multiplex Easystar deel 2.

Jij zegt dat een standard multiplex regelar geen Lipo aan kan vanweg de cutoff voltage. Ik heb de RR (Radio Ready) versie en die komt met een X16 regular. Kan die wel Lipo's aan?
De X16 heeft automatische cutoff voor 6-8 cellen NiMh packs èn 2S LiPo packs.

Als je de onderkant van een EZ goed beplakt met (witte) ducttape dan komt er niet snel water in. Wel even op het gaatje voor je antenne letten.

Als je niet zo zeker bent met het aanvliegen op geringere hoogte dan kan je ook de EZ wat verder de draai laten maken op wat hoogte en dan rustig laten dalen tot vlak bij je, dan landen en een kleine wandeling maken om op te halen (of zelfs even uit de lucht vangen als je er wat beter in wordt ;))

En landen met een beetje tegenwind. dan is de grondsnelheid nog lager en heb je nog meer tijd om na te denken. ;) Bij voldoende tegenwind kun je langzaam zakken zonder vooruit te gaan (of erger nog, achteruit vliegen 8O :lol:).

Gisteren was er helemaal geen wind, daarom vloog ze zo ver door. Met een beetje wind zal ik minder ruimte nodig hebben. Maar voorlopig ben ik blij als ik haar heel op de grond (niet water) krijg. Ik ga wel iets beplakken aan de onderkant "just in case". De antenna gaatje is geen probleem voor mij omdat ik 2.4Ghz gebruik dus hoeft er geen antenna uit te steken
Ik denk dat ik lekker ook een pak 2S lipo's erbij gaat nemen. Nu nog een lipo lader zoeken op de 2e hands threads.

Ik vind het jammer dat zelfs na het herpositioneren van de start mijn Easy nog steeds na rechts trekt. Nu moet ik ongeveer half trim links geven. Het is in ieder geval beter dan het was. Ik heb aan zitten denken om de bovenkant van de fin (boven de roer) een beetje naar links te buigen (stoom?) als een sort trim of ga ik standaard een beetje links geven zodat ik weer full range heb op mijn trim tab op de zender.

Als een beginner vind ik de staandard roer ruim voldoende. Wel zit ik op de een na binnenste gaatje maar voor mij is er voldoende uitslag. Ik merk wel dat je bijna 2 keer zoveel roer moet geven in glijvlucht. Het is ook nodig om de kabeltje voor de roer vast te maken op de tailplane om te zorgen dat de roer accuraat is en altijd terug komt naar de zelfde positie. Ik heb de tiewrap methode gebruikt en dat zorgt ervoor dat de respons lekker is.

Misschien word het weer een mooi vlieg avond, even accu's laden.

Propellor

hallo, gisteren easystar gevlogen voor de 2 de keer en gedurende de vlucht is de propellor los geraakt en heb hem niet kunnen vinden.
Vraag waar kan ik een nieuwe propellor voor de easystar kopen?
ps: heb originele motor permax speed 400

Als een beginner vind ik de standaard roer ruim voldoende. Wel zit ik op de een na binnenste gaatje maar voor mij is er voldoende uitslag. Ik merk wel dat je bijna 2 keer zoveel roer moet geven in glijvlucht. Het is ook nodig om de kabeltje voor de roer vast te maken op de tailplane om te zorgen dat de roer accuraat is en altijd terug komt naar de zelfde positie. Ik heb de tiewrap methode gebruikt en dat zorgt ervoor dat de respons lekker is.
Misschien word het weer een mooi vlieg avond, even accu's laden.

Hallo,
ben ook beginner en verloor gister mijn propellor en was niet meer te vinden dus effe nieuwe zoeken.
Heeft iemand wat tips voor een betere prop vervanger heel graag advies (b.v. prop adapter en type prop , heb standaard motor speed 400)
Ik vlieg op 2s lipo 2500mAh dat houd die 16 minuten vol met vol gas, en zwaartepunt ligt ook goed.
Alleen de elevator trimmer meer naar down moeten zetten omdat die beetje wilde blijven stijgen.
Ik zit met het standaard roer op het buitenste gaatje , en voor mij voldoende uitslag.
Wat is de tiewrap methode ?, zou je die kunnen uitleggen ( als je foto hebt ook heel fijn)
Bedankt

Laatst bewerkt:
Hallo,
Wat is de tiewrap methode ?, zou je die kunnen uitleggen ( als je foto hebt ook heel fijn)
Bedankt
De flexible stuurstang loopt over de tailplane. Gebruik een tiewrap om de stuurstang. Trek het stevig aan maar niet zodat de stuurstang geknijpen word (de buitenste slang). Knip het tiewrap af maar laat er geneog over om het in de bovenkant van de tailplane te steken. Maal een kleine snee in de tailplane en duw de staart van de tiewrap in het snee. Doe een druppel CA erop om het vast te houden.

Een vraag. Ik ben op het punt om 2S Lipos aan te schaffen. Ik heb de staandard motor een een Multiplex X16 ESC. Mijn huidige accu's zijn 7 cell NiMH 1400maH en wegen ongeveer 200g. Die moet bijna helemaal voorin voor een correcte balance. Ik ben van plan on de Hyperion CX lipo's te gebruiken. De 2500mAh auu wegt 141g en de 3300mAh wegt 189g. Ik denk dat als ik de 2500 gebruik en helemaal voorin duw (is iets kleiner zo kan iets verder na voren) dat ik de balans goed kan krijgen. Mijn NiMH 7 cell produceert 8.4V en de lipo's 7.4V. Is het beter om de lichtere accu te nemen om de verschil te compenseren?

7 Cellen NiMH produceren theoretisch 8,4V. Dat doen ze als ze net geladen zijn (sommige cellen nog wel meer). Een pas geladen LiPo meet ook 8,4V. Als je NiMH cellen gaat belasten zakt de spanning redelijk snel in richting de 7,0V tot 7,6V. De LiPo zal geruime tijd (eigenlijk tot nagenoeg leeg/80% leeg) constant rond de 7,4V zitten. Dus veel langer een constante spanning.

Ik heb mijn EZ gevlogen met een Graupner 2S 3200mAh en die woog ook 189 gram en alg ook nagenoeg helemaal voorin. Als je een lichtere accu neemt dan is de kant groot dat je lood bij moet gaan plakken. ;)

Tsja, de zoekfunctie of gewoon even beginnen met lezen scheelt een hoop 40x hetzelfde posten. :? ;)

ja sorry zoveel pagina's mja, heb het gevonden maar je weet ben een newbie heb dus nog een vraag, je zegt de prop 6x4 Speed 400 Electric
Code: APC-LP06040E
maar op de easystar zit toch een pusher klopt dat?
en die heeft rctechnics ook de 6x4 Speed 400 Electric Pusher APC-LP0604EP.

alvast bedankt voor je toelichting

Bedankt voor het uitleg, dat was ook mijn indruk. Ik ga dan de hoger capacitiet accu's gebruiken. Vind ik zonder als ik er toch meer dood gewicht erbij moet doen.

Pushers zijn voor nitro/benzinemotoren die maar in één richting mogen of kunnen draaien.
Op je EZ*: verwissel de stroomdraden naar je motor, of nog gemakkelijker: draai de propellor om, en voila, je hebt een pusher...

brushless monteren maar welke?

ik weet dat er al heel veel in dit topic te vinden is ,maar het probleem is dat ik een beginner ben in het modelvliegen en de verschillende setup's niet weet te combineren met mijn lipo

met de standaar motor op de easystar kom ik al aardig weg nu vind ik dat hij al heel snel vermogen te kort komt,kan iemand mij vertellen welke motor +regelaar+prop ik zou moeten nemen als ik mijn huidige lipo een 7,4 volt 2400mah zou willen behouden.deze is nml net nieuw.

groeten leon

ja sorry zoveel pagina's mja, heb het gevonden maar je weet ben een newbie heb dus nog een vraag, je zegt de prop 6x4 Speed 400 Electric
Code: APC-LP06040E
en die heeft rctechnics ook de 6x4 Speed 400 Electric Pusher APC-LP0604EP.

alvast bedankt voor je toelichting
Het enige verschil is de richting van de spoed. De ene propellor is links draaiend en de ander rechts draaiend. Als je de "verkeerde" propellor hebt dan draai je de twee draden op de motor om zodat die anders om loopt. ;) Voor de werking maakt het niet uit omdat de koolborstels recht op de collector staan. Er zijn dus motoren waarbij dat wel uit maakt (zoals bij modelauto's).

ik weet dat er al heel veel in dit topic te vinden is ,maar het probleem is dat ik een beginner ben in het modelvliegen en de verschillende setup's niet weet te combineren met mijn lipo

met de standaar motor op de easystar kom ik al aardig weg nu vind ik dat hij al heel snel vermogen te kort komt,kan iemand mij vertellen welke motor +regelaar+prop ik zou moeten nemen als ik mijn huidige lipo een 7,4 volt 2400mah zou willen behouden.deze is nml net nieuw.

groeten leon
Tsja, toch maar bij post 1 beginnen en alles eens rustig doorlezen. Naast de informatie die je nu zoekt leer je ook veel van wat anderen bedacht hebben (verzin het en het is al eens geprobeerd ;)). Dan wat je vanzelf deze post in dit topic tegen gekomen. Of anders de setup zoals 7 posts terug ook al naar terugverwezen is.

*mompelt iets over :rtfm:*

He Sleurhutje. In jou oorspronkelijke respons over een standaard configuratie. Daarin heb jij het over een 30A ESC. Is dit nodig vanwege de grotere prop? Ik heb een Multiplex X-16, 16A dus. Is dat te weinig voor deze prop?

Nee, de Permax 400 met APC-E 6x4 gebruikt zo'n 8A. Maar het prijsverschil tussen een 16A en 30A versie was minimaal dus dan maar gelijk overbemeten zodat je niet nog een kerr hoeft te investeren. ;)

Posted via Mobile Device

Back