Ik zie dat ik, als ik op vakantie in Frankrijk even de Junior laat vliegen, ernstig in overtreding ben. Nou ja, tant pis...Bij de nieuwe zit daar ook de keuze France bij (100mW en alleen kanaal 10 t/m 13).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zie dat ik, als ik op vakantie in Frankrijk even de Junior laat vliegen, ernstig in overtreding ben. Nou ja, tant pis...Bij de nieuwe zit daar ook de keuze France bij (100mW en alleen kanaal 10 t/m 13).
Nog even wat verder gezocht in de regels van de ETSI. Daar staat dat kanaal 1 t/m 9 in Frankrijk wel voor DSSS en FHSS gebruikt mogen worden maar met een maximaal vermogen van 10mW. Kanaal 10 t/m 13 mogen 100mW.Ik zie dat ik, als ik op vakantie in Frankrijk even de Junior laat vliegen, ernstig in overtreding ben. Nou ja, tant pis...
France - Channels 1-9
(10 mW or 10 dBm Maximum EIRP)
Antenna Gain (dBi) Power Level (mW)
0 5
2.2 5
5.2 1
6 1
8.5 1
12 1 (must have 2 dBi of loss in cable)
13.5 1 (must have 3.5 dBi of loss in cable)
21 1 Antenna cannot legally be used
Singapore & France - Channels 10-13
(100 mW or 20 dBm Maximum EIRP)
Antenna Gain (dBi) Power Level (mW)
0 100
2.2 50
5.2 30
6 30
8.5 5
12 5
13.5 5
21 1
hm, als ik dit soort vliegtuigen koop is dat voor mijn neefje en voor mijn vriendin om te leren. In beide gevallen zal ik de 'host' zijn die het model moet maken, repareren en aanpassen waar nodig.
Ik heb hier BL regelaars liggen en dergelijke. Mocht er iets kapot zijn dan kan dat binnen no-time vervangen worden. Om die reden zou ik hem dus het liefst gelijk BL hebben. Op het moment dat de motor het begeeft zit je in ieder geval niet met een regelaar die je nooit meer gebruikt.
bedankt voor de diameter. is een nuttige maat tijdens de zoektocht.
Tja dopy, meten is weten.
Als je motor op 6 cellen draait met prop x, dan is het vrij normaal dat hij op 8 cellen te veel stroom verbruikt voor de regelaar.
Het is een veel gemaakte fout in deze, veel mensen denken dat je zomaar een cel erbij kan gooien zonder de andere parameters (prop, regelaar, motor) aan te passen.
Vandaar het meten is weten. Als je een goede ampere meter hebt dan zou ik daarmee eens gaan meten hoeveel stroom (ampere) je setup gebruikt op 6 cellen en daarna vergelijken met de gegevens van de regelaar, je weet dan hoeveel de regelaar nog over heeft en kan gaan testen met een of 2 cellen meer, en telkens meten.
Nu vanuit mijn blote kop, je motor verbruikt meer stroom (amperes) dan dat hij aan kan, op 6 cellen gaat het goed en op 8 cellen gaat het net fout. Dat betekend dat je op 8 cellen je prop kleiner moet kiezen om toch binnen de grenzen te blijven van je regelaar.
Maar pas ook op op de maximale stroom die de motor aan kan, als je daarboven gaat loop je de kans dat je de motor uitfikt.
Je hebt ampere tangen, watt-meters (astro) en zo zijn er nog wel een paar merken die meetapperatuur verkopen. op de tang na moeten ze allemaal tussen de regelaar en de accu aangesloten worden.
Idd meten is weten maar je moet het wel kunnen meten.
Ik heb een deftige meter maar om stroom de meten moet je de meter in serie plaatsen en dat gaat niet tenzij ik een draad doorknip.
Is er nog een of ander trucje om de stroom te weten te komen?
Greetz,
DoPy
Hi,
Heb hier een raar probleempje.
Als ik de batterij aansluit op de regelaar dan werken de servo's heel goed,maar ik krijg de motor niet aan.
En ook het rood ledje knippert op de regelaar.
De regelaar multicont x16 stopt niet met knipperen en raar geluid maken.
Heb de zender mx12 al heel wat instellingen veranderd,maar het helpt niet.
Zoals thor cut in de zender,op wat moet dit juist staan ?
Als ik kijk in de grafiek in de zender staat het gas volledig dicht.
En toch aanvaard de regelaar dit niet denk ik.
Wat je ook ziet als je de batterij aansluit dat de schroef schokt de hele tijd.
Door dit probleem blijft de easy star wel mooi aan de grond![]()
Kan wel, als je de eerste 5 accuutjes rustig vliegt en de motor "laat wennen", een niet te grote propellor erop zet (max. 5,25x4) en niet te lang vol gas blijft vliegen. Doe je één of meer van die dingen wel dan wordt het vanzelf een borstelloze motor met een efficiëntie van 0,0%. :rolling:Even tussendoor.. Kan ik het standaard Permax motortje gebruiken met een 3s lipo? Dacht toch dat het motortje 6V was en een lipo 11V??
Kan wel, als je de eerste 5 accuutjes rustig vliegt en de motor "laat wennen", een niet te grote propellor erop zet (max. 5,25x4) en niet te lang vol gas blijft vliegen. Doe je één of meer van die dingen wel dan wordt het vanzelf een borstelloze motor met een efficiëntie van 0,0%. :rolling:
Ik heb eigenlijk altijd met een APC 6x4E op de Permax 400 gevlogen. Eerst een paar maanden met 2S dus mooi ingelopen. Daarna op 3S en dat ging ook goed hoewel de motor flink heet werd af en toe. Vervolgens een dikke 4004Kv brushless erop met een 5,5x4 nitro prop en dat ging als een kogel. Dat een beetje zat weer een Permax erin gezet en gelijk op 3S gaan vliegen. Binnen een paar weken twee motortjes opgerookt. 8O Bij allebei de koolborstels gewoon weggesmolten. Dus ja, je moet het treffen of misschien een kwestie van goed inlopen (dat heb je nu eenmaal met borstelmotors :?).Betrekkelijk. Ik ben echt niet rustig meer aan het vliegen. Ding wordt wel heet, maar houdt het al 12,5 uur vol. Soms heb je mazzel. Overigens met standaard prop.
Als ik jou was, zou ik mijn motor hoger monteren of een andere maat propellor nemen. Als je de propellor inkort is deze minder efficiënt en bestaat snel de kant op onbalans. Als je een stuk uit de staart haalt dan haal je daarmee ook een stuk stevigheid weg. Kleinere prop (eerste getal) met iets meer spoed (tweede getal).hoi ik ben bezig mn 2e easystar op te bouwen deze keer met een brushless outrunner en een grootere prop. nu heb ik mooi mn outrunner gemonteerd maar is mn prop iets te lang komt tegen de staart aan zegmaar. zou ik nu een stukje van de prop af kunnen halen zodat het wel past? het gaat mischien om een centimeter aan iedere kant? of moet ik juist een stukje uit mn staart halen.
hoor het graag mvg dave
Als ik jou was, zou ik mijn motor hoger monteren of een andere maat propellor nemen. Als je de propellor inkort is deze minder efficiënt en bestaat snel de kant op onbalans. Als je een stuk uit de staart haalt dan haal je daarmee ook een stuk stevigheid weg. Kleinere prop (eerste getal) met iets meer spoed (tweede getal).