 mAh.

Ik denk niet dat die vertraging dit aankan. Pak gewoon een buitenloper zoals de Typhoon 15-13. Goede klapprop erop (10x6 voor ±16A, zie hierboven), en je hebt erg prettige prestaties. En de prop klapt mooier weg.
(Ik heb deze motor er ook in zitten met een 10x8 prop (±20A). Dat klimt weg...... )
Ietsjes meer werk om deze mooi in te bouwen, maar daar heb je dan ook nog veel plezier van.

Ik heb gewoon de Multiplex brushless upgrade gekocht. Dat is een drop in en vervangt de standaard motor. Hij wordt geleverd met controller en een grotere prop.

Gewoon gemakkelijk, maar zeker niet de goedkoopste oplossing.

Vandaag gemaidened bij mij achter in de weilanden. Nou dat ging best :lol: klimmen met een hoek van 60 - 70 graden zonder problemen. Boven was er wel wat wind ik schat zo'n 4 Bft maar dat bleek absoluut geen probleem. Ik merkte wel wat schudden en waggelen, ik denk dat dat komt omdat de tail niet stevig genoeg is en wat heen en weer kan bewegen. Ik had waarschijnlijk beter het kogeltje door een staaf vervangen voor wat versteviging.

Ik heb er een 2200 mAh 3S Lipo in zitten en dat was meer dan genoeg voor 40 minuten vliegen.

Ik kan me dus het volgende beeld al heel goed voorstellen in de zomer:
Lekkere lang uit in een luie tuinstoel op het veld, paar ijskoude biertjes naast me en de Easyglider op grote hoogte 8)

Groeten,

Ron

Afgelopen Zondag (24-12-2006) me maiden gehad met de EG.

Het was wel wat winderig en een beetje grauw weer, maar kon het niet laten :D.
Na een geslaagde test worp door Amstel76 koos de EG het luchtruim.
De EG schoot echt omhoog en zat eigenlijk binnen luttele seconden op de gewenste hoogte.
Het viel me wel op dat het zwaartepunt toch niet goed lag, tever naar achteren. Bij de testvlucht had ik daar geen last van.
Maar na wat trimmen heb ik heerlijk kunnen vliegen.
Het landen was echter een ander verhaal.....wat komt dat ding nog met een snelheid binnen zeg, pffffff.
2 landingspogingen mislukten doordat ik het veld overschoot. De 3e ging goed nadat ik ging cirkelen boven het veld en hem in het gras liet vallen.
Zou de remklep functie van de rolroeren een oplossing kunnen bieden tijdens het landen ? (omhoog of omlaag,weet het niet meer)

Maar ik was heel erg enthousiast over het vlieggedrag en vliegbeeld, echt een heerlijk toestel waar ik heel veel plezier aan ga beleven !
Ga me toch wat meer verdiepen in zweefvliegen en hellingzweven,die tak trekt me toch heel erg aan.

René

Rolroeren omhoog als spoilers met wat up erbij om hem recht te houden. Werkt perfect. je ziet er dan de snelheid uit komen.
Let wel op dat je niet te veel spoilers zet, anders val ie uit de lucht.

Back